tarsoly-pancel
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Naptr
2024. Janur
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Elrhetsg

Telefon: 06203322035 .

 
Nomd npek
Nomd npek : Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 8 rsz.

Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 8 rsz.

Gy. Ruitz Izabella fordtsa  2010.01.21. 20:45


Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 8 rsz.

 


 

 

XXXVII. [WILLELMUS FRTER TJA BATU UDVARHOZ HRKNIBAN]
(1) Kthnapi s tznapi ttal megrkeztnk Batuhoz; ezalatt egy rva vrost vagy akr egy pletromot sem lttunk, csupn srhantok nyomt, egy falucska kivtelvel, ahol nem ettnk kenyeret. E kt h s tz nap folyamn nem pihentnk tbbet, mint egyetlenegy napot, mert nem tudtunk lovakhoz jutni. Nagyrszt ugyanazokon a npeken, de teljessggel ms vidkeken trtnk vissza. Az odautat ugyanis tlen tettk meg, a visszautat pedig nyron, messze a fels szaki tjakon t, tizent napi jrst nem szmtva, amikor is mind menet, mind jvet a hegyek kztt ugyanazon foly* mentt kellett kvetnnk, ahol nincsen f, csak a folyparton. Kt, st olykor hrom nap is eltelt anlkl, hogy a kumiszon kvl egyb elesgnk lett volna. Nha nagy veszlyben forogtunk, mivel nem akadtunk emberekre, pedig lelmnk fogytn volt, s lovaink kimerltek.
(2) Miutn hsz napot lovagoltam, hrt vettem rmnyorszg kirlynak; augusztus vgn keresztezte Szartach tjt. Szartach nyjaival s csordival, felesgeivel s kicsinyeivel Meng knhoz igyekezett, nagy jurtit azonban ott hagyta az Etil s a Don kztt. dvzltem t, mondvn, hogy szvest maradtam volna orszgban, de Meng kn azt kvnta, hogy visszatrjek s elvigyem levelt. Azt felelte, hogy Meng kn akaratt teljesteni kell.
(3) Ekkor szolgalegnyeink utn rdekldtem Kojaktl. Azt vlaszolta, hogy gondos elltsban rszeslnek Batu udvarnl. Visszakrtem ruhinkat s knyveinket is; gy felelt: „Nem Szartachnak hoztad azokat?” n azt mondtam: „Szartachhoz hoztam ket, de nem adtam neki, amint te is tudod.” s megismteltem, hogyan feleltem volt, amikor megkrdezte, vajon Szartachnak kvnom-e adni azokat. „Igazat beszlsz – felelte erre –, s az igazsgnak senki sem llhat ellent. Holmijaitokat apmnl helyeztem el, aki Szaraj* kzelben tartzkodik; Szaraj j vros, melyet Batu ptett az Etil mellett, de nhny ruhadarab itt van a mi papjainknl.” n azt mondtam neki: „A ruhkbl tartstok meg, ami nektek tetszik, csak a knyveket adjtok vissza.” grte, hogy tovbbtja szavaimat Szartachnak. „Felttlenl szksgem van egy levlre – mondottam –, mely atydat inti, hogy juttasson vissza mindent.” k azonban ppen tra kszen llottak, s azt vlaszolta: „Az asszonyok udvara kzvetlen kzelben kvet minket, szlljatok le itt, s n evvel az emberrel megkldm zenetedet Szartachhoz.”
(4) Aggdtam, hogy nem fog-e becsapni, de nem ellenkezhettem vele. Este eljtt hozzm az az ember, akit mutatott nekem, kt tunikt hozva magval, melyeket egy darab rintetlen, fel nem szabott selyemvgnek nztem, s a kvetkezket kzlte: „Itt van kt tunika: az egyiket neked kldi Szartach, a msikat pedig, ha jnak ltod, add t kirlyodnak az rszrl.” Mire azt feleltem: „n nem hordok effajta ruhkat, mindkettt t fogom nyjtani a kirlynak uratok tiszteletre.” „Nem – vetette ellen –, csinlj mindkettvel, ami neked tetszik.” Nekem pedig gy tetszett, hogy mind a kettt felsgednek juttassam, s itt kldm a jelen levl tadjval. Levelet is kaptam Kojak apjhoz, hogy minden hozzm tartoz trgyat szolgltasson vissza nekem, mert nincs szksge semmire az enymbl.
(5) Batu udvarhoz ugyanazon a napon rkeztnk meg, melyen az elmlt vben tvoztam onnan: a Szent Kereszt felmagasztalst kvet napon,* s rmmre psgben lttam viszont szolgalegnyeinket, jllehet alaposan megviselte ket a kegyetlen nyomorsg, amirl Gosset meslt nekem. s ha nem lett volna rmnyorszg kirlya, aki nagy enyhlst hozott szmukra s beajnlotta ket Szartachnl, odavesztek volna, mert azt hittk rlam, hogy meghaltam; a tatrok mr krdezgettk ket, vajon tudnak-e teheneket gondozni vagy lovakat fejni. Ha nem trtem volna vissza, az szolgasgukba kerltek volna.
(6) Ezutn Batu maga el idzett, s lefordttatta nekem a levelet, melyet Meng kn kld felsgednek. Meng ugyanis azt rta neki, hogy ha jnak ltja valamit hozztoldani vagy elvenni, esetleg mdostani, tegye meg. Ekkor gy szlott hozzm: „Ezt a levelet vidd el s rtesd meg.” Azt is megkrdezte, milyen ton kvnok haladni: a tengeren t avagy szrazfldn. Mivel a tenger – tl lvn – zrva van elttem, mondottam, a szrazfldn keresztl kell mennem. Azt hittem, hogy felsged mg Szriban tartzkodik, s Perzsia fel vettem irnyt. Mert ha sejtettem volna, hogy mr tkeltetek Franciaorszgba, Magyarorszg fel mentem volna, s hamarbb s kevsb fradsgos ton jutottam volna Franciaorszgba, mint Szriba.
(7) Ekkor egy hnapig vele szekereztnk, mg sikerlt vezett kapnunk. Vgre kijellt szmomra egy ujgur embert, aki megtudva, hogy nincs mit vrnia tlem, olyan levelet llttatott ki magnak, mely szerint Trkorszg szultnjhoz kteles vezetni – hiba mondottam, hogy egyenesen rmnyorszgba szeretnk menni –, mert abban remnykedett, hogy a szultntl ajndkokat fog kapni, s nagyobb hasznot hz majd abbl az tbl.
(8) Tizent nappal Mindenszentek nnepe eltt* tnak indultam Szaraj irnyba, egyenesen dlnek haladva lefel az Etil mentn, mely itt, als folysnl, hrom nagy gra szakad; az gak mindegyike csaknem ktszerte akkora, mint a Damietta foly*; mg ngy msik kisebb gra is osztdik, gyhogy e folyn ht helyen keltnk t csnakkal. A kzps g mellett van a Szumerkent*-nek mondott vros, melynek nincsenek falai, de amikor a foly megrad, vz leli krl; a tatrok nyolc vig tartottk krlfogva, mieltt bevettk volna; alnok s mohamednok lakjk. Talltunk itt egy nmetet a felesgvel, egy nagyon jraval embert; Gosset nluk vrakozott, mert Szartach odakldtte, hogy tehermentestse udvartartst.
(9) A karcsony krli idszakban e tjakon tartzkodik Batu a foly egyik partjn, Szartach pedig a msikon; ennl lejjebb nem ereszkednek. Elfordul, hogy az egsz foly befagy, s ilyenkor tkelnek a vizek kzre, ahol rendkvl dsan tenyszik a f, s itt tanyznak a ndak kztt, mg csak a jg olvadni nem kezd.
(10) Kojak apja Szartach levelnek kzhez vtele utn visszaadta nekem a ruhkat – hrom miseing, egy selyemmel hmzett miseruha, egy stla, egy v, egy aranyhmzs oltrtert s egy karing kivtelvel –; az ezstednyeket is visszaadta, egy fstl s a szentolajtart edny hjn, ezeket mind a Szartachhal lev papok hasznltk. A knyveket is visszaadta a kirlyn asszony zsoltrosknyvnek kivtelvel, amit az n beleegyezsemmel megtartott, mivel nem tagadhattam meg tle. Azt mondta ugyanis, hogy Szartachnak nagyon megtetszett.
(11) Megkrt tovbb, hogy ha esetleg ismt visszatrnk az tjaikra, vigyek magammal egy pergamenksztshez rt embert. Szartach megbzsbl ugyanis nagy templomot emeltet a foly nyugati partjn, valamint egy j falut is, s Szartach hasznlatra knyveket akar kszteni, mint mondotta. De n tudom, hogy Szartach nem rdekldik az ilyesmi irnt.
(12) Szaraj s Batu palotja a keleti parton emelkedik, s a vlgy, hol a foly gai sztvlnak, tbb mint ht mrfld szles; risi bsg van itt halakban.
(13) Egy verses Biblit, egy harminc biznci aranyat r arab knyvet s mg tbb ms holmit nem kaptam vissza.
(14) gy eltvoztunk tle Mindenszentek nnepn,* s folyvst dlnek haladva Szent Mrton nnepn* elrkeztnk az alnok hegyeihez.*
(15) A Batu s Szaraj kztt megtett tizent nap alatt nem akadtunk emberekre, csak Batu egyik fival tallkoztunk, aki slymaival s nagyszm solymrval apja eltt jrt, meg egy kis falucskt kereszteztnk. Mindenszentek nneptl tizent napig nem talltunk egy teremtett lelket sem, s kis hjn szomjan vesztnk, mert egy napon s jen t egsz msnap kilenc ra tjig nem leltnk vizet.
(16) Az alnok a hegyek kztt mg mindig ellenllnak, ezrt Szartach minden tz emberbl kettnek a vlgytorkok rizetre kellett jnnie, nehogy amazok a hegyekbl leereszkedve, megdzsmljk llataikat a sksgon, mely kztk, az alnok s a Vaskapu kztt terl el. A Vaskapu innt ktnapi jrsra van, ott, ahol a sksg a tenger s a hegyek kztt szklni kezd.
(17) Laknak a hegyek kztt bizonyos lezgnek* mondott mohamednok is, akik hasonlkppen harcolnak mg ellenk, gyhogy az aln hegyek lbainl llomsoz tatroknak hsz embert kellett mellnk adniok, akik a Vaskapun* tlig elksrjenek. Megrltem neki, mert remltem, hogy megltom ket fegyverzetben, mivel sohasem sikerlt fegyvereiket megtekintenem, jllehet nagyon vgytam volna. s mikor odartnk a veszlyeztetett tkelshez, a hszbl kettnek volt pnclinge. Krdeztem, honnan kerlt hozzjuk; azt mondtk, hogy az emltett alnoktl zskmnyoltk, akik jl rtenek az efflk ksztshez s kivl kovcsok. Ebbl azt gondolom, hogy kevs a fegyverk, csak tegezeik, jaik s brruhik vannak. Lttam, hogy Perzsibl val vaslemezeket s vassisakokat hoztak nekik ajndkba, tovbb lttam kt embert Meng eltt felvrtezve megjelenni, olyan kpenyben, amely kemny brdarabokbl volt sszeillesztve; igazn knyelmetlen s alkalmatlan viselet. Mieltt a Vaskapuhoz rtnk volna, egy aln vrat talltunk, mely Meng kn volt, azt az orszgot ugyanis igzta le. Itt lttunk elszr szlket s ittunk bort.
(18) Kvetkez napon elrkeztnk a Vaskapuhoz, melyet Sndor, macedn kirly csinlt. A vros keleti vgvel a tengerpartig r, s a tenger s a hegyek kztt lev keskeny laplyon t egszen a nyugatrl emelked hegy tetejig nylik, gyhogy nincs ms tja sem fell a hegyek meredlyei miatt, sem alant a tenger mentn, mint az, amelyik egyenesen visz a vros kzepn t, ahol a nevt ad Vaskapu emelkedik. A vros hossza tbb mint egy mrfld, s a hegy cscsn ers vr meredezik, szlessge pedig egy jkora kdobs. Falai rendkvl ersek, rka nincs, s nagy, faragott kvekbl plt tornyai vannak. A tatrok azonban lehordtk a tornyok tetejt s a falak kiugr bstyit, egy szintbe hozva a tornyokat a fallal.
(19) A vroson bell egykor valsggal paradicsomi fld volt. Innen ktnapi jrsra egy msik vrost rtnk, nv szerint Samaront,* melyben sok zsid lakik.* Mikor thaladtunk rajta, lttuk, hogy falai a hegyekrl egsz a tengerig ereszkednek. tmenvn a falon, letrtnk a tengermellki trl, mivel az keletnek kanyarodott, s dli irnyban felhgtunk a hegyekre.
(20) Msnap egy bizonyos vlgyn haladtunk keresztl, ahol egyik hegytl a msikig hzd falak alapzata kerlt el, s a hegyek tetejn t nem vezet t. Ezek voltak egykor Sndor vdfalai* a vad npek, vagyis a pusztai nomdok feltartztatsra, hogy a megmvelt fldekre s a vrosokba be ne nyomulhassanak. Ms erssgeket zsidk laknak, rluk semmi bizonyosat nem sikerlt megtudnom, de Perzsia valamennyi vrosban sok zsid l.
(21) Msnap egy bizonyos Samaha* nev nagy vrosba jutottunk, s ezutn a Mugnnak* mondott hatalmas skra rtnk, melyet a Kura* foly szel t; rla nevezik kurginak azokat, akiket mi georgiaiaknak [grzoknak] mondunk.* A Kura Tiflisz* kzepn, a grzok fvrosn folyik keresztl, egyenesen nyugatrl jn keleti irnyba, az emltett tengernek tartva, s a legjobb lazacok vannak benne. E skon jra tatrokkal tallkoztunk. Ezen a skon folyik keresztl az Araksz* is, mely Nagy-rmnyorszgbl kzelt egyenesen dlnyugati irnybl; rla nyeri nevt Arart-fld,* ami maga rmnyorszg. Ezrt van az, hogy a Kirlyok knyve szerint* Szan-cherib fiai apjuk meggyilkolsa utn az rmnyek fldjre menekltek, zsaisban* pedig azt olvassuk, hogy Arart-fldre menekltek.
(22) E gynyr szp sksgtl nyugatra teht Grzia* terl el. A skon egykor horezmiek* laktak. A hegyek bejratnl nagy vros van, nv szerint Gendzse,* mely a horezmiek szkhelye volt, s a grzok ellen szolglt vdelml, hogy ne tudjanak a skra ereszkedni. Egy hajhdhoz rtnk; a hajkat a folyn keresztl kifesztett nagy vaslnc tartja, azon a helyen, ahol a Kura s az Araksz sszefolyik. Az Araksz egybknt itt elhagyja nevt.
(23) Ettl fogva llandan flfel kapaszkodtunk az Araksz folyst kvetve – rla szl az, hogy „hdjt lenzi Araxes”.* Bal kzrl dl fel Perzsit s a Kaszpi-hegyeket,* jobb kzrl nyugat fel pedig a tengert s Grzit hagytuk magunk mgtt, amint dlnyugati irnyban Afrika fel haladtunk. Utunk Bajdzsu* szllsn vitt t, aki az itteni, Araksz menti hadsereg parancsnoka; igzta le a grzokat, trkket s perzskat. Egy msik vezr, Argun nev*, aki Tebriznl* Perzsiban llomsozik, az adszeds felettese; Meng kn mindkettjket visszahvta, hogy tadjk helyket fivrnek, aki ide kszl.* A fld, melyet az imnt lertam felsgednek, nem a tulajdonkppeni Perzsia, hanem Hrkninak* szoktk nevezni. Voltam Bajdzsu otthonban, s bort adott innunk, maga viszont kumiszt ivott; n is szvesebben vettem volna, ha avval knl. A bor persze nagy jdonsg volt, a kumisz azonban inkbb jllakatja a kihezett embert.
(24) Az Araksz mentn haladtunk flfel Szent Kelemen nneptl* egszen nagybjt msodik vasrnapjig,* mg csak a foly forrst el nem rtk. Azon a hegyen tl, ahol fakad, van egy jkora vros, Erzerumnak* nevezik, s Trkorszg szultnj; itt a kzelben, szak fel, Grzia* hegyeinek lbnl ered az Eufrtesz. El is mentem volna forrshoz, de oly magas h volt, hogy senki sem trhetett le a kitaposott svnyrl. A kaukzusi hegyek* msik oldaln, dlen fakad a Tigris.

XXXVIII. [HRKNITL TRIPOLISZIG]
(1) Miutn Bajdzsut elhagytuk, vezetm Tebrizbe ment, hogy Argunnal beszljen, s magval vitte tolmcsomat is. Engem Bajdzsu a Naxua* nev vrosig ksrtetett, mely egykor valamely nagy kirlysg szkhelye volt, hatalmas s virgz vros, de a tatrok csaknem a pusztval tettk egyenlv. Valamikor nyolcvan rmny temploma volt, most csak kt kicsi van meg bellk, mert a mohamednok mind leromboltk. Ezek egyikben tartottam meg klerikusommal – a lehetsgekhez mrten – karcsony nnept.
(2) Msnap meghalt a templom egyik papja; temetsre egy pspk rkezett a hegyekbl tizenkt barttal. Az rmnyek pspkei tudniillik mind szerzetesek, ugyangy a grgki is javarszt. A pspk elbeszlte nekem, hogy itt a kzelben van a templom, ahol Szent Bertalan, valamint Szent Jds Taddeus mrtrhallt halt,* de tja a h miatt jrhatatlan volt.
(3) Azt is elmeslte nekem, hogy kt prftt tisztelnek: az els Methd* mrtr, aki az fajtjukbl szrmazott, s vilgosan jvendlt az izmaelitkrl; e prfcia teljesedsbe is ment a mohamednokon. A msik prftt Acacronnak* nevezik, hallos gyn szlott egy szakrl jvend jsz nemzetrl; ezek, gymond, megszerzik majd kelet valamennyi orszgt, de megkmlik kelet kirlysgt, hogy adja t nekik a nyugati uralmat – a mi testvreink, a francia katolikus frfiak azonban, mondja a prfta, nem hisznek majd nekik –, s elfoglaljk a fldeket szaktl le dlig, eljutnak egsz Konstantinpolyig, s beveszik a konstantinpolyi rvet. Egyik [jsz], akinek „blcs frfi” lesz a neve, behatol majd a vrosba, s ltva a francik templomait s szertartsait, megkeresztelkedik, s tancsot ad a franciknak, hogy mikppen ljk meg a tatrok urt, mire azok ott megzavarodnak. Ezt hallva a vilg kzeprl, azaz Jeruzslembl val francik, rerontanak majd a tatrokra a sajt vgeiken, s a mi npnk, vagyis az rmnyek segtsgvel zbe veszik ket olyannyira, hogy a francik kirlya a perzsiai Tebrizben lltja fel kirlyi trnust. s akkor majd Krisztus hitre trnek a keletiek valamennyien s az sszes hitetlen nemzetsgek, s olyan bkessg lesz szerte a vilgon, hogy az lk gy szlnak majdan a holtakhoz: „Jaj nektek, akik nem rttek meg ezeket az idket!” Ezt a prfcit mr olvastam, a Konstantinpolyban lev rmnyek hoztk be oda, de nem vetettem gyet re. Mikor azonban az emltett pspkkel beszltem, eszembe jutott, s jobban felfigyeltem; rmnyorszgon vges-vgig oly biztosra veszik ezt a jvendlst, mint az evangliumot. A pspk azt is mondta neknk: „Amint a pokol torncn snyld lelkek vrtk Krisztus eljvetelt, hogy megszabaduljanak, gy vrjuk mi is a ti eljveteleteket, hogy szabaduljunk a szolgasgbl, melyet mr oly rgta nygnk.”
(4) A szban forg [Naxua] vros kzelben hegyek emelkednek, azt mondjk, hogy No brkja ezeken rt fldet; kt hegy is van, az egyik nagyobb a msiknl, s az Araksz lbuknl hmplyg. Van ott tovbb egy vros, melyet Szemaninnak* mondanak, ami lefordtva nyolc-at jelent, s azt beszlik, a brkbl kiszll nyolc szemlyrl nevezik gy, akik a nagyobbik helyre ptettk. Sokan megksreltk mr a hegyet megmszni, de egynek sem sikerlt. A pspk elmeslte, hogy egy bizonyos bart is nagyon trte magt rte, mikor egy angyal jelent meg neki, a brka fadarabkjt hozva, s intette, hogy ne erlkdjk tovbb. Azt a fadarabot* templomukban rzik, mint mondottk nekem. Ltszatra nem is olyan magas a hegy, hogy az emberek jl meg ne mszhatnk. Egy regember elg helytllan megokolta nekem, mirt nem lehet senkinek feljutnia. Azt a hegyet Maszisznak* hvjk, s az nyelvk szerint nnem. „A Masziszra – mondotta – senki sem mszhat fl, mert az a fld anyja.”
(5) Ebben a vrosban felkeresett engem Bernardus Cathalanus frter a domonkosok rendjbl; Grziban llomsozott volt a Szent Sr egyik perjelvel, akinek itt nagy fldbirtokai vannak; valamicskt megtanult tatrul, s egy magyarorszgi frterrel Tebrizbe ment, hogy Arguntl engedlyt krjen Szartach felkeressre. Mikor odartek, nem sikerlt bebocstst nyernik; a magyar frter az n tmutatsom mellett visszatrt Tifliszbe egy szolgval, Bernardus frter pedig Tebrizben maradt egy nmet laikus frterrel, akinek nyelvt nem rtette.
(6) Az emltett vrost vzkereszt nyolcadn* hagytuk el, a h miatt ugyanis sokig vesztegeltnk ott. Ngy nap alatt Sahensahnak,* egykor igen hatalmas grznak a fldjre rtnk, aki azonban most a tatrok adfizetje; a tatrok sszes erdtseit leromboltk. Apja, nv szerint Zakaris, szerezte meg ezt az rmny fldet, kiragadva a mohamednok keze kzl. Gynyr szp falvakat tallni erre, tiszta keresztny lakossggal, kiknek teljesen olyan templomaik vannak, mint a franciknak. Ezenkvl minden rmny ember egy keresztet tart fakezet riz hajlkban, igen dszes helyen, s g mcsest llt elbe, s ugyangy, ahogy mi a gonosz szellem kizsre szentelt vizet hintnk, k ezt tmjnnel teszik, mert estrl estre tmjnt gyjtanak, s vgigjrjk vele a hz minden zegt-zugt, hogy a rossz valamennyi fajtjt kihajtsk.
(7) Egytt ettem az emltett Sahensahhal; nagy tiszteletben rszestettek mindnyjan: , a felesge s Zakaris nev fia, egy nagyon szp s okos ifj, aki megkrdezte tlem, vajon felsged szolglatba fogadn-e t, ha elmenne felsgedhez, mert oly keservesen tri a tatrok uralmt; mbr mindene megvan bsgesen, mgis inkbb idegen orszgba vndorolna, semmint az uralmukat elviselje. Ezenfell azt is kijelentettk, hogy k a rmai egyhz fiai, s ha a ppa r valamelyes segtsget kldene nekik, az sszes krnyez nemzetet alvetnk az egyhz uralmnak.
(8) Sahensah fldjt elhagyva, tizentdik napon: negyvened vasrnapon,* a trk szultn fldjre jutottunk. Az els vrat, mely utunkba esett, Medzsengertnek* hvtk. A vros valamennyi lakosa keresztny: rmnyek, grzok, grgk, csak az uralmat gyakoroljk mohamednok. Itt a vrnagy kzlte velnk, hogy parancsot kapott, miszerint sem egyetlen francinak, sem rmnyorszg kirlytl, sem Vatatzsztl rkezett kvetnek ne adjanak lelmet. Ezrt e helytl kezdden, hol is negyvened vasrnapon voltunk, egszen Ciprusig, ahov nyolc nappal Keresztel Szent Jnos nnepe eltt* rtem el, vsrolnunk kellett lelmnket. Az ember, aki vezetett, gondoskodott lovakrl, de tvette az elesgre sznt dnrokat, s a maga tarisznyjba tette. Valahnyszor egy rtre rt, ahol nyjat ltott, ervel elrabolt egy juhot, s odaadta ksretnek megenni; csodlkozott, amirt nem akartam a rablott jszgbl enni.
(9) Az Avats nnept* egy bizonyos Ani* nev vrosban tltttem; ez is Sahensah, s fekvse igen erss teszi. Ezer rmny templom s kt mohamedn mecset* tallhat ott. A tatrok helytartt* lltanak az lre.
(10) E helytt t domonkos frter keresett fel; ngyen kzlk Franciaorszg tartomnybl rkeztek, az tdik Szriban csatlakozott hozzjuk, s mindssze egyetlen, beteges szolgalegny volt velk, aki tudott trkl s valamelyest franciul. A ppa rtl vittek levelet* Szartachhoz,* Meng knhoz s Brihez, amilyet felsged is adott velem, hogy engedjk meg szmukra az orszgukban maradni, s Isten igjt hirdetni stb. Miutn elmesltem nekik sajt tapasztalataimat, s azt, hogy engem miknt kldttek vissza a tatrok, tjukat Tifliszbe irnytottk, ahol az testvreik vannak, hogy megtancskozzk velk a tovbbi teendket. Megmagyarztam nekik, hogy e levl segtsgvel eljutnak ugyan, ha akarnak, de jl vrtezzk fel magukat a fradalmak elviselsre, s jvetelk megindokolsra, mert miutn nincs ms kldetsk, mint az igehirdets ktelessge, ily mdon nem sok gyet vetnnek rjuk, fleg, mivel nincsen tolmcsuk. Hogy mit tettek a ksbbiekben, nem tudom.
(11) Nagybjt msodik vasrnapjn* teht elrtk az Araksz forrst, s a hegy cscsn tkelve az Eufrteszhez jutottunk, majd mellette ereszkedtnk lefel nyolc napon t, egyre nyugatnak tartva, mglen egy bizonyos Kamachnak* mondott vrig el nem rkeztnk. Az Eufrtesz itt dlnek kanyarodik, Alepp* fel. Mi azonban tkeltnk a folyn, s risi havasokon t s nagyon magas hban nyugat fel iparkodtunk. Itt akkora fldrengs volt abban az vben, hogy egy Erzindzsannak* mondott vrosban tzezer, nv szerint ismert szemly pusztult oda, nem szmtva a szegnyeket, akikrl nem volt tudomsuk. Hromnapi lovagls utn megpillantottuk a fldinduls nyomn ttong hasadkot s a fldsuvadsokat, melyek a hegyekbl cssztak al, s megtltttk a vlgyeket; gy ha a fld egy kevssel jobban megrendlt volna, bet szerint beteljesedett volna zsais jvendlse: „Minden vlgy betltetik, minden hegy s halom megalacsonyttatik.”*
(12) tkeltnk azon a vlgyn, ahol Trkorszg szultnjt a tatrok legyztk.* Veresgnek lefolyst ismertetni tlsgosan hosszra nylna, de vezetm egyik szolgja, aki a tatrokkal volt annak idejn, azt mondotta, hogy a tatrok sszevve sem voltak tbben tzezer embernl, a szultnnal viszont – egy grz, a szultn szolgja szerint – ktszzezren voltak, valamennyien lovasok. Azon a skon, ahol a csata, helyesebben a megfutamods vgbement, egy nagy t trt fl a fldrengssel; a szvem azt sgta nekem, hogy az egsz fld megnyitotta szjt a mohamednok vrnek elnyelsre.
(13) A nagyhetet* a kis-rmnyorszgi Szvszban* tltttk. E helytt megltogattuk a negyven mrtr srjt. Itt van Szent Balzs temploma is, de nem juthattam el hozz, mert fent van a vrban. Hsvt nyolcadn* a kappadkiai Caesareba* rtnk, ahol Nagy Szent Vazul* temploma tallhat.
(14) Ezutn tizent nappal Ikoniumba* jutottunk, naponta csak rvid utakat haladva elre, gyakori megllsokkal, mivel nem sikerlt olyan gyorsan lovakat kertennk. Vezetm mindezt szntszndkkal csinlta, mert minden egyes faluban hromnapi elltst vette fl. Engem ez nagyon bosszantott, de nem mertem ellenkezni, hiszen szolgimmal egytt eladhatott vagy meglhetett volna, s nem lett volna, aki ellene szljon.
(15) Ikoniumban tbb francival tallkoztam ssze, valamint egy Akkonbl val gnuai kereskedvel, nv szerint Santo Sir-i Miklssal, aki velencei trsval, Molendini Bonifccal egytt megvette Trkorszgtl a tims egyedrustsi jogt, gyhogy a szultn senki msnak nem adhat el belle, csak nekik kettjknek. k aztn olyan drgn rtkestik, hogy amit tizent biznci aranyrt szoktak eladni, annak ra most tven arany.
(16) Vezetm bemutatott a szultnnak. A szultn kijelentette, hogy szvesen elvezettetne rmnyorszg vagy Kilikia tengerig. Az emltett keresked azonban tudva, hogy a mohamednok nem sokat trdnnek velem – s n a magam rszrl mr mdfelett nehezen viseltem el vezetm trsasgt, aki naponta ajndkokrt zaklatott –, elksrtetett Kurkig,* rmnyorszg kirlynak rvig. Ide a mennybemenetel nnepe eltt val napon* rkeztem meg, s pnksd msnapjig* maradtam.
(17) Ekkor meghallottam, hogy a kirlytl kvetek rkeztek* apjhoz. Dolgainkat hajra raktam, hogy szlltsk Akkonba, magam pedig gondjuktl menteslve a kirly apjhoz igyekeztem, tudni akarvn, vajon hallott-e valami jsgot firl. Sziszben* talltam r, ott volt sszes fival, egyet, az Osin brnak* nevezettet kivve, aki ppen egy vrat pttetett. Finak kveteitl hrl vettem, hogy a kirly visszatrben van, s Meng kn jval enyhtett adfizetsi ktelezettsgn, tovbb megadta neki azt a kivltsgot, hogy egyetlen kvet se haladjon t orszgn. Ennek hrre az reg valamennyi fival s egsz npvel egyetemben nagy nnepet rendezett.
(18) aztn elksrtetett engem a tengerig, az Ajasz* nev kiktbe, s innen tkeltem Ciprusba. Nicosiban tallkoztam provincilisunkkal – nagyon gynge llapotban van –, ki mg aznap elindult velem Antiochia* fel. Pter s Pl apostolok nnept* itt tltttk, majd Tripoliszba* mentnk, ahol a Szent Szz mennybemenetelnek napjn* tartottuk kptalanunkat.

UTSZ
(1) Provincilisunk gy dnttt: olvassak Akkonban,* s nem jrult hozz, hogy felsgedhez menjek, hanem gy rendelkezett, hogy e sorok tadjval* rjam meg felsgednek, amit akarok. Nem mertem az engedelmessget megszegni: megtettem, amint kpessgem s tudsom engedte, s krem felsgedet, hogy vgtelen kegyessgvel tekintsen el a flsleges rszek, a hinyossgok, a nem tl okosan, st ppensggel egygyen elmondottak felett, hisz olyan ember rta, aki hjval van a nagy rtelemnek s nem szokta meg ily hossz trtnetek fogalmazst. „Istennek bkessge, mely minden rtelmet fellhalad, meg fogja rizni szveiteket s gondolataitokat.”* rmmel ltnm felsgedet s nhny orszgotokban lak lelki bartomat, ezrt ha nem esne felsged ellenre, krni szeretnm: rjon a provincilisnak, hogy bocssson el hozztok, rvid idn bell vissza fogok trni a Szentfldre.
(2) Trkorszgrl tudatom veletek, hogy ottan tz emberbl egy sem mohamedn; valjban mind rmnyek s grgk, s gyermekek tartjk kezkben a hatalmat. Szultnjuknak, akit a tatrok legyztek, egy ibr asszony* volt a trvnyes felesge, tle szletett egy nyomork fia,* s azt jellte szultnnak; msik fia* egyik grg gyastl szrmazik, ezt a nt egy tekintlyes emrnek adta; harmadik fit* egy trk ntl brja, evvel sok trk s trkmn szvetkezett, s meg akartk lni a keresztnyek fiait.
(3) Mint hallottam, megszerveztk, hogy gyzelem esetn leromboljk az sszes templomot, s kiirtanak mindenkit, aki nem akarna mohamedn lenni; e fi azonban veresget szenvedett, s embereibl sokat legyilkoltak. Msodik alkalommal jra sszetkolta hadseregt, de ekkor elfogtk, s mg most is brtnben tartjk. A basztard,* a grg n fia, megszerezte mostohafivre beleegyezst, hogy szultnn legyen, mivel a msik nyomork, s a tatrokhoz kldtk, amin anyai gon val rokonsga, teht az ibrek s grzok felhborodtak. gy aztn egy fi uralkodik Trkorszgban, vagyon nlkl, kevs katonval s sok ellensggel. Vatatzsz fia beteges, s Aszen fival hborskodik, aki szintn gyermek s a tatr szolgasg miatt ertlen.
(4) Ebbl kvetkezik, hogy ha az egyhz serege a Szentfldre kszlne jnni, igen knny volna mindezeket az orszgokat leigzni vagy tmenni rajtuk. Magyarorszg kirlynak nincs tbb, mint harmincezer harcosa. Klntl Konstantinpolyig mindssze negyven nap az t szekren, Konstantinpolytl rmnyorszg kirlyig* ennl is kevesebb. A rgi idkben btor frfiak vonultak t e vidkeken,* s sikerrel jrtak; pedig igen ers ellenfeleik voltak, akiket Isten azta eltrlt a fld sznrl. s nem kellett a tenger veszlyeit kiltaniuk, s a tengerszlegnyek kegyeire utalva lennik, s az sszeg, melyet a hajbr fejben fizetnik kellett volna, elegendnek bizonyult a szrazfldi t kltsgeire. Bizalmasan mondom felsgednek: ha a ti parasztjaitok, nem is a kirlyokrl s lovagokrl beszlek, hajlandk volnnak gy menni, ahogy a tatrok kirlyai mennek, s bernk olyan lelemmel, az egsz vilgot megszerezhetnk maguknak.
(5) Annak, hogy valamely frter a jvben ismt felkeresse a tatrokat, amint n tettem volt, vagy amint a domonkos testvrek teszik, nem ltom rtelmt; de ha a ppa r, mint az sszes keresztny feje, nneplyes keretek kztt elklden egyik pspkt, s felelne az ostobasgaikra, amelyeket mr hrom zben rtak meg a franciknak – egyszer boldog emlkezet IV. Ince ppnak s ktszer felsgednek: egyszer Dvid ltal, aki becsapta felsgedet, s most ltalam –, az elmondhatna nekik mindent, amit csak akar, s elrhetn azt is, hogy szavait a tatrok rsba foglaljk. A tatrok ugyanis meghallgatjk a kvet minden mondandjt, s folyton krdik: kvn-e mg egyebet mondani; de szksges, hogy j tolmcsot vigyen magval, st tbb tolmcsot is, s bsgesen travalt.
Gy. Ruitz Izabella fordtsa
 

 
ra
 
Szmll
Induls: 2008-11-28
 
Trkszentmikls

Cmertm98db4.jpg

 
Ltogatottsg
free counters
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU