tarsoly-pancel
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Naptr
2024. prilis
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Elrhetsg

Telefon: 06203322035 .

 
rsok Karaul Tltos gyjtemnybl valk.
rsok Karaul Tltos gyjtemnybl valk. : A TSZOKTETI ROVSRS

A TSZOKTETI ROVSRS

Bartosi Lnrth Lajos  2010.03.31. 21:57


 

Ezen fzet kiadsa s terjesztse engedlyezett
3.-XI. /1941. SZ. A.
 
 
 
A TSZOKTETI ROVSRS
 
rta:
Bartosi Lnrth Lajos
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TURNI RSOK
 
Felels Kiad: Gal Zsigmond


A hun-magyar-szkely rovsrs betsora
 
 
 
seink jobbrl balra rtak, — rttk a sorokat. Emlkoszlopokra fellrl lefel halad irnyban.
Plcra, ngy vagy tbboldal botra, „krsznts” (bustropheden) mdra rttak. A bal hnuk al szortott plcn jobbrl balra kezdtk a betk faragst, egszen a kzpig, akkor megfordtottk a plct s a tls vgn kezdve folytattk ismt a kzpig. gy, a bot minden oldaln ktfle (ellenttes) helyzet rovs volt. Pld. ilyenformn:
l mg a Magyarok Istene —
 
Olvassnl persze a botot llandan forgatni kellett.
Furuzsina.*
 
 
Nem egyszer hallgatm az jnek harmatt,
erdk srjre miknt pereg al.
s h hnyszor frdette szp nyri hajnalon
illatos vizvel arcom a vadbokor.
 
Felcsendl mr korn a vadrig dala,
csordultig telt szvem titkokkal ltala,
a kltszet hmes fldjn gy ltem n,
mint a psztorlegny a hegyek tetejn.
 
Hajh. lom - letem, hajh, tndrifjusg,
le sem is vetkezi a lelkem hmport,
psgben van a lant, kebelemben a szv
tretlen ser hangolja hurjait.
        
Szzszorszp hajnalok a szkely brceken,
ahol a „Vadrzsk" zenje szletett,      
az si hunn szellem varzsa ott a Nap,
mit semmi Trianon meg nem trhet soha.
 
Az si ormokon ti, bszke fenyvesek,
a tl zordon fagyn csak nevet lelketek,
oh, mennyi vad vihart kelle killjatok,
tn hogy annl szebben, jobban viruljatok.
 
Az si ormokon ti, bszke fenyvesek
a tl zordon fagyn csak nevet lelketek
a kicsinyhitnek ti adjatok hitet   
az si ormokon ti - bszke fenyvesek !
GAL ZSIGMOND.  
 
*Furuzsina, az si szkely hitrege csodaert, klcsnz, j tndre.
Lsd Orbn Balzs: „Szkelyfld lerst” s Jkai: „Blvnyosvrt".
 


A Tszokteti rovsrs
s az Atilla sir sszefggse.
 
I r t a: Bartosi Lnrth Lajos.
 
I. FEJEZET .
 
Nhny sz az oknyomoz trtnelemrl.       
 
Az ember lete olyan, mint a tiszavirg; olyan mint a tzbl kipattan szikr : - rvid s muland. Ugyangy a muland let ember trtnete is gyorsan ml, - csak alig nhny vezred. Semmifle tren ne dobldzunk a 20, 40, 80 s 100 ezer vekkel; amikor az oknyomoz trtnelem Kr. e. mindssze csak 4000 vet, - Kr. u. pedig a msodik ezredvet ismeri: teht sszesen 6000 vet. Ami az eltt volt, az mr nem a trtnelem, hanem a prehistoria tudomnykrbe tartozik.
Az ilyen tvlatokbl, - teszem fel 3 -4 ezer v tvlatbl jv igazsggal, - a laikus szemll gy van, mint a kzmondsos messzirl jtt emberrel, - akirl azt tartjk, hogy sokat beszl, de fele sem igaz.
A kutat . . . az oknyomoz is, ezen a tren bizony nha csak feltevsekkel dolgozik, s amikor mr kialakult eltte egy kortrtneti kp, lerja azt.
Le nem rhat s szval el nem mondhat a kutatk fradozsa. S akr hnyszor megtrtnt mr, hogy amikor egy emberlt munkssg jl megrdemelt gymlcst akarta a tuds knyvalakban az utkor rszre megrkteni; egy nem vrt felfedezs, - mrl-holnapra, - halomra dnttte egsz elmlett.
S a buzg kutat nhny napig sszetrve szemlli 20 - 30 vi munkssga romhalmazt, - majd egy j szikra gyul ki lelke egn s elfeledve a fradalmakat, az t rt gnyt s megalzst, - az Istentl rklt tudomnyszomjnak hdolva, - j ervel j munknak lt.
Ez a mi kzs sorsunk, - azok akik nem alkusznak meg a sorssal, akiket nem ejt ktsgbe a becsletes buks, - mert rk idktl ez van a tudsnak megrva.
Hej, pedig de sokan vannak ilyen bukott csillagok !
Csetlenek, botlanak, - elesnek a tudomny rgs s tvisekkel szeglyezett utjain; de hajtja ket a vgy a tuds viznek a forrsa fel, s ha egy emberltn t kthromszor is elbuktak, - jra felkelnek s a kutatsban berozsdsodott kerekeiket feljtva, csonka szrnyaikat jakkal ptolva nekivgnak jra a Teremts vgtelensgnek, hogy az Atynak titkos s elttk mg ismeretlen betkkel a Vilg knyvben rt feljegyzseit megfejtsk.
Mert ttrk k, - s mert: ttrknek bukni nem szgyen!
Felsgesen szpen rta meg a tuds sorst nhny rvid verssorban Szinegh Bla ifj kltnk a „Tuds sors” c. kltemnyben:
Hogyha egy krds a szembe nevet,
teremi fogalmat; egy ujabb nevet . . .
Mikor a vlasz nehz gondot ad,
homloka mgtt forr a gondolat . . .
Mire ksz az okos felelet,
egy jabb krds - a szembe nevet!


 
II. FEJEZET.
 
A rovsrs kifejldse a tszokteti vsetekig.
 
A barlangban lak sember is rjtt mr arra, hogy a tvolabbi vidkeken l trsval valamilyen mdon szksgszeren fenn kell tartsa az sszekttetst.
Ezrt megegyezst hozott ltre velk s az rtests legels mdja a tz volt. Ha veszly fenyegetett egy csaldot, hamar felrohantak a hegycscsra s hatalmas tzet raktak. Ha egy blnyt, vagy plne mammuthot letudtak verni, - akkor is hatalmas tzzel jeleztk azt szomszdjaiknak; kik aztn sietve igyekeztek a ds lakomt knl vendglt csaldtrzshz.
A szksgkppeni fejlds mindinkbb srbben egymsra utalta az sembert, s mindinkbb gyakrabban s getbben jelentkezett az rintkezs fenntartsra valaminek a szksge, aminek azonban mg nem tudott kls formt adni. Kezdetben a vadszati terepeik tvonaln letrdelt ghegyekkel, vagy az tra lerakott kavicsokkal adtak hrt egymsnak. Ksbb egy-egy sima kavicsra korommal, sznnel, a bbor bogrbl ksztett festkkel, vagy a lelt llat vrvel rajzoltak bizonyos jeleket, - amelyekre nzve egy krnyk sszes csaldtrzsei meg voltak egyezve, - s azt egy j lb legnnyel vgig vitettk az egsz trzsn.
A mveltsgnek eddig a fokig a jgkorszak embere jutott el: a solutrni, majd a magdalni ember; vgl a diluvium embere, ki mr a szellemi tuds oly magaslatn llott, hogy bizonyos kpjelekkel s a nylhegynek klnbz alakban val elhelyezsvel elzetes megbeszls nlkl meg tudta rtetni magt trsaival; - legyzve ezzel az egymskzti tvolsgokat, melyek a termszetadta krlmnyektl fggve 20 s 100 kilomter kzt vltakoztak.
A Kr.e. idk 7-ik s 8-ik ezredben az ember mr annyira tkletestette a jelkpes s nylfej-rst, hogy azzal lland levelezst folytatott.
Azt az embert, aki az rs mestersgt folytatta, - a trzsek „kpr mesternek” mondottk.  Ilyen kpr minden trzsben volt egy csald. Ezek aprl-fira hagytk tudomnyuk titkt. A kprk voltak egyszersmind a trzs fazekas mesterei is. Ezrt van az, hogy akrhny bronzkori urnn vagy hasznlati ednyen kprs s nylfej-rshoz hasonl dszts lthat.
Az skor, - belertve a rz s bronz kultrkat is, rsa tekintetben nehzkes volt. Nehzkes, mert a kzlnival hreket nyers agyaglapokra rtk, illetve rajzoltk, s elbb kiszrtottk, azutn kigettk. Egy-egy ilyen cserplap 30-40 cm skfellet s 3-5 cm. vastag volt. Slyra az agyag minsge szerint 2-4 kgr. kztt vltakozott.
Irkuckban s Kievben volt szerencsm nhny ilyen bronzkori levelet ltni. Ezen levelek tovbbtsa, a kievi mzeum feljegyzse szerint gy trtnt, hogy a ksz cserplapokat sr gyapjas brk kz fektettk, vagy egy nagy brtarisznyba raktk s az egyes lapok kzti rszt mohval, vagy illati szrkkel tmtk ki, - s azt a futr htra ktttk, majdnem gy mint a mostani hadseregek gyalogsgi brndjt.
Az emberi mveltsg azonban llandan s rohamosan fejldtt. A Kr.e. 4. vezredben az rsnak mr egy bizonyos hangutnz jegyekben val feljegyzseit ltjuk. Ezek az els, hogy gy mondjam tnyleges betk a „jungnu” - ksbben „hunn” - nven ismert trzsnek egy gtl a „dzsekil” -- illetve „eszkil” - trzstl szrmaztak.
Ezek a „dzsekil” trzsek, kik annak idejn Monglia szak-keleti rszn; majd a Kr.e. II.-ik szzadban az gynevezett ksbbi Pannoniban; az I.-s szzadban Punn-orszgban: majd a Kr.u. I.-II.-ik szzadban Siculiban, (a mai olasz Siclia,) laktak, - mg vgre a Kr. utni IV.–V.-ik szzadban mr mai lakhelykn: Erdlyben telepedtek meg. - klns .s feltn rsjeleikkel rintkeztek az Eurpa, Afrika s zsia terletn l rokon trzseikkel.
rsuk mr teljesen tkletes. Botravsve vitte a futr azokat magval. Hrom alakban volt hasznlatos: 1. nprs, 2. katonars, s 3. a fejedelmek, kirlyok s tudsok rsa.
 
 
 
A dzsekil vagy hunn-szkely rs kezdetben 24 betbl llott. A Kr.u. III.-ik szzadban 6 j betvel bvlt. Ugyanis az elz 24 bet kztt kezetes bet nem volt. gy a hinyz kezetes betkre 6 j jelzst csinltak. Amikor idig eljutottak, akkorra az „Ugor” g egy msik trzse, az etruszk, - ki szntn tvette a 24 rsjelet, szintn szerkesztett magnak 7 j bett, amelynek hinyt rezte. Az etruszk trzs a duplabetket „ty”, „gy”, „ny”, „ty”, „sz”, „cs”, s „zs”-t csinlta.
gy a fra vsett rsjelek szma kt vszzad alatt 37-re emelkedett. Vagyis elrte a mai mvelt npek rsjegyeinek a szmsszegt.
1911 szept. 26.-n amidn Zizikas-ban jrtam a „Bogdaj-me” kolostor egy fiatal lmja, - nvleg Ltusz-virg - amikor az krsos s rovsrsos emlkek utn rdekldtem, hatalmas papirusz-tekercset vett el s azt sztteregetve gy szlt
- Nzd meg jl Uram, mert ez volt a vilg sszes: rsjegyeinek az se. De itt van a trsa is, mely mr sokkal egyszerbb. Viaszra vagy agyagba knnyen karcolhat, fba knnyen vshet. Ez is megvan 6-8 ezer ves.
A Ltusz-virg els tekercsn ltott rsjelek voltak a mai mongol npcsald els rsjelei.
 
Mg a 6-8000 vesnek jelzett msodik tekercsen a finn-ugor srs els szrnyprblgatsai voltak lthatk: vagyis az a 37 bet, amely a mai mvelt nemzetek betsorban kivtel nlkl megtallhat
 
 
A msodik tekercs sztbontsnl majdnem elllt a szvversem. S egy pillatatra ottan lltam lelkileg a cskmegyei Tszoktetn a 43 sziklavset eltt. Engedelmet krtem a „Bogd lmtl”, az gynevezett zrdafnktl, hogy e jeleket lerajzoljam, amit kszsggel meg is engedett.
Minden ktsget kizrlag ez az eredeti „dzsekil”-szkely rovsrs.
rdekessge a rovsrsnak az, hogy nem egyformn hasznltk, hanem trzsenknt ms-ms alakban. A hunok pl. az „krsznts”, a finn s csd trzsek a „fellrl-lefel” halad oszlopban, - mg az ugor gbeliek a „jobbrl-balfel” rsmdot hasznltk.
De lett lgyen az brmely trzs, a hrom alosztlyrst betartotta: s pedig a nprs, a katonars, - s a fejedelmek s tudsok rst.
Ezen krsos feljegyzsek kzl legjobban olvashat s rnegfejthet a szkely rovsrs, mert mai nyelvjrsunkhoz ez ll legkzelebb. Az gynevezett csuvas-magyar rovsrs bcjt is bemutatom a kievi mzeum feljegyzse alapjn.
 
Elg megfejthet, de csak rszleteiben olvashat, (illetve megrthet,) a „szumir” rs. Vgl csak rszleteiben megfejthet, de legtbbszr meg nem rthet az „etruszk” rs.
A cskmegyei Tszoktetn 43 sziklavset lthat.
Ezek a vsetek etruszk, szumir s szkely nyelven vannak felrva.
Ezeket a vseteket mr a vilg minden tjrl felkereste a tuds trsadalom. De eddig mg nem sikerit vele semmire se mennie. Az egyes sziklavseteket 1913 szn, amikor 3 s fl ves zsiai utamrl hazajttem, - a sajt magam munkjnak megknnytsre beszmoztam.           
Az gy beszmozott feliratokat 35-25 cm. nagysg kartonlapokra lerajzoltam s hozzfogtam a vsetek megoldshoz.
Az zsibl hozott rs kulcsok segtsgvel legelszr is az 1. szikla feliratt kezdtem boncks al venni, azonban hrom hnapi fradozsom nem jrt eredmnnyel.
Elvette tovbb munkakedvemet az is, hogy sem a Honvdelmi Minisztrium sem a Petfi Trsasg nem adott hitelt azon jelentsemnek, hogy Petfi Sndor nem esett el Fehregyhznl, hanem slyosan sebeslve Szibriba kerlt s ott mg 8 vig lt pedig lltsomat eredeti fnykpfelvtelekkel igazoltam. Srjt pedig sajt szememmel lttam.           
Kzben megjtt a katonai behvm is s gy mlysges fjdalmamra s bnatomra mind a kt fontos trgyat flre kellett tennem.
Megjtt az t s fl ves vilghbor is, s vgkpen le kellett mondanom minden tovbbi kutatsrl, amely bizony teljes nyugalmat s idmilliomossgot kvetel.
A vilghbor sok csaldst hozott nekem s megtantott arra, hogy ne bzzak az emberekben. Rengeteg kziratomat elloptk mg olasz fogoly voltam. Egyik msik munkmmal vek mlva tallkoztam elgg jnev egynek neve alatt. Ez mind nem bntana. De vge lett a hbornak s az olasz fogsgbl hazatrve egyszer csak felismertem az egyes lapokban az ltalam felvett Petfi-sr fnykpet, nem is egy szemly nvalrsval, - akik mind maguknak kvetelik Petfi srjnak megtallst.
Kzben Trk Bla nev Bpesten, ezidszerint ismeretlen helyen tartzkod ismersm, - kire kt ktet kziratomat megrzsre re bztam, - eltnt: Ezek voltak. azok a krlmnyek, melyek egy idre elhallgattattak.
Visszatrve trgyamhoz, hogy a rovsrs s az Atilla sr kztti sszefggst megtalljuk az kor temetkezsre kell rviden ttrnem.
 
III. FEJEZET.
Az skor embernek temetkezse.
 
A szertartsosan eltemetett legrgibb csontvzak a kzps diluviumbl valk. Azaz a mustrieni korbl, s gy ezek a neandervlgyi ember lelki vilgra hagynak kvetkeztetni, mely szerint a valls s erklcs fogalma mr bizonyos fokig ki volt fejldve benne.
A musteri csontvzak, - melyek a szertartsos temetkezs nyomait viselik, - a jgkorszaki barlangokbl kerltek el.
A barlang slakja hozztartozjt laksa (a barlang), legkedvesebb helyn, a tzhely mellett temette el. Tisztelete a halottal szemben nem ktsges, - mert, hogy pihense csendes s hbortatlan legyen, - egsz csaldjval elhagyja a neki klnben igen rtkes lakhelyet s tadja a halottnak.
Legalbb is egy idre ! . . .
A gysz jeleit nem ismerjk e korbl. Azonban tudjuk azt, hogy a vrs volt kedvenc sznk. pen ezrt a msfl mter hossz egy mter szles s 30-40 cm. mly srgdrt beszrtk a bborbogr s festbuzrbl kszlt piros festkkel, j vastagon . . . Termszetesen elzleg a sr oldalt s fenekt kagylkkal dsan kiraktk.
Azrt van az, hogy az egyes barlangi temetkezseknl, egy, kt, st hromezer db. kagyl is elkerl. S hogy a kagylk hamarosan ssze ne dljenek, kifrtk ket s gykrszllal, hlszerleg egymshoz csomztk.
Az ilyen s ehhez- hasonl temetkezshez vezethet aztn vissza az a temetkezsi rendszer, ahol a tudsok valsggal bborsznre festett csontvzakat talltak. Termszetesen csak a hanyattfekv fels csontrszek pirosak, - az alsk nem.
Ez onnan van, hogy a hanyattfekve eltemetett halott csontfeletti hsrszeit felhastottk s iszapolt s, hamu s festk keverket ntttek a hastkba. A test korhadsa s a re nehezed fld nyomsa kvetkeztben ez a ss, lgos festk ersen beleette magt a csont felletbe.                    
Volt az sember temetkezsnek mg szmtalan ms formja is. Ilyenek a falombbl kszlt storbani elhelyezs, valahol az erdk mlyn, vagy risi zld levelekbe gngylve, fejjel lefel, (mint a denevrek alvsa) egy fagra val felkts. Mg egyb formja a vzmellkieknek a fakregbe kts s kvekkel megterhelve, a vz al sllyeszts. s vgl a guzsba-kts, - illetve zsugortott temets.
Mindezek a temetkezsi rendszerek a fld klnbz helyein, nmi fejldssel br, - de megmaradtak egszen a Kr.u. VII. szzadig.
A koporst - mint ezen clra hasznlt trgyat - mg nem ismertk, sem fbl, sem fmbl. A rmaiak is, - akik mr a Kr.u. II. vszzadban magas mveltsgi fokon lltak, - csak egyszeren fldbe temetkeztek; azzal a klnbsggel, hogy a sr belsejt nem kagylkkal raktk ki, hanem getett cserplapokkal, vagy tglkkal.
Magas mveltsgkrl s ipari fejlettsgkrl az egsz vilgon ismert latinok, majd utdaik a rmaiak is, csak a Kr.u. III. majd az ezt kvet IV. szzadban temetkeztek, hogy gy mondjam: - kopors-szer, dszesen faragott kldkba.
Aki megnzi ezeket a temetkezsi trgyakat brmely mzeumban, meg fog gyzdni igazsgomrl, hogy ezek nem koporsk, csupn kldk.
Az szakrl, majd keletrl beznl psztor-npeknek fogalmuk sem volt ezidben mgcsak a bllelt srkamarkrl sem. (Amit csekly szemlyem sajt meggyzdsbl tud, mert zsiai utam alkalmbl sok ezer npvndorlskori s bronzkori srt trtam fel.) Halottaikat egyszeren szrdarcba gngylve a szz anyafldbe temettk. Vezreiket teljes dszben, lhton lve fldeltk el. A koporst meg hrbl sem ismertk.
 
IV. FEJEZET.
 
Egy trtnelmi monda,
mely nem felel meg a valsgnak.
 
A vilgbirodalmat alapt hunn kirly: - Atilla - sem nem kirly, sem nem Atilla. Nem kirly azrt mert a finn-ugor s csd-magyar trzseknl azt a cmet „kirly" nem ismertk. Legmagasabb mltsg a „csauszr” vagy „atil” volt. Ez az elnevezs „atil” a hunoknl ugyanazt jelentette, mint az olaszoknl a „duce”, vagy a nmeteknl a „Fhrer” kifejezs. Keresnnk kell teht a trtnelmi igazsgnak megfelel valdi nevt.
Az oknyomoz trtnelem a keleti llamok levltraiban s rgisgtraiban elhelyezett s a szbanforg uralkodval egykor okmnyokbl megllapitotta ktsget kizran, hogy a Hdmezvsrhely-Szeged-Szentes hatrban tborttart hunn vezr neve nem Attila, nem isAtilla, sem nem Atila: - hanem az ugyancsak hromfle alakban megtallt: - Utr - Itel - Hatr - valamelyike.
Az „r” vgzet sz arra hagy kvetkeztetni, hogy nagy hunn vezr neve „Utr” volt. Ez annl inkbb megfelelhet a valsgnak, mert a csd-magyar-hunn trtnelem folyamn mr tbb hasonl nvvel tallkozunk. Ilyenek pl. „Satur” csd vezr a Kr.e. III. szzadban. Ugyanez a nv elfordul nmi vltozattal a szkelyeknl, Csatur s Csatr formban a VII, szzadban. Egy msik eset a magyaroknl „Blcs-r” Lebedia fejedelme. Majd a honfoglalskor: „Hunn-r” s „Mag-r”, vagy msknt Hunor s Magor. A honfoglals utni idkbl is maradt kt „r” vgzet trtnelmi nv feljegyezve, s ezek „sz-r” s rs-r”.
...Nhny magyar kutat szerint „Itel” volna neve a nagy hunn vezrnek. Amit szerintk altmaszt a nmet krnikk Etzel nven val feljegyzse, valamint sok magyar krnika Etil, Etele, Etel nven val megrktse.
A „Hatr” nem ltszik nvnek. Inkbb a trtnelembl mindenki ltal ismert Hetumoger sznak az sszevonsra hagy kvetkeztetni. Mai nyelvjrsunkban ht magyart jelent. Ugyanilyen jelentsg a „Dentumoger” sz is, ami viszont donti-magyart jelent. Ennek sszevonsa a „Dentor”, melyet sokig egy dk vezr nevnek vltek.
 
V. FEJEZET.
 
A cskmegyei titokzatos kvsetek.
 
A cskmegyei Tszoktetn egy egsz hegyoldalt elbort betvset van, amely nagyon hasonlt az ltalam 1909-1913-ban az Orkon s Jenisszej mellkn ltott Kr.u. VII.-VIII.-ik szzadbl szrmaz Etruszk-Szumir vsetekhez.
Ezek a vsetek megtallhatk Kzp-zsitl az Aldunig. Kiszsin s a Balknon keresztl. Ez az tvonal az, amelyen a nagy hun kirly, - illetve vezrl fejedelem, - holttestt zsiba vittk, sei fldjre.
Minden ms .csak kitalls.
Felelssgem teljes tudatban lltom, hogy a nagy hunn vezr holtteste nincs Magyarorszgon eltemetve.
A tszokteti vsetekbl annak idejn mintegy 47000 bett msoltam le, ami megfelel 20-25.000 egy s kttag sznak. A hrom nyelven: etruszk, szumr s hunn-magyar felirattok kzl engem csak a hunn-magyar illetve „dzsekil” rsjegyek illetve feliratok rdekeltek. Ennlfogva csak azokkal foglalkoztam, ami 3152 szt tesz ki. S ami nem sikerlt Jzsa Sndor s Kmenes Andrsnak, valamint Dr. Thury Gyrgy s Jakubovics Emilnek, az - br ha csak csekly rszleteiben is, de sikerlt nekem.
A 14-es szm brn, (t.i. a magam knnyedsgre az egyes sziklk rajzait beszmoztam,) - szrevettem, hogy klnfle zeg zgos rajzok, mrtani alakzatok s virgdszek kztt a rovsrs beti fordulnak el. Hosszas elmlkeds utn rjttem, hogy e dsztsek s rajzok nem jelentenek semmit; csupn a szvegbl hinyz magnhangzk resen maradt helyeit vannak hivatna ptolni.
 
 
Lertam a betket, s a rajzok helyre pontokat tettem: A megfejtsbl gy mg nem tnik ki semmi. A szveg rtelmetlen maradt. Nhny napi prblkozs utn vgre megszletett az olvashat teljes szveg: amely a kifejezsekbl tlve az V.-VIII. szzad kzti idbl val lehet.
Olvassuk el a feliratot a maga egyszersgben s aztn prbljuk meg a jelenlegi nyelvezet szerint elolvasni.
A felirat a kvetkezkpen hangzik:
„Atilla (vagy Etelle) hunn kerl fdbe metue teten te Tazak Velezus (vagy Volozus) vezer ruta menue Asiaba Hadad ezerhen.”
s nzzk csak hogyan hangzik a felirat a jelenkor folykony s rtelmes olvassban:
„Atilla, (vagy Etelle) hunn kirly a fdbe Tszok tetn (lett el) - temetve; (ezt az rst) Velezus vezr rtta; (el) menve (innen) zsiba Hadad Ezer (fejedelem)-hez.”
 
Eszerint a feljegyzs szerint Utr (Atilla vagy Etele) a cskmegyei Tszoktetn volna eltemetve. A tudsok ezt nem is vonjk ktsgbe; mert klnben, - ha nem volna valami nagy jelentsg clja, - minek vsettk volna tele egy egsz hegy. oldal sziklafalt 47.000 betvel, illetve 20-29.000 szval ?
Igen m, - szl kzbe most az oknyomoz, - csak. hogy a mr emltett sokezer szav vsetbl az tnik ki, hogy a kfarag-kpr mester, akire a felrat bevsst bztk, vagy nem ismerte a nyelvet s annak kpletes rtelmt, - vagy megtvedt egy sorral s mikor szrevette, egyszeren, minden meggondols nlkl a kihagyott sort a megtvesztett sor utn rta, illetve vste.
Hogy a felirat nem Velezusnak szl, - mint azt egyesek gondoljk - kitnik elszr abbl, hogy nevezett fiatal vezr mg jval Atilla halla eltt meghalt; msodszor mert az egsz feliraton neve mindssze egyszer fordul el, - mg az Atilla-Utr-Etelle s Hetil mint nv 483-szor olvashat. Ezen kvl olvashatk mg az albbi szavak az emltett nevekkel kapcsolatban legalbb 700-800-szor: - hazuba hvtak - hazuba vidtek - eleve elvidtek - hezha hathornal - hadad ezerhen - hiungni fdbe - temetue -, s vgl: ezernl tbbszr fordul el ez a sz : - asiba.
- Nincs kizrva, - mondja tovbb az oknyomoz, hogy a nagy hunn fejedelem s vezr bizonyos ideig pihent a Tszoktetn eltemetve, mieltt zsiba vittk s ezt rktette meg szumir, etruszk s dzsekil nyelven a csald valamely tagja. St az sem kizrt dolog, hogy mg ma is ott pihen.
De hogy a Tiszba val temetkezs s a hrmas kopors nem felel meg a valsgnak, azt igazolja az Urgai mzeum egy okmnya, amely nem ms, mint Csaba vezr vgrendelete melyben a Kis-Skythiai hunokat Hadad Ezerhez utastja, mint rokonhoz az albbi szavakkal:
- . . . atam fdere es neke vigazara Asiaba menetek ! . . .  vagyis: Atym fldjre s neki vigaszra zsiba menjetek . . .
A vgrendeletbl, mely a mzeumban Tex 1176. R.S.Z. szm alatt a IX. teremben lthat veg alatt, az is kitnik, hogy ez az atym fldje nem ms mint Monglia. Teht ide kldte hnjait halla rjn - Csaba vezr.
S hogy nem hiba kldte, hogy nagy oka lehetett r az bizonyos. Mert 300,000 embert bizonyra nem zabot hegyezni, kldtt 2,500 -2,800 kilomterre tlnk. Hanem azrt, hogy egy becses szemly fldi maradvnyai felett rkdjenek.


VI. FEJEZET.
Egy gazdag mongliai srlelet.
 
A fent elmondottak azok az adatok, amelyek arra engednek kvetkeztetni, hogy a nagy hn vezrt emberei bebalzsamoztk s sei fldjre a hiungszk vagy hiunguk birodalmba - Mongliba vittk Hathor illetve Hadrhoz s csak msodsorban Hadad Ezer fejedelemhez.
Hogy a Tiszba trtnt temetkezs nem felel meg a valsgnak, arra nzve legyen szabad csak annyit mgegyszer kijelentenem, hogy a nagy hn vezr idejben a koporst, mint ilyet nem ismertk. A halottakat (mg a kirlyokat, fejedelmeket is) elgettk s agyagbl meg grafitbl ksztett ednyekbe (urnkba) tettk s vagy elfldeltk, vagy a csald rizetre bztk.
A hrmas koporsba val temetkezs mondja a XV.-ik szzadban merlt fel elszr s jr azta szjrl-szjra. Aki erre vonatkozlag okmnyokkal ll el s a hrmas koporss temetst a Tisza medrben igazolni akarja - az vagy eltvedt ember - vagy maga a felhozott okmny hamistja.
Nhny vvel ezeltt Mongliban egy Szovjet tuds hatalmas aranyleletre tallt, - kirlyi, csszri, s fejedelmi koronkra, - sszesen 16-ra, - rengeteg ms kszer s dsztrgy ksretben. Ezek a trgyak egy nagy 100-60-40 cm-es ezstldban voltak. Ez az ezst lda egy 120-80-60 cm-es vasldban vgl a kett egy 140-96-75 cm-es lomldban volt elhelyezve. Mellette talltak egy remekbe kszlt fekete urna ednyt, (sszetrve,) npvndorls korabeli motvumokkal: - msz s mnium berakssal.
Annak idejn el is hangzottak itt-ott megjegyzsek, - klnsen a klfldn, - hogy ez nem lehet ms mint a sokat keresett s emlegetett mess Atilla-kincs. De ezt hamar elnyomta egy ellen ramlat melynek tagjai Batu kn vagy Timur-Lenk kincsnek mondottk a leletet.
Lelkk rajta. Isten tudja ki volt. De valahogy gy rzem, ez volt az a sokat vitatott s mgtbbet keresett Atilla-kincs.
"Hogy melyiknknek volt, vagy van igaza, azt a jv fogja igazolni, - majd amikor a cskmegyei Tszoktetre felfaragott 47,000 bett el tudjuk olvasni.
s vgl nhny szt a barbr Szovjetrl. A muzelis rtkben s kortrtnetileg is felbecslhetetlen kincseket a feltrs utni 4 – 5-ik napon, a tudomny nagyobb dicssgre beolvasztottk.
gy mlik el a tudomny dicssge, barbr kezeken t, s gy nem lesz megoldhat esetleg soha egy olyan nagy krdjel, amelynek kulcst a gondvisels aranyimdk kezbe adta.
 
Egy vezrede
 
lakjuk ezt a fldet! Hirdetik trtnelem „tudsaink”. Pedig ez az llts tves vagy rosszakarat!
A francik, nmetek, angolok vagy olaszok nem attl az idtl szmtjk orszguk keletkezst, amita azt Angol, Francia vagy Olaszorszgnak hvjk, hanem igen - helyesen azt az idpontot veszik alapul, amikor a brit, frank, latin vagy germn trzsek megtelepedtek azon a helyen, ahol ma orszguk elterl.
Trtnelmileg bizonytott tny, hogy a razank (etruszkok) mr ezeltt 3000 vvel itt laktak, kzp-eurpt finnugor npek leptk el, nem beszlve a szittykrl, szarmatkrl, jszokrl, majd ksbb vezred multn jtt hnokrl, avarokrl, bolgrokrl, trk npekrl stb.  
A Krptok vezte medence, amita az emberisg trtnelmet r, mindig turnfld volt!            
Igaz ugyan, hogy utoljra a turnok magyar nevezet ga adott nevet ennek a fldnek, de a magyarsg beteleplse idejben mg mindig turnnpek laktak itt tbbsgben s az szakrl s dlrl trtet szlvnpeket a turnsg (magyarsg) orszg fenntartsa repesztette rkre kett!    
A magyarsg utn is kerestek klnfle turnnpek itt hazt; a bessenyk, knok, mongolok, trkk stb. Az orszg neve azonban magyar maradt, mert a magyar nevet flvett vezetrteg megtartotta kezben az uralmat.
Nem vitathat, hogyha az azank, szittyk vagy hunok birodalmba teleplt volna meg a magyar trzs s ezen emltett npek megtudtk volna kezkben tartani az orszg vezetst, az orszg lakossga embertani szempontbl ppgy ugyanaz volna ma is, mint amilyen, csupn az orszg neve volna ms!
De hogyha akr a mongolok, akr a trkk be tudtk volna fszkelni magukat, nem ktsges, hogy ugyangy mi laknnk itt ma is, legfeljebb ms nv alatt!
Mi teht ne az 1000, hanem a 3000 ves mltunkra legynk bszkk, amennyit egyelre mai trtnelmi tudsunk mellett is bizonythatunk.
A magyarsg testvreiben, rokonaiban ppgy itt lt rpd megjelense eltt, mint ahogy az emltett rokonnpek vre benne lt rpd vitz magyarjainak hsi ereiben.
Az unokatestvr, a vrrokon ha ms vidkre kltzik is s a csaldbl kiszakad is, ppgy megmarad vrtestvrnek, mintha mindig egytt lt volna a csalddal!
rpd 1000 v eltti magyarjai teht megerstettk jabb vezredekre a turnsgnak itteni, addig sem vitathatott uralmt!
rpdnak az orszgszervez lngsznek rdeme tn mg nagyobb gy, hogy megtartotta s biztostotta az si fldet, mint hogyha egy klnfle szlv hordk lital megszllt terletet foglalt volna el.
Mert megtartani s a jvben biztostani mindig nagyobb dolog, mint valamit megszerezni. A trtnelem nagy hadvezrei, amit megszereztek az mind csak rvid let volt. rpd rkkvalt alkotott!
Dr. Bencsi Zoltn.
 
A Sint.
rta: Jutas.
 
A sint a japn nemzeti valls. Nem csupn nemzeti egyhz. Hiszen olyan egyhzakat is nemzetinek neveznk, amelyek csak klsleg ismerik el a nemzet fennhatsgt, s felfogsukban s tanaikban kzmbsek a nemzeti eszmvel szemben. Vagy pedig ppen nemzetkzi jellegek, s csak knyszersgbl ismerik el a nemzet fhatalmt. A sint tbb egy nemzeti egyhznl. Felfogsban, letszemlletben s tanaiban a nemzet, mint termszeti valsg s mint erklcsi alap nlklzhetetlen alkatrsz. letszemlletnek a lnyegt adja meg a japn nemzeti eszme.
Egyesti magban a nemzeti s a vallsos eszmt. Ez a kt eszme sok ms letszemlletben elklnl egymstl. Idegenl s nha ellensgesen llnak szemben egymssal. Ezrt olyan gyakori a trtnelemben az egyhz s llam kzti harc. S ha kt letszemllet, letfelfogs van egymssal ellenttben, kztk a megbkls csaknem lehetetlen s a harc rk. Hiszen mindenik msknt ltja a vilgot, msknt a cljt, s mindent ennek a clnak szolglatba akar lltani. S erklcsi felfogst is eszerint alaktja.
Ezek az ellenttek mg ltszlagos megegyezs, pl. a nemzet fhatsga al rendelt egyhz, nemzeti egyhz esetben is megmutatkoznak az erklcsi felfogs, erklcsi vilgkp tern. S veszlyeztetik mindkt rzs s erklcsi felfogs erejt, hatkonysgt. Az embereket bizonytalann, ttovzv teszik. A mindennapi letben knytelenek a tapasztalati tnyek trvnyszersgei szerint s a nemzeti trsadalom lettrvnyei, a nemzeti erklcs parancsai szerint tevkenykedni, ha csaldjukat, nemzetket szolglni akarjk. Vallsos letkben pedig ms, ezektl fggetlen szemlletk s erklcsi elveik vannak. Van egy htkznapi, gyakorlati, cselekv s egy vasrnapi, vallsos, elmlked erklcsk s eszmevilguk. Ezek ellentte klnsen slyosan jelentkezik, ha a tudomnyos gondolkods s az llamvezets tisztra gyakorlatias felfogsa vallsos vonatkozssal is br trgyakat rint. (Az eurpai tudomnyos gondolkods s az egyhz sokig lltak ellensgesen szemben egymssal.)
Tallkozunk a trtnelemben olyan trekvsekkel, amelyek a nemzeti s a vallsos rzs egyestst cloztk. Magtl megtrtnt ez akkor, ha mindkt eszme kzs ellensg ellen kzdtt. Az ellensg pogny is volt, meg a nemzet ellensge is. De a veszly elmltval rendszerint visszatrt a rgi kettssg, jra mutatkoztak a rgi ellenttek.
Amennyiben tudatosan kerestk a megoldst, a trtnelem tansga szerint ezt gy ksreltk meg, hogy nemzeti egyhz szervezeteket ltestettek. Az egyhzat alrendeltk a nemzet akaratnak, felgyeletnek. (Az ellenkezje csak ritkn s rvid idre sikerlt.) A hittteleket vltozatlanul vagy csak csekly vltoztatssal meghagytk, de az egyhz mkdst az llam parancsai al helyeztk. Ez azonban csak a kls, hatalmi ellen tteket oldotta meg. A bels, blcseleti s erklcsi, felfogsbeli ellenttek vltozatlanul megmaradtak. Megmaradt a htkznapi s a vasrnapi erklcs.
A snt letszemllete nem ad alkalmat ilyen ellenttekre. Gondolatrendszere nem zrkzik el a tapasztalati let s a tudomnyos gondolkods eredmnyei ell. Nem egyszeri kis nyilatkoztats alapjn ll, amin vltoztatni emberi ernek nincs hatalma. Ahol a kinyilatkoztats pontos tartalma a tudomny eszkzeivel nem, hanem csak a tekintly s hatalom eszkzeivel rgzthet, hiszen azt legtbbszr a szjhagyomny adta tovbb. Ahol annak magyarzata egyedl az egyhznak van fenntartva, s abban is vasfegyelem kell uralkodjk, hiszen minden j magyarzat mr j egyhzat is jelent. S amelyik ppen isteni kinyilatkoztats voltnl fogva fggetlen a termszet trvnyeitl s azokkal nem is mrhet. Az erklcsi trvnyek pedig a fldi lttl elvonatkoztatott tlvilgi rtkekre vonatkoznak.
Felfogsa az istensg lnyegt, az isteni akaratot mveibl, a tengerszet jelensgeibl, az azokban megnyilvnul trvnyszersgekbl: a vilgmindensg rendjbl akarja megismerni. Erklcsi cljnak ezekbe a trvnyszersgekbe, a vilgmindensg rk rendjbe, az rk trvnybe val beilleszkedst ltja.
Nem kerl ht ellenttbe a tudomnyos megismers s a mindennapi let tapasztalataival. Sem az ember termszetvel, termszetes, sztnszer, egszsges trekvseivel. gy a csald, a faj, a nemzetkzssg lettrvnyeivel sem. Hiszen mindezek beletartoznak a termszet trvnyszersgeibe, a vilgrendbe. S a vilgmindensg sszhangjba beleilleszkedni csak gy lehet, ha beleilleszkedem szkebb krnyezetem, csaldom, fajom s nemzetem, szlfldem s hazm lettrvnyeibe, s ezek szolglata tjn igyekszem a tkletessg, az istensg fel.
gy kapcsoldik ssze a vallsos s a nemzeti eszmny s letfelfogs a snt vallsban. A nemzet a legnagyobb letkzssg, melyet az tlagos egyn mg t tud rezni. Az isteni vilgrend legnagyobb ptkve az emberek szmra.
Erklcsi szempontbl pedig a nemzeti erklcs szablyai az gy felfogott nemzeti trsadalom lettrvnyeinek a kifejezi. Termszeti trvnyszersgek, az isteni vilgrend rszei. gy lnyegkben vltozhatatlanok. Aminthogy az emberi erklcs trvnyei tbb-kevsb mindg s mindentt azonosak voltak. F parancsaik: becsletessg, munka, btorsg s nzetlensg. nfelldozs a kzssg rdekeirt. nfegyelem s trsadalmi fegyelem.
vezredek prbltk ki ennek az rk emberi erklcstannak a helyessgt. Mert amelyik trsadalom nem engedelmeskedett a termszet parancsnak, sajt lete trvnyeinek, elpusztult.
Ennek az si erklcstannak az alapja az ivadkok, vr s fajrokonok, a nemzet szeretete s szolglata. Ami a fajra, nemzetre nzve hasznos, az j. Ami kros az bn.
A snt letszemlletbe ez a nemzeti erklcstan ellentmonds nlkl beleilleszkedik s vallsos kiegsztst kap, a vallserklcsi clok s eszmnyek csak a nemzeti eszme szolglata, a nemzeti erklcs tjn rhetk el. Megsznnek az ellenttek a vallsos s a nemzeti felfogs s eszmnyek kzt. Egyesl az emberek kt legnagyobb sztns vgya: Az ivadkok, vr s fajrokonok szeretetn alapul nemzeti rzs s a halhatatlansg, a tkletesbls, az istensg fel trekv vallsos eszmny. Az egyhz maga a nemzeti eszme hordozja. A vallsos rzs a nemzetivel egytt nyer kielglst. Egyik sem szortja htra a msikat pusztn csak klnleges alkalmakra. S egyik sem engedi a msikat res formasgg vlni.
Az egynek legfbb ktelessge az erklcsi trvnyek s a nemzet szolglata: njknek, egynisgknek erre val elkszlete s folytonos gyakorlat ltali fejlesztse. Ennek jellemz kifejezje az nfegyelemre val trekvs. Az nfegyelmet tartjk az erklcsi rtk egyik leginkbb alapvet tulajdonsgnak.
Erklcsi s hazafias rtkrendszerkben az egyn rtke elssorban attl fgg, hogy hogyan tlti be az letben neki jutott helyet. Ez a magasabb osztlyokkal szemben sokkal szigorbb erklcsi ktelmeket jelent. Szigorbb nfegyelmet s nagyobb nfelldozst. Ez a szigorbb erklcsi felfogs viszont megakadlyozza azt, hogy azok helyzete indokolatlanul elnysebb legyen, vagy, ilyennek ltsszk.
A hazafiassgnak s a fajkzssgi tudatnak a vallsos flfogs ltal is erstett rzse sokkal jobban thatja az egsz nemzetet, mint ms letszemlletekben. gy a vagyoni s trsadalmi ellenttek sem rzdnek olyan ersen. A trsadalmi gondoskods munkjt viszont megknnyti az sszetartozs rzse s a nemzeti eszmnek szolglni akars.
A nemzeti trsadalomba val beilleszkeds szigor erklcsi parancsa enyhti a prtviszlyokat. Vlemnyklnbsgek mindg voltak s vannak, de ezek elintzse egyni szempontok s bosszlls nlkl kell vgbemenjen. Az ellenkez vlemnyen lvk is testvrek. gy a legyzttek nem vlnak hazarulkk, hanem rszt vehetnek az pt munkban.
Vallsos ellentteket ez az letszemllet nem ismer. A kinyilatkoztats a termszet rendjben mindenki eltt ottan ll. Mindenkinek ktelessge annak megrtsre trekedni. A klnbz vallsok s tanok mind tmutatsok erre, Az ember szabadon vlaszthatja bellk azt, amelyiket legjobbnak ltja. Esetleg egyszerre tbbnek a tancsait, tmutatsait is elfogadhatja.
Ennek megfelelen ktelez, vltoztathatatlan hittteleket sem ismernek. letszemlletk nincs is pontosan, ttelesen, trvnyszeren fejtegetve, rendszerbe foglalva. Azt s erklcsi parancsaikat inkbb csak blcseleti elgondolsokban, kzmondsokban, s fknt gazdag hitregikben fejtik ki. Ezek egyttal hsregk is. A nemzet trtnelmvel foglalkoznak. Abbl vett mesk, pldzatok.
Ez a csak nagy alapvonsokat meghatroz, a rszleteket inkbb krlr, kpletesen brzol, mint rszletesen taglal e1adsmd teljesen megfelel a gondolkodsmdjuknak, s kielgti ket. Ennlfogva letszemlletk nincs pontosan krlhatrolva s szigor formba ntve. Ez lehetv teszi a fejldst, azonkvl pedig az esetleges eltr felfogsok nem tmasztanak felekezeti ellentteket.
A snt kls alakja az sk s a nemzeti hsk emlknek s a nemzeti eszmnyeknek vallsos polsa. A nemzetet megszemlyest uralkodhz s az uralkod szemlynek a tisztelete. Szertartsaik nemzeti jelleg, hagyomnyos formj kpletes cselekedetek. Az sregk tartalmnak, az sk s nemzeti hsk emlknek felidzse. Az si szoksoknak, a npi hagyomnyoknak, az si, nnepi, vallsos szertartsoknak az polsa.
Mondkban, jelkpekben, szertartsokban s pldzatokban kilejezett letszemlletk a turni npek si termszeti letszemllete. gy azonos a mi seink felfogsval is, amennyire erre emlkeibl kvetkeztetni tudunk. Az egynt nem mint klnll egyedet, - vilgot a vilgban, - ltjk, hanem mint a csald, a trsadalom, a termszet kzssgnek egy tagjt. Az let rtelmt a kzssg, a csald s nemzet letben talljk meg. Ebben ltjk a halhatatlansgot is.
Mivel szigoran megkvetelt hitelveket nem tartalmaz, s blcseleti elgondolsaiban is nagyvonal, szpen megfr a tbbi vallsokkal. ltalban a kelet-turni npek kzt a vallsi ellenttek ismeretlenek. Mindenkinek szemlyesen kell a sajt nnevel munkjval a tkletesblst keresni, s szabadon vlaszthatja meg, hogy melyik tanra, esetleg tbbnek a tantsaira is, akar tmaszkodni. Akik a snt nagyvonalan s fknt csupn jelkpes, klti formban brzolt alapelvein nem tudjk a maguk letszemlleti s blcseleti rendszert, vilgnzetket, felpteni: nyugodtan keresik a nekik legmegfelelbb hitelvi rendszert a tbbi vallsokban. Ilyenkor a snt sszekt kapocs a nemzeti s vallsos eszmnyek kzt, s sszefoglalsa a mindennapi let s a vallserklcs parancsainak.
Ebben az esetben a snt mint llamilag szervezett s vallsos formasgok kzt polt, de vallsblcseleti vagy felekezeti tartalom nlkli hazafias szertarts, a hazafias hithirdets szerept tlti be. Mintegy nemzeti szertarts, ahol a np tudja, hogy sei hitbl, hagyomnyaibl, szertartsaibl elevenedik meg egy-egy rszlet. Ahol a szertartst vezetk, snt papok s llami tisztet visel kzegek az sk szoksai szerint ldoznak a nemzet nagyjai s az sk emlknek, a nemzet szellemnek.
Leggyakoribb kiegsztje a knai „tao” blcselet s a konfucsei erklcstan. (Ez hittteleket nem ismer egyszer gyakorlati erklcstan). Mindkett letszemlleti s erklcsi felfogsa azonos a sntval. Aztn a budha-i valls, amelyik szintn az egyni tkletesblst rja el, s tg teret enged a termszet trvnyeiben val elmlyedsnek.
De sokan tisztelik a krisztusi tantsokat is, s talljk meg bennk a szksges tmaszt. S a snt elvei ezekkel sin csenek ellenttben. (A rmai egyhz kifejezetten megengedte hveinek a snt jelleg csszrtiszteleti szertartsokon val rszvtelt).
A japn letszemlletben s vallsi felfogsban egyesl minden szellemi s erklcsi hater, ami nlunk Eurpban, a mi letszemlletnkben nemcsak hogy nem tartozik szervesen ssze, hanem sokszor egyms ellen is mkdik. A vallsos rzs s a hazafiassg nluk sztvlaszthatatlan egysget kpeznek. A legfbb fldi cl a nemzet szolglata, a nemzet lelkben val felolvads. Ennek szolglatban llnak az sszes letszemlleti s vallserklcsi elvek.
A jelenlegi Eurpban, a nemzeti szellem talakulsok folyamn ismt jelentkeznek olyan trekvsek, melyek a nemzeti s a vallsos eszmnyt s erklcstant egyesteni akarjk. S ezttal nemcsak nemzeti egyhzak alaptsval ksrleteinek, hanem j blcseleti s, vallsblcseleti rendszerekkel is.
A legismertebb az ilyen trekvsek kzl a nmet mozgalom. Ottan az jonnan keletkezett, nemzeti alapon ll krisztusi felekezetek mellett van egy olyan irnyzat is, amelyik a keresztnysgtl teljesen elszakadt. Blcseleti alapjait a germn, (szaki) lleknek a tulajdonsgaiban keresi, a kvetit az sgermn hitregk, hskltemnyek s letfelfogs vilgba vezeti vissza. Szertartsait is ezekbl veszi. De mg mindeddig nem alkotott meg olyan blcseleti rendszert, amelyik letszemlleti s erklcsi egysgbe tudn foglalni a vilgmindensg kpt, a termszet s az emberi llek jelensgeit. Ezt kveti gy fejezik ki, hogy k csak elkszt munkt vgeznek az eljvend nmet vallsalapt szmra. (Rosenberg a XX. szzad mithoszban.)
Pedig mg a kelet turni (japn s knai) felfogs is szksgessgt rzi a snt ltal csak jelkpekben s pldzatokban kifejtett letszemllet blcseleti s elvi rendszeres sszefoglalsnak, s kidolgozott erklcsi rendszert keres magnak. Az eurpai, mindent taglal s meghatroz, mindent okadatol, zrt rendszerbe foglal gondolkodsmd mindezt felttlenl megkvnja. Ezrt az j letszemllet hat, mkd erv vlsnak elfelttele egy mindenre kiterjed, bels ellentmonds nlkli, s a tudomnyos gondolkodsnak is megfelel blcseleti rendszer. Ennek egyszernek is kell lenni; hogy gyorsan s knnyen terjedjen. Meg kell feleljen a mindennapi let tapasztalatainak, gyakorlati kell legyen. s egyttal ki kell elgtse az ember rk vgyt a h alhatatlansg s tkletessgben val rszesls, s az istensg eszmjnek a megrtse s megrzse vagy legalbb megsejtse irnt.
A magyar hasonl mozgalom szintn az sk felfogshoz val visszatrst keresi. De abban megtudja tallni azokat az alapokat, melyek megfelelnek a jelenkori tudomnyos s nemzeti letszemlletnek. Ugyanazokat az alapokat, mint amelyeken a japni letszemllet felpl, S ezt a gondolatvilgot habr csupn nagy vonalakban meghatrozott, de kerek bels ellentmonds nlkli rendszerbe tudja foglalni.
Lehet, hogy gondolatrendszere idegeneknek taln tlsgosan trgyilagosnak, s elnagyoltnak, ltalnossgokban mozgnak ltszik. S hinyzik belle az a kltisggel kevert titokzatossg, (misticizmus) ami ms vallsoknak lnyeges eleme. De a magyar gondolkodsmd, - habr a jelkpeket s hasonlatokat kedveli, - a tartalomban az egyszersget, trgyilagossgot kvnja meg; s nem ignyli olyan mrtkben s sejtelmessget, az elvont meghatrozsokkal s krlrsokkal nem rzkithet eszmknek az rzelmek s a sejtelmessg (miszticizmus) tjn val magyarzatt, mint a tbbi eurpai npek. Viszont nem tulajdonsga a fogalmaknak s gondolatoknak az a tlsgig men rendszerezse sem, ami szintn egyik tulajdonsga a germn lleknek. Mi megelgsznk teljesen vals, s gyakortermszet laza meghatrozsokkal s jelkpekkel. Nem vagyunk hajlamosak sem tlzott szrszlhasogatsra, sem tlzott vallsos lmnyekre. Innen a kzmondsos magyar trelem idegen vallsokkal szemben. Teht a mi lelknket ez a keleti turni npekhez hasonl letszemllet knnyebben kielgtheti, mint a kifejezetten nyugati npekt. S npnk termszetnek ez a felfogs felel meg inkbb. Amint hogy a magyar nemzeti vallsi mozgalom a „turni egyistenhit” teljesen a snt erklcsi s blcseleti rendszernek a megfelelje. Mondhatjuk a magyar snt. Alkalmas arra, hogy az egsz nemzetet vallsi s trsadalmi klnbsg nlkl egysgbe forrassza, a vallsos s hazafias eszmnyeket egybe olvassza s a hazafias erklcst vallss tegye.
 
A turni eszme vdelmben.
 
A turni eszme hveit sok tmads ri. A termketlen lmodozstl a pognykodsig, a fajisg tlzott hangoztatstl a tudomnytalansgig mindennel vdoljak ket.
Hogy az gynevezett baloldal ellensges szemmel nz renk, azt termszetesnek talljuk. Magyar faji gondolatot hirdetnk. Ettl k flnek. De a jobboldalrl jv tmadsokat nem rtjk. Csak tves eltletekbl szrmazhatnak. Hiszen fegyvertrsak volnnk a magyar nemzeti eszmrt foly harcban.
Ezeket a tvedseket s eltleteket szeretnk eloszlatni. A turni eszme a magyar fajvdelmet jelenti. Nevvel mr elindulsakor a nyugat-eurpai, nemzetkzies eszmk s letformk elleni tiltakozst a kelet fel, a magyar np si, faji letformi fel val fordulst fejezte ki.
Hogy a nyugatinak nevezett akkori nyugat-eurpai nemzetkzies eszmeramlatok s letformk elleni tiltakozsa helyes volt, azt bizonytja az, hogy ezek azta mr letnben vannak Hogy az akkor vlasztott irnyzat; - az si termszeti igazsgokhoz s a faji, npi letformkhoz val visszatrs, - helyes, bizonytja az, hogy jelenleg Nyugateurpa is ezekben keresi megjulsnak tjt.
A turnsg teht nem lmodozs, sem tudomnytalansg, hanem a sajtos magyar faji, npi, nemzeti eszmnyek keresse s polsa.
Fajok vannak. Magyar faj s magyar faji jelleg is van. Mindnyjan valljuk. A magyar faj vdelme szksgessgben is mindnyjan egyetrtnk. De a kzvetlen teendkben, a mdszerekben s rendszablyokban ltalban bizonytalansg uralkodik.
Mi feladatunkul a jellegzetes magyar faji, npi tulajdonsgok, eszmnyek, zls s gondolkods polst vlasztottuk. Ezek elismerst s elfogadtatst vreinkkel s magyarr vlni akar honfitrsainkkal. A magyar faj hatrait az llamhatalom megvonta. Mi nem kvnjuk ezeket a kzvlemny ltal fellltott kvetelmnyeken tl szigortani. Erre nincs is mdunk. St ebben olyan engedkenyek akarunk lenni, amennyire azt a termszettudomny megllaptsai s a mindennapi let tapasztalatai megengedik. De rezzk s tudjuk, ha jellegzetesen magyar faji tulajdonsgra tallunk. Ezeket akarjuk polni, fejleszteni s terjeszteni.
Ezeket a jellegzetesen magyar, a turni fajisg ltal meghatrozott tulajdonsgokat, zlst s gondolkodsmdot, letfelfogst s letformkat vlasztottuk eszmnynknek. Ezeknek a turni, magyar faji, nemzeti eszmnyeknek akarunk szolglni.
Ezzel nem srtnk senkit. Nem tasztjuk ki a taln kevsb jellegzetesen magyarokat a nemzet kzssgbl. St megmutatjuk nekik az utat, hogy hogyan vlhatnak gondolkodsban, zlsben, letfelfogsban kifejezettebben magyarokk. Nem rekesztjk ki azokat sem, akik nevk s taln
nyelvi szrmazsuk szerint nem szzszzalkosan magyarok. Hiszen faji alapon llunk. A nv s nyelv szerinti leszrmazsnl nha mg fontosabbnak tartjuk a fajisgnak zlsben s letfelfogsban mutatkoz megnyilvnulsait. A turni mozgalom (a tudomny megllaptsval egybehangzan) minden mongolos (mongoloid) fajt a magyarsggal rokon fajnak tart. S vilgosan ltja az azonos fajisg szellemi megnyilvnulsait a rokon npeknl.
gy a turnsg eszmje sok esetben ottan is kzs kapcsolatokat teremt, ahol a nyelv esetleg sztvlasztan a fajilag s gy zls s letfelfogs tekintethen is rokon npeket s trzseket. Haznk nem magyarnyelv lakssgnak nagy rsze fajilag mongolos, turni. De hatrainkon tl, a krnyez llamokban is vannak a leszrmazs s faji tulajdonsgok szerint fajrokon tmegek, klnsen a parasztsg s a vezetrtegekben. Teht a turnisg sszekt kapocs lehet a magyarsg s a nemzetisgek egyes rszei kzt.
Viszont a fajidegen, turni faji adottsgainkkal ellenttes hatsok ellen vdekezni akarunk. Meg akarjuk rizni si magyar faji, npi jellegzetessgeinket. Valljuk, hogy minden faj csak a maga sajtos zls s gondolatvilgban

 
ra
 
Szmll
Induls: 2008-11-28
 
Trkszentmikls

Cmertm98db4.jpg

 
Ltogatottsg
free counters
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU