tarsoly-pancel
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Naptr
2024. prilis
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Elrhetsg

Telefon: 06203322035 .

 
rsok Karaul Tltos gyjtemnybl valk.
rsok Karaul Tltos gyjtemnybl valk. : KOPPNY

KOPPNY

Kkesi  2010.03.31. 22:19


 

KOPPNY
 
rta:
KKESI
 
Szerz tulajdona.
Minden jog fenntartva.
 
 
 
 
Elsz
 
a Trtnelmi Lapokhoz.
 
Meddig akarunk mg slyedni?
 
 
Ezer vvel ezeltt:
 
Eurpa keletn vratlanul uj npsokasg jelenik meg. A rgi npvndorlsi vonulatoknak utolsja. Azon az uton halad, amelyiken azok a npvndorlsi vonulatok is jrtak volt. Az uj npsokasgnak itt, ezen a vilgtjon, nincsenek atyjafiai, nincsenek rokonai. Nyelvt senki nem rti. Gazdagsgt, fnyt bmuljk. Vitzsgt csodljk. Amerre elvonul.
 
Az Alduna folysa, meg az erdlyi brcek kztt, ott valahol, ahol a Duna legkzelebbre kanyarodik fel a brcek fel, tanyt tttek. Azrt-e, mert tl bellta akasztotta meg utjukat, vagy azrt, mert nhny vig megint pihenni akartak, hogy ugart trjenek, fldet szntsanak, magot vessenek, egyi lnival dolgokat termeljenek - ma mr nem lehessen tudni.
 
Puszta megjelensk a keletrmai, igazban grg hatrszl kzelben (Az akkori Grg birodalom szaki hatrt a Duna kpezte.) - akkora rmletet tmasztott Byzncban, a grg fvrosban, hogy csoda. Mg a szles Dunt sem tartottk elgsges gtnak, akadlynak a vndorl magyarok ellenben! No, veszedelmes nci hrben llhattak azok a magvarok! rezte mindenki „az Istennek szent vrosban”, ahogyan a grgk Byzncot akkor neveztk, hogy orszgukat ettl a veszedelmes szomszdsgtl meg kell szabadtani. Brmi ron, de meg kell lennie! Uralkodjuk, a blcs bazileosz (csszr), hamar kszen volt a maga tervvel. Tudta, hogy a gazdag magyar vonulkat mindentt, kitartan, nyomon kveti a besnyk hes, zsivny hada. Akik egy zben mr megtettk a grgnek azt a szvessget, ott, a Fekete-tenger keleti partvidkn, hogy a magyar szllsokon rajta tttek. Persze, olyankor, amikor csak kevs kard volt otthon a szllsok vdelmre. A magyarokat elpuszttani ugyan nem brtk; de annyit mgis elrtek, hogy azok rszben szjjel szledtek s tovbb vonultak. Egyik rszk a Kaukzus hegyvidknek vette utjt, msik - nagyobbik - rszk meg tkelve a Don vizn, a kazrok birodalmba vonultak t. A grg birodalomnak keleti hatrszle minden esetre megszabadult tlk. Mg a tengerpartot is fltettk tlk? Ugy ltszik igen. - Teht csak a besnyket kellett ujbl felkajtatni. s a magyar szllsokrl a magyar kardokat, lehetleg sokat, kellett eltvoltani. Mert enlkl a beseny nem mer vllalkozni. A besenyk megtallsa nem volt nehz. Ott vakodtak a vndorl magyarok nyomn. Prdra hesen. Nehezebb krds volt a magyar kardok eltvoltsa. De a blcs bazileosz furfangos esze erre is tallt mdot. Hiszen grg volt. Byznci grg. Semmis rggyel hborura ingerelte maga ellen a Balknon lak szomszdos bolgr fejedelmet, Simeont. Tavasz kzeledvn, sietve staftkat kldtt a Duna szaki partjn tul tboroz magyarokhoz. Ft-ft, tcskt-bogarat igrt nkik, ha t ebben a hborujban tmogatjk. Mg hajkat is kldtt rtk, amiken knnyebben tjhessenek a szles Dunn. A magyar harcosok, verekedsrl lvn sz, hamarosan. ktlnek llottak. tkeltek a Dunn s hajtani, zni kezdettk a bolgr sereget. A grg csszr csak ezt vrta. A besenyk szmra szabad volt az ut. A gazdag prda, a magvar szllsok sokasga, ott fekdt elttk. Maguk lttk-e meg? Biztatta ket valaki? Ma mr nem lehet tudni. Bizonyos csak az, hogy a besenyk egy szp napon bent ltek a magyarok szllsain. Aki ellenllt, azt levgtk a szllsok vdelmre otthon maradt magyar harcosokat legyrtk. Ezek br ugy kzdttek, mint az oroszlnok, (hiszen a vitz, a nemes magyarsgnak legvitzebb, legnemesebb hadai voltak), a nagy tlervel nem brtak. k is, a szllsokrl meneklk is, behzdtak az erdlyi brcek kz. Ott vrtk meg a Balknon harcolk visszatrst.
 
Kutyakomdiba ill dolgok, amiket a blcs csszr elkvetett, mikor az aldunai magyarok tvozsrl rteslt. Kacagnunk kellene rajtuk, hogyha nem szegny seink rovsra estek volna meg. Elmondsuknak azonban nem itt van a helye. A magyar harcosok, a Balknon knos-keservesen felszabadulvn, rohanvst rohantak haza. (Haza? Nem. Erdlybe.) Megnzendk, vik kzl ki maradt letben. Rettenetes viszontlts lehetett! Az elkesereds dhe, a vak elszntsg bosszu utn lihegett. Azonban a dzsila, akinek rpd vala az neve, nem trte, hogy a npnek megmaradt ereje vakon rohanjon vesztbe, esetleg a teljes megsemmislsbe. Fradt, vres harcosok - egy nagyszmu, pihent, ers ellensg gyilkol szerszmai ellenbe. Otthon egybknt is akadt sok bkteni val. Az elkeseredett harcosok dhe a szllsok vdelmre otthon maradottaknak el nem pusztult tagjai ellen fordult. Keser szemrehnysok. Mrges kifakadsok. Hiszen tudjuk, hogyan szokott ez lenni! Az egsz magyar npcsald kirlya, a kende (kinek neve nem tudatik) s vele a vdk serege, kijelentettk, hogy k nem mennek tovbb a magyarral. Egy tapodtat sem. s Erdlyben ott szakadtak el a magyartl, utdaikban mig is ott lnek a - szkelyek.
 
rpd pedig sszegyjttte a gazdag, a vitz, a fnyes magyarsgnak vrz, knnyez, koldus roncsait s ezekkel vonult tovbb. Le a Maros vlgyn. El az uj hazba, melyet si juss cmn jttek volt a maguk rszre elfoglalni.
 
Ez az „Etelkzi veszedelem” rvid trtnete. A magyarok eurpai szereplsben az els vrkeresztsg. Amelyikrl a mai magyarok tudnak a legkevesebbet. . .
 
Az uj haza meghdtsa knnyen ment. Egszen Pannniig. A magyarok jvetelnek hre elg volt ahhoz, hogy az ittlak npek fejet-trdet hajtsanak. Vagy - vilgg fussanak. Pannoniban azonban nagy hatalom, nagy ur llotta a honfoglalk utjt. A csszr. Aki az akkori egsz Eurpa fltt uralkodott. s aki mr Pannnira is rtette volt a kezt. Hatalmval egsz Eurpnak majdnem minden npe ott llott a csszr mgtt. A legyengtett, a kolduss tett kevs szmu magyar, pannniai jussnak igazrt, hadat zent nemcsak a csszrnak, de egsz Eurpnak. Rvid id multn Attila ostornak a pattogja lett - Eurpaszerte. Hadai ma Byznc falait ostromoltk. Holnap meg mr az ibriai flszigeten, a gallus tengerparton rmtettk az embereket. Csszr, kirlyok seregei polyvaknt hullottak szjjel elttk. Eurpa npei gyvn megbujtak a „stni veszedelem” lttn. Rablkat, gyilkosokat ordtott mindenki. Legjobban a krnikk ri. Flszzad telt bel, amg a nyugat fejedelmei ijedtkbl magukhoz trtek. Szervezkedni kezdtek. Akkora hadseregeket gyjtttek, hogy a magyarok egy-kt zben, nem brtk ket legyrni. Nosza lett nagy rmrivalgs - Eurpaszerte. Krnikik mr a magyarok „vgpusztulst” krtltk mindenfel.
 
A magyarnak ezt a vres, ezt a dicssges hadjratt egsz Eurpa ellen - azutn elneveztk „rabl kalandozsoknak”. Mintha bizony azok a rgi magyarok egytl-egyig - Rzsa Sndorok lettek volna. Amit a nmet a maga embernl hadizskmnynak nevez, az, ha magyarokrl van sz, rabls, zsivnysg . . .
 
Az eurpai hborunak vge lett. A magyarok is - rthet pihenni hajtottak. A csszrok viszont elrkezettnek lttk az idt, hogy ezt a legujabb jvevnyt igjuk al hajtsk. Erszakkal - azt lttk - nem megy a dolog. Kerl utakhoz folyamodtak teht. Hogyan, miknt: azt tvirl-hegyire elmondja a Koppny krnikja. Az akkori „mvelt nyugat” megfosztotta a magyart alkotmnytl, szabadsgtl, szellemi kincseitl. Az a leigzott, prre vetkztetett, kifosztott magyar pedig - megvan mg ma is.
 
Ma:
Nemcsak hogy megvan, de lni akar. Sokig, nagyon sokig. A Gondvisels nem ok nlkl hozta t ide, a maga vrszer orszgba, vrnpnek. Nem ok nlkl tartotta t meg, ezer esztendnek vrzivatarain keresztl, mindmostanig. A vrnpre itt mg feladatok vrnak. Nehz feladatok. Pedig: A „mvelt nyugat” npei most sem kimlik mg ezt a nemzetet. Belerngattk t a maguk gylletes marakodsnak vrznbe. S a vgn? Megfosztottk t fldjtl, letlehetsgeitl. Lelki kincseitl megfosztani nem brvn, azt a nemes mdot eszeltk ki, hogy tudatlan npek sros bocskorainak dobtk t oda martalkul.
 
A magyar pedig?
 
Hsgesen indul neki a msodik vezredben is annak az utnak, amelyik egyszer mr koporsba fektette. Nem lt, nem hall. Nem ltja a multaknak tanulsgait. Nem hallja a jvnek int szzatt: „Ne tovbb a megkezdett uton.” ! Nem a hibs ezekben a dolgokban. Inkbb csak ldozat. ldozata azoknak, akik flnek az igazsgtl. Akik flnek az igazsg hirdetstl.
 
A Trtnelmi Lapok majd igazolni fogjk, hogy a magyarnak nincsen oka arra, hogy kerlje az igazsgot. Igazolni fogjk, hogy ms tra kell trnie, ha lni, boldogulni akar. Ha magyar akar maradni. . .
 
Amiket itt elmondottam, azok, termszetesen, bizonyitst ignyelnek. Mg termszetesebb, hogy egytl-egyig bizonyttatni fognak. Hogyan? uj kutforrsokra bukkantam taln? Ujabbi adatok birtokba jutottam?
 
Nem. A rgi, az eddigi kutforrsokkal bizonytok. A titok - elrulhatom – egyes egyedl abban van, hogy n magyar szemmel, magyar szvvel, a magyar llek tkrben nzem s ltom a trtnt esemnyeket. Igaz, hogy holmi tulzott sovinizmus vdjait zuditom majd magamra. De ez a legkisebb baj. Br lettnk volna egyszer igazn sovinisztk. Br tudtunk volna azok lenni!. . . Hiszem, hogy a Trtnelmi Lapok befejezse utn azok lesznk . . .
 
s mg egyet. n ktve hiszek a - krnikknak. Nemcsak azt, hogy, ki, mikor rta egyikt-msikt; de fknt azt, hogy mirt rdott az? Nem osztom Salamon Ferenc vlemnyt sem, amely szerint t.i. egy szellemileg elkelbbnek tanuvallomsa tbbet nyom, mint tz lelki szegny. n ellenkezleg, ugy vettem szre, hogy a legelkelbb krniksok legjobban tudnak - valtlansgokat feltlalni. A legravaszabb mdon. Kivltkpen, ha byznci grgk.
 
A Trtnelmi Lapok a magyar nemzet multjnak minden egyes kimagaslbb esemnyvel, alakjval fognak foglalkozni. Beigazolt mdon h kpt fogjk adni az sk nagysgnak, az sk szenvedseinek. s az ellensgek rmnykodsainak. A Lapok terjedelme nem engedi, hogy minden egyes dolognl minden kutforrst idzzek. A legjellegzetesebbeket fogom csak kivlogatni s idzni.
 
Szemrehnyssal fognak illetni, hogy a nemzet dolgainak vdelmezjl tolom fel magamat. n az illetktelen, az ismeretlen ember. Nem bnom. Elg, ha rzem s tudom, hogy ezekben a nehz idkben minden magyarnak csak egyletclja lehet: nemzetnek gyt szolglni. Egyik ezzel, msik azzal szolglja. Nkem reg embernek, a penna jutott osztlyrszl. Ennek akarok megfelelni - amugy magyarosan.
 
Megllapitsaim, azoknak kzreadsa tudom sok szp brndot, sok gynyrsges dlibbot fognak elpuszttani. A Mindenvr dmoknak egsz serege fog ellenem felzudulni.
 
- Minden ugy van legjobban, ahogyan van. Nem kell azokat a rgi dolgokat bolygatni. Nem kell az embereket velk izgatni. Ha hazugsg, ha mts is ez vagy amaz, bkn kell hagyni. Az emberek mr beleszoktak, beleltk magukat ebbe a valtlansgba. Meg azutn. Sok ilyenfle dolgot a nemzet mr kegyeletnek gyngd rzelmeivel font krl. Lelkivilgba fogadott be s ott szeretettel polja ket. Mire val lenne ezeket a nemes, ezeket a kegyeletes rzseket megbntani? Vgl. A nemzet most ugyis rettent gondokkal kszkdik. Orszga sztdarabolva. Szl gyermektl, testvr testvrtl elszaktva. Krltte bocskoros alakok vrbeborult szemekkel gyilkokat mutogatnak felje. Helyes-e, okos dolog-e a lelkeket mg bels izgalmakkal is terhelni? Hazafias dolog-e, a nemzetet mg holmi multakbli, rgen elpihent zavaros krdsek feszegetsvel is nyugtalantani?
 
A Mindenvr dmokat (hiszem, hogy Jkainak ezt a tipikus alakjt minden magyar olvas ismeri) mindenkoron az jellemezte s jellemzi, hogy legfbb, legnagyobb gondjuk a nyugodalmas ejtzs. Lelkesedni nem tudnak. Sem a nemzetrt, sem a hazrt. Kzdeni meg mg ugy sem. A magyar vr sajtsgos elfajulst kpezik k. Akik nz kzmbssggel nzik a dolgok menett. Nem bnjk, mik trtntek a multakban. Mert nem rzik, hogy a multak ismeretn alapul a jvnek felptse. Nem bnjk, mi trtnik a jelenben. Mert nem tudjk, hogy van egy szent rzs, melyet a j hazafiak azon a nven ismernek: a nemzet lniakarsa. Nem tudjk, hogy ahol ez az rzs kihall, megsznik, ott, arra a nemzetre kopors, sirgdr vr. Mg arra sem vesznek maguknak idt s fradtsgot, hogy megnznk, megvizsglnk voltakppen mi az, amit k kznyssgk takarjval leplezni akarnak. nmaguk eltt is, a nemzet eltt is. A Trtnelmi Lapok majd elmondjk nkik, hogy mifle dolgok ezek. Tudom, hogy utna megsznik a Mindenvr dmok tipusa Magyarorszgon. Mert hiszen k azrt j magyarok. Egytl-egyig azok. Csupn a magyar llek lmosodott el bennk. A sok mrgez fiumtl. Amit beljk diktltak. Mg hogy n kegyeletet akarnk bntani! n! Kinek minden porcikja l kegyelet. A magyar sk irnt. Dics kzdelmeik, rettent szenvedseik irnt. n! Aki lelkemet teszem ki rte, hogy azok az sk, azok a kzdelmek s szenvedsek tisztn lljanak elttnk. Aki minden hazugsgnak fanatikus ldzje lettem, amita ltom, hov juttattk nemzetemet. Hazugsgon plt kegyelet nem kegyelet!
A hazugsg lehet szz ves. Lehet ezer ves. Lehet milli ves. Csak hazugsg fog az maradni. Nem alakul t erklcscs - de soha! Sem maga. Sem semmifle rzs-vilg, ami rajta plt fe1. Fogantatsa, szletse erklcstelen. lete erklcstelen. Miknt lehetne erklcss az, ami belle fakadt? Bizony, hogy sok itt az olyan kegyelet, ami nem kegyelet. Bizony, hogy ki kell irtani ezt a nemzetront ugynevezett kegyeletet! Mert a nemzetnek lete, fejldse szentebb dolog, mint ez a sok kegyelet. Ami voltakpen nem is kegyelet! - A nemzet ezer sebbl vrzik. Alkalmas id-e ez arra, hogy a lelkek nagy megrzkdtatsoknak legyenek kitve? Amikor egy nemzet az lniakarsrl ad jeleket, mi ne krdezzk, az idpont jl van-e megvlasztva, vagy-sem? Ne krdezzk, hogy miben nyilvnulnak meg ezek a jelek? Ezek olyan dolgok, amiket megltni, megfogni nem, csak megrezni lehet. Azt sem mondhatom el, miben ll ez a megrzs. Aki igaz magyar, flt a nemzet szvhez szortja s gy hallgatja ennek dobbansait, az megrzi ezeket a jeleket. Ms nem. A nemzet szve az megalzottsgnak mlysgeibl jelzi, hogy lni akar. Mert lnie kell! Ki rthetn meg ezt ms, mint a szintiszta magyar llek?
 
Jvel, igazsg! Hadd emeljk ki a te vilgossgod mellett a gytrd magyar szvet azokbl a mlysgekbl!
Budapest, 1927. mrcius
Kkesi
 
 
ELSZ
Koppny Lapjaihoz.
 
vfordulk napjai kzeltenek. Ezeresztends vfordulk. Forduli annak a szomoruan gyszos korszaknak, amikor a magyar lelket els zben fektettk volt koporsba. Amikor minden esztend egy-egy tovbbi szggel szaportotta a kopors szgeinek szmt.
 
A magyar lelkek most, eme nagy vfordulk kzeledtvel, kikivnkoznak a koporsbl. Vilgossgra vgynak. Attl flnek, a msodik ezredv megindulsa is koporsjukban tallja mg ket. Attl flnek, ez is ugy fog indulni, mint a hogyan az els megindult volt. Ez pedig
- sejtik, tudjk - nem koporsi hall lenne tbb. Rosszabb ennl. Ez mr a sirgdrnek hideg lehellete lenne.
 
Ne feledjk, hogy a magyar lleknek ez a tetszhalla Koppny nevvel kapcsolatosan kezddtt. Koppny neve legyen az, mely a ltszlagos halottat kbultsgbl felbreszti, talpra lltja. Koppny neve legyen a kapocs, az ezer v eltti magyarsg hrnek, dicssgnek elmulsa s az uj letre szlet magyarsgnak szelleme kztt!
Budapest, 1927. mrcius.
Kkesi
 
 
I.
 
Lssuk a Koppny krli esemnyeket a rgi krnikk elmondsaiban. Keltezse szerint legrgibb ezek kztt a pannonhalmi aptsgnak lltlagos alapt oklevele.
 
 
„A legfelsgesebb r Isten nevben Istvn, a legfelsbb kegyelem gondviselsbl a magyarok kirlya. Hisszk s tudjuk, hogy ha a tiszteletre szentelt helyek hatsgt s tisztessgt gyaraptjuk, az nemcsak emberi tiszteletre, hanem isteni jutalomra is rdemes. Az Isten szentegyhza s a magunk minden l s jvend hiveivel tudatjuk teht, hogy mi Anasztz urnak, a pannonhalmi Szent Mrton, mg atynk ltal megkezdett s Isten seglyvel ltalunk lelknk dvre s orszgunk llandsgra bevgzett monostora aptjnak kzbenjrsra, tancsra s megegyeztvel oly szabadalmat engedlyeztnk, amint a Casinohegyi Szent Benedek monostora lvez; mert ezen monostor atyinak szent imi s a nevezett apt, Anasztz r tancsai s folytonos seglyezse ltal ersdtnk s koszoruztattunk meg. Azon klns seglyt, melyet gyermekkoromban Szent Mrton rdemei ltal tapasztaltam, az, utdok emlkezetnek is tadni rendeltem. Midn ugyanis a hboruk zivatara kitrt s a nmetek s magyarok kzt nagy villongs tmadt s kivlt midn a polgri hboru veszedelme ltal szorongattatvn, Somogy vrmegye (uolente comitatu quodam nomine sumigiense) ki akarvn zni engemet atyim szkbl, oly aggodalom fogott el, hogy lelki hnykodsaimban, mit tegyek, merre forduljak, nem tudnm: Poznan, Cunt, Orch vezreim s Domonkos rsek r krnyezetben fogadalmat tettem Szent Mrtonnak, hogy ha az rdemeirt bels s kls ellensgeimen gyzedelmes leszek, a fent emltett vrmegye (supranominati comitatus) minden javainak, tanyinak, szllinek, vetemnyeinek, vmjainak, a bekltzttek borainak, mely az tanyikon terem, tizedeit, az emltett vezrek s szmos ispnok tanusga szerint, nem a megyei pspknek, hanem azon monostor aptjnak fogom azonnal alja vetni. s midn e fogadalom utn gyzelmet nyertem, amit elmmben forgatok vala, tnyleg teljesiteni igyekeztem. Mert azon a helyen kvl mg sem pspksgek, sem aptsgok nem lteztek Magyarorszgon. S hiveim, ha szabad volt ott, ahol akartam, pspksgeket, aptsgokat alapitanom, vajjon nem volt-e szabad tennem egy helynek, mit akartam? De mgis, hogy Szent Mihly egyhza ne ltszassk megrvidittetni s a megyebeli pspk se szenvedjen jogtalansgot a tizedek szedsben neki adomnyoztam minden lakosaival s tartozandsgaival a Courtou nevezet udvart. Ha teht az n hatrozataim ellen valamit jogtalanul tenni vagy elfoglalni akarna: tudja meg, hogy itlet napjn velem lesz dolga az lk s holtak Istene eltt. S mg ezekhez kapcsolva mondom, hogy ugyanazon monostor minden nyugtalantstl ment legyen s a szerzeteseknek joguk legyen aptjuk elhunyta utn ms aptot szabadon vlasztani s amelyik pspk ltal akarjk, flszentelni s az aptoknak szabadsgukban lljon az egyhzi rendet brmely helyen s br melyik pspktl flvenni. Egy apt eltt se jrhasson pedig a capella (Hordozhat oltr), hanem csak ezen monostor atyja eltt, magnak e helynek tisztelet vgett s szentsge miatt; a mist is, mint a pspk, oly saruban vgezze. Parancsoljuk teht az Ur Jzus Krisztusnak tanubizonysga mellett, hogy sem rsek, pspk, vezr, rgrf, ispn, alispn, sem ms, akr nagy, akr cseklyebb haland a mr emltett monostornak szolgi, fldjei, szlli, tizedei, halszatjai, partjai, trvnykezsi gybe annak aptja engedelme nlkl brmi mdon betolakodni ne merszeljen. Aki ezt cselekedn, fizessen szz font finom aranyat, felt kamarnknak, felt a nevezett monostornak s fnknek s az rkk tart tok sulya ltal terheltessk. Hogy ez nagyobb hitelt nyerjen, e levelet sajt keznk ltal megpecsteltetni parancsoltuk.
 
(A kirly kzjegye: Kszitette Domonkos rsek, kancellr-helyettes.)
Az r megtesteslsnek ezeregyedik vben, a XV. indictiban.
Istvn els magyar kirly uralkodsnak msodik vben ratott s adatott ki e kivltsg. Az egyhz felszentelsekor Sebestyn rsek s      Ceba ndorispn ltal ezen falvak neveztettek meg: halszok, Fizeg, Blvnyos, Termirdi, Chimudi, Wisetcha, Vuosian, Murin, Curtou, Wag; Pozsony tizednek harmadrsze minden ltez s jvend dolgokbl.”
 
Az oklevlbl kitetszik, hogy ez nem annyira alapit levl, mint inkbb valamifle polmikus irat a pannonhalmi aptsg s a veszprmi pspk kztt felmerlt javadalmi vitban. A Szent Mihly egyhza ugyanis a veszprmi pspki templom neve volt. Az rs Istvn gyermekkorra hivatkozik, amikor a Szent Mrton hitvall nagy segtsgrl beszl. Tudvalv pedig, hogy ez a nagy segtsg a Koppny vezr leverse krli esemnyekre vonatkozik. Amikor Istvn fejedelem nem „gyermekkort” lte, hanem harmincv krli frfi volt. Az is szembetl, hogy az 1001-ik vben kelt oklevl kt zben is vrmegyrl beszl. Nem valszn pedig, hogy az orszgnak megyk szerint val felosztsa ekkor mr meglett volna.
 
Marcali Henrik errl az oklevlrl gy emlkezik meg (Szilgyi Sndor-fle Magyar Trtnelmi munka; a Vezrek kora cm fejezet).:
 
„A pannonhalmi aptsg alapt oklevele nincs meg. Nem ismernk igazi hiteles alapt oklevelet ebbl az idbl, melyben a klastrom javadalmas telkek s foglalkozsi gak szerint pontosan ki nem volna mutatva. Az az oklevl, melyet rendesen annak tartanak, inkbb polmia a veszprmi pspksg ellen…”
 
Egy msik helyen viszont:
„Br a pannonhalmi oklevelet nem tartjuk igazinak…”
Szalay Lszl „Magyarorszg Trtnete” cm munkjnak I. ktetben gy emlkszik meg errl az „oklevlrl”:
„Az 1001-iki oklevl – mint szmtalan egyb okirat – a monostorban feljegyzett egykoru adatok ksbbi taln a XII. szzad elejn trtnt sszefzse. Formjra, teht fogalmazsra nzve is lm, anlkl, hogy a monostort illet adatok koholtak volnnak.”
Bdinger M. osztrk trtnetr (sterreich Geschichte) azt tartja rla, hogy hamistvny, mely II. Endre kirlyunk idejn kszlt.
 
Mi igaz ezekbl a dolgokbl, mi nem – nem rdekelhet bennnket. Fontos csak az, hogy ebbl az rsbl indult ki az a mesebeszd, amelyik szerint „Somogy vrmegye ki akarvn zni engemet atyim szkbl.” Koppny nevt az rs nem emlti ugyan, de a ksbbi krnikk ppen gy, mint a maiak, kifejezetten Koppnyt vdoljk meg ezzel a gonosz szndkkal.
Ha Koppny, a „lzadk” vezre, tnyleg ezt forgatja vala elmjben, nehezen rthet, mirt nem sietett egyenesen s kzvetlenl Esztergom fel. Ahol Istvn fejedelem szkelt volt. s ahol Koppny t vagy elfoghatta volna, vagy ahonnan t elzhette volna; mieltt valamifle idegen segtsg rkezik valahonnan. s nehezen rthet, hogy ehelyett, Somogy fell jvet, a Balaton szaki partvidkt megkerlte s Veszprm ostromhoz kezdett. Ha azonban figyelembe vesszk, hogy Veszprm a fejedelem nejnek, a bajor Gizellnak tulajdona volt; ha figyelembe vesszk, hogy a keresztny hittrts rgye alatt, meg egyb jogcmeken az orszgba beszivrgott idegen, nyugati llamokbeli npeknek ez volt a gylekez helye; hogy ez volt a pannoniai nmetsgnek a fvrosa: akkor Koppnynak eljrsa is, szndkai is, nagyon megrthetkk vlnak.
 
Kiknek kreiben kell egybknt ennek az „oklevlnek” megrit keresnnk, mutatja az egy helytt elfordul „rgrf” nevezet. Ezt a mltsgot a rgi magyarok nem ismertk.
 
Jellemzk az iratnak zradksorai is. Melyik egyhz felszentelst rti alatta? Pannonhalmt? Veszprmet? Milyen rtelemben, vagy mirt neveztettek meg Sebestyn rsek, Ceba ndorispn ltal azok a bizonyos falvak? Mire cloz az irat ezekkel? Kit akar itt megersteni?
 
Nzzk a tbbi si krnikkat. Amelyek t.i. a tuladunai lzadssal vagy Koppny szemlyvel foglalkoznak. Ilyen krnikk a szent Istvnrl szl kt legenda, Hartvik pspknek szent Istvn lett trgyal munkja stb., stb. Vegyk sorra ket:
 
Szent Istvn nagy legendjnak VI. fejezete:
„Midn azutn Magyarorszg a szent ifju intstl fggtt, ez a kls orszgok npeivel a hittel ktelezett bkt megerstette, hogy amit elmjben forgat vala, a keresztnysg ujdon ltetvnyben annl biztosabban vgrehajthassa. Azonban a minden j ellensge, az irigysggel s gonoszsggal tele rdg, hogy Krisztus nvendknek szent szndkt megrontsa, ellene bels hborsgot tmaszta, kinek sztnzsre a pogny np vonakodvn nyakt a keresztny hitigjba vetni, fejedelmeivel egytt magt uralkodsa all kivonni trekedik vala. Kiket is a dicssges kereszt jelnek oltalmban, az Isten anyja az rk szz Mria rdemeinek seglyvel, az Isten kedveltje, Mrton pspk s Szent Gyrgy vrtanu zszlja alatt, vezreik megletse utn mindnyjokat csakhamar meghdtott s miutn a keresztsg vizvel megmosakodtak, buzg papok ltal az dvssg parancsait hirdettetvn kzttk, az egy Isten tiszteletre knyszeritett.”
 
Ebben az ugynevezett nagy legendban fknt az els s az utols mondatok azok, amelyek klns figyelmet rdemelnek. „Midn azutn Magyarorszg a szent ifja intstl fggtt.” Ltni fogjuk az albbiakban, hogy a nemzet leigzinak els s legfbb trekvse az volt, hogy a magvar alkotmnyos uralmi szervezet helybe a nyugati orszgokban dvott abszolutisztikus, egyeduralmi kormnyzst tegyk. Amelyik az cljaiknak inkbb megfelelt. Az imnt idzett kittel ktsgtelenn teszi, hogy ez gy trtnt. „... az egy Isten tiszteletre knyszertett” - mondja az utols mondat. A legendnak ez a kittele rosszul jellemzi a helyzetet. A magyarok a kereszt vallsnak felvtele eltt is csak egy istent imdtak. Persze a maguk mdja szerint. A tbb isten imdsa nluk nem volt szoksos soha. Egybknt:
 
Szab Kroly trtnetrnk, a legendk magyarra fordtja, a lzad fejedelmek alatt a ht magyar nemzetsgnek fejeit gondolja, kik mltsgukban - mondja tovbb - vr szerint rkltek; ezek hatalmt szent Istvnnak meg kellett trni, hogy az si, a vrsgi kormnyszerkezet helyett, mely a keresztnysg terjedsnek ers akadlyul szolglhatott (Ugyan mirt? Szerz), a nyugat-eurpai viszonyokhoz alkalmazott keresztny egyeduralmi kormnyformt behozhassa s megszilrdithassa.
 
Szab Kroly szerint teht a keresztny hit rvnyeslse az si magyar alkotmnyossgnak eltrlst s az egyeduralmi kormnyforma behozatalt is szksgess tette. Btorkodom ezt a vlemnyt tvedsnek minsteni. Albb majd ltni fogjuk, hogy az abszolutikus kormnyforma behozatalra nem Istvnnak volt szksge s nem a keresztny valls terjesztsnek. Ez a kormnyforma merben ellenkezik a magyar llekkel. Erszakolsa inkbb htrltatta a keresztnysg itteni terjedst. Nemhogy elmozdtotta volna azt.
 
A nagy legenda rja s kora ismeretlenek. Az rra magra jellemz, hogy a Koppny nevet magval az rdggel helyettesti...
 
Szent Istvn kisebbik legendjnak V. fejezete:
„Azonban nmely nemesek, kiknek henye hivalkods vala szvkben, ltvn, hogy amit megszoktak, knytelenek lnek elhagyni, a kirly parancsait rdgi sztnzsbl megvetettk s lelkkben knyk-kedvk elbbi szoksaira visszatrvn, ellene fegyvert fognak. s kezdk vrosait dulni, jszgait puszttani, falvait rabolni, szolgit ldklni, s, hogy egyebet elhallgassak, a kirllyal ingerkedni. S miutn istentelen utjukrl letrni nem akartak s bosszujok nem csillapult, a kirly az rk igazsgban bzva, ellensgeinek megtrsre roppant sereggel megindula. E napokban ppen Veszprm vrost vvjk vala, ebben is az gyalzatjra trekedve, hogy tudniillik, ahol a fejedelmi udvar mulathelye ll vala, (a fejedelemn udvara) ott szlljanak meg, hogy annl knnyebben tallhassanak utat a tbbi vrak elfoglalsra. A kirly Isten kegyelmnek vezrlete alatt ellenk fegyverre kelt, s ezek a hitben, amazok pedig csak fegyvereikben bzva, egymssal megvivnak. Vgre is a kirly ellensgeit meggyzvn, s rszint levgvn. rszint elfogvn s bilincsre vervn, seregvel egytt diadala jeleivel mint gyzedelmes hadvezr tre meg. A kirly azutn birtokaikrl mind fldekben, mind falvakban blcsen intzkedk, nem ugy mint egykor Saul, aki Amelechet legyzvn, a tle nyert zskmnybl az ur tilalma ellenre a javt magnak vlasztotta vala. Mert az egszbl maga hasznra semmit sem tarta meg, hanem visszatrtvel Szent Mrton hitvallnak szentel, kinek tiszteletre egyhzat pite. Magokat pedig s maradkaikat mai napig az egyhz szolgiv rendel. Ksbb orszg nagyjainak krelmre hoz azt a hatrozatot, hogy csak tizedet adjanak abbl, amit brnak vala, nehogy elkeseredve, a fldrl elszledjenek.”
 
Ennek a legendnak rja vagy kora sem ismeretesek. Szembetl benne az, hogy Istvnt llandan kirlynak nevezi. Aki a felkels idejn csupn fejedelem volt mg. Szembetl, hogy a „lzadk” dht a kirly szemlye ellen irnyulnak lltja. „Hogy egyebet elhallgassak” - mondja egyhelytt, sokatsejteten. Legynk szintk. Ilyen meggyanust kitteleket azok szoktak hasznlni, akik nagyon szeretnnek valakit megrgalmazni, - de mr nem tudjk, hogy mit hozzanak fel ellene. Bizony megmondotta volna , szvesen, az „egyebet” is. Ha tudta volna! - „Blcs” cselekedetnek minsti Istvnnak amaz elhatrozst, hogy a „lzadktl” elvett dolgokat mind egyhzi clokra adomnyozta. – „Ksbb orszgnagyjainak krelmre hoz azt a hatrozatot, hogy csak tizedet adjanak abbl, amit brnak vala.”... Meg fogjuk ltni albb, kicsodk - micsodk voltak ezek az „orszgnagyok.”…
 
Kvetkeznk egy szintn srgi krniknak hradsa. Ez Hartvik pspknek „Szent Istvn lete” cm munkja. rdy Jnos dr. magyar fordtsban. A dunntli „lzadsra” vonatkoz rsz gy hangzik:
„Amint pedig Istvn, atyjnak elhunyta utn, mg ifju, a furak s a np jvhagysbl fllpett az atyjtl reszllott uralkodsra. Nagyobb buzgsggal kezd az igazsg igjt terjeszteni, ki mbr ifjusga virgjban vala, mgis nem szvt nyelven, hanem nyelvt hordozta szvben. A szentrsrl, melyben nagyon gynyrkdik, meg nem feledkezvn, a tancsot s igazsgot tart szemei eltt Salamon ama mondsaknt: oktatst hallvn, a blcs regbiti tudomnyt s az rtelmes birandja a kormnyt. Azrt mint Isten parancsolatainak h sfrja, azt kezd elmlkedse trgyv tenni: miknt brhatna alattvalit az egy Isten tiszteletre. De mivel megfontol, hogy ez a szomszd nemzetekkel val szvetkezs nlkl nem volna kivihet, a pannoniai orszg egybknt is a szent ifja akarattl fggvn: a kls tartomnyok npeivel hven megtartand bkessgre lpett, hogy a keresztnysg zsenge ltetvnye krli flttelt annl biztosabb sikerre1 brja biztostani. Azonban a minden jsgnak ellensge, az irigy
s gonosz rdg, hogy Krisztus szolgjnak e szndokt felforgatn, belhborut tmasztott ellene, mivel viselkedsre a pogny np nyakt a keresztny hit igjba vetni nem akarvn, oda trekedett, hogy magt igazgatival egytt uralkodsa all kivonja. Mert kezdk vrosit puszttni, rksgt rontani, birtokt ragadozni, szolgit ldsni, s hogy tbbet ne emltsek, t magt is gunnyal bosszantani. s midn krhozatos utjukrl eltrni nem akarnnak, nem is sznnnek meg dhskdni, maga a vezr, az rk hatalomban bizakodva, Mrton pspk, Isten kedveltjnek s Szent Gyrgy mrtrnak zszlja alatt kelt ki szmos seregvel a prtoskodk dhnek legyzsre. Azalatt azon vrost szllk meg, mely Veszprmnek hivatik; az gunyolsra vala kikoholva, hogy tartomnybeli kztanakods helyn telepednnek meg, honnan a tbbi vdvr elfoglalsra annl knnyebben indulhassanak. pedig Isten kegyelme vezrletvel kikelt ellenk s ez a hitben, amazok egyedl fegyvereikben bizakodva, mindkt rszrl viaskodnak. Kik mindnyjan a diadalmas kereszt jelnek talmval, Isten anyjnak, szz Mrinak rdemei ltal, Isten kedveltje Mrton pspknek s Szent Gyrgy mrtir zsztja alatt, vezreik elestvel nemsokra szolglatja al hajtattak s megkeresztelkedvn, miutn a buzg papoktl dvssges oktatst nyertek volna, az egy Isten tiszteletre knyszerttettek. Vgre meggyzvn a prtosokat, kik rszint elestek, rszint elfogatvn, megktztettek, a diadalmas vezr felekezetvel elnyer a gyzedelem jutalmt. Azrt az elfoglalt birtokokrl, telkekrl s majorokrl blcsen intzkedett; nem mint hajdan Saul, ki Amelech megyztvel az Ur tilalmnak ellenre kivlaszt a zskmny jobb rszt: hanem mivel Pannonia Szt. Mrton pspk szletsvel dicsekszik, a Krisztushoz hiv indulatu frfiu pedig ellensgein, miknt mr mondatott, annak rdemei ltal gyzedelmeskedik, jszgaikbl sajt szksgre semmit meg nem tartott; , miutn az Isten kegyeltjeivel tancskozott vala, a szent pspk telke mellett azon helyen, mely szent hegynek mondatik, hol Szent Mrton, mg Pannoniban lakott, jtatossgul helyet jelli ki magnak, annak neve alatt monostort kezde pteni, azt birtokkal, jvedelemmel s minden bsggel meggazdagit s azoknak, kiken kzbenjrtval diadalmat nyere, tizedelsvel pspksghez hasonl mltsgra emelvn a tized megadst minden joszgukbl oly szigoruan parancsol, hogy ha kinek tz gyermeke lenne, minden tizedik magzatt a szent Mrton kolostornak adn.”
 
Ltjuk, Hartvik pspk mr a szomszd nemzetekkel valszvetkezs szksges voltt hangoztatja, Istvnt Pannnia egyeduralkodjaknt emlti. A szomszd nemzetek fogalmval is j lesz, mielbb tisztba jnni. A szomszd nemzetek alatt mindig s mindenben csupn egyet kell ltni; t.i. a nmetet. Mert a tbbiekkel - nem volt baja a magyarnak. Sem azoknak vele. Koppny szabadsgharct Hartvik is a fejedelmi uralom megdntsre irnyul mozgalomnak ltja s hirdeti. Hartvik a pannonhalmi monostor ptsnek kezdst tvesen tulajdontja Istvnnak. Az rsbl tudjuk meg, hogy a Koppny-npt legyrt nmet hadvezrek a legyzttek „tizedelsvel” is emeltk a gyzedelmes nap dicssgt. Amirl a tbbi krnikk mlysgesen hallgatnak. De amit bzvst elhitetnk, ltvn a Koppny tetemnek felngyeltetst. Valamint a ms orszgokban ilyen alkalmakkor elkvetett kegyetlensgeket. Amikrl viszont Hartvik nem szl ...
 
Idszerinti sorrendben most nevezetes embernek a krnikjt kellene idzem: Anonymust. azonban nem emlti ezt az esemnyt. Utdja s trtnszkollgja Kzai Simon szintn fukarkodik e rszben. „Koppny megletse utn Istvn ezt meg ezt tette.” Pont. Semmi egyb, ami a Koppny krdst illetn...
 
Kvetkeznk ezek utn a Mrk krnikja, ms nven a Bcsi Kpes Krnika. Amelyik. lltlag, Nagy Lajos kirly uralkodsa idejn rdott volna. Amelyik azonban csak a XVIII. szzadban, Mria Terzia uralkodsa idejn kerlt napvilgra a bcsi csszri levltr homlybl. Vagyis akkor s ott, illetleg onnan, amikor s ahonnan gyors egymsutnban jutottak a nyilvnossg el: az Anonymus Gesta Hungarorumja; a Kzai Simon krnikja; a Mrk krnikja; a Turczi Jnos krnikja; a hres „Halotti Beszd”; meg mg egyebek.
 
Mondom, gyanus elttem ez a bsges krnikaszret. Egyazon helyen, egyazon idben, egyarnt a magyarok multjt feszegetve. s gyanusak elttem ennek a bsges szretnek szllfrtjei. gy a Bcsi Kpes is. A gyanu azonban mg nem bizonytk. Azrt hadd lljon itt a Bcsi Kpes Krniknak, ms nven a Mrk krnikjnak az a rsze, amelyik a dunntuli „felkelsrl” emlkezik meg:
„Bejtt Venczellin is Bavaribl, tudniillik Wasserburgbl, ki Szent Istvn kirllyal Koppny vezrt a Somogyban meglte; mert azon nap a sereg kapitnya volt. Ettl szrmazik a Jk, nemzetsg.”
 
23. pont:
 
„Azon napokban jtt be Hont s Pzmn is, kik szent Istvn kirlyt a Garan vizben nmet szoks szerint karddal krlveztk. Ezek nemzetsgnek neve neveiktl nem klnbzik. Geicsa vezr teht s fia szent Istvn kirly ezen grfok s mg inkbb Isten segtsgben bzva, nmely lzadkat a fegyver rettentsvel, msokat jszntokbl trtettk a keresztsgre. S ezeket a grfokat mind Geicsa vezr, mind fia szolglataikrt szles s b rksggel ajndkozta meg, mint ez most nyilvn megtetszik. Kik is id folytval hzassgok ltal a magyarok kz keveredtek. Ezek tancsbl s seglyvel llttatott kirly a magyarok flbe s taszttatott szolgasgra sok nemes magyar, ki Koppny vezrhez ragaszkodott s a keresztsget s keresztny hitet megvetette. Mert azon dolgok kzben azt tltk nemesebbnek, aki hamarbb csatlakozott a Krisztus hithez.”
 
36. pont:
 
„Szent Istvn kirly mr jkor ifjusgban dics hborut viselt Koppny vitz s hatalmas vezr ellen. Vala pedig Koppny Tar Zirind fia, ki mg szent Istvn kirly atyja Geicsa vezr idejben viseli vala a vezrsget. Geicsa vezr halla utn pedig Koppny szent Istvn kirly anyjval vrfertz hzassgra lpni, szent Istvnt meglni s birodalmt a maga hatalma al akar vetni. Vala pedig a Somogysg vezre. Szent Istvn kirly pedig, sszehvn elkelit, szent Mrton hitvall kzbenjrsa ltal az isteni irgalom segedelmrt esedezik, azutn pedig sszegyjtvn seregt, ellensge elbe vonula s a Garan vize mellett veztk fel elsben karddal, holott is kt fejedelmet tn testvriv, Hontot s Pzmnt; egsz serege fejve s verrv pedig nmet nemzetbeli vendgt Venczellint tev. tkzetre kerlvn a dolog, mind a kt fl sok s ersen harcola, de az isteni irgalmassg segtsgvel szent Istvn vezr dicssges gyzedelmet nyere. Azon tkzetben Venczellin vezr Koppny vezrt meglte s szent Istvn akkori vezrtl igen b jtttel jutalmaztatott meg. Magt Koppnyt pedig szent Istvn ngy fel vgat; egyszt az esztergomi, msikt a veszprmi, harmadikt a gyri kapuba, negyedt Erdlybe kld. Szent Istvn azutn fogadst, melyet akkor tett vala, hven teljestette; mert elrendelte, hogy a Koppny vezr tartomnyban lakni egsz np gyermekeibl, gabonjbl s barmaibl rkre tizedet adjon szent Mrton monostornak. Az emltett Venezellin nemzette azutn Radit, Radi nemzette Miskt, Miska nemzette Koppnyt s Mrtont.
 
Ebbl a Bcsi Kpesbl tbb rdekes adat bontakozik ki. gy nevezetesen:
elszr az, hogy a Koppny nv voltakpen csak ettl kezdve szerepel a krnikkban. Igaz, hogy emlti azt - futlag - a Kzai krnikja is. Tekintve azonban, hogy az is, a Kpes is – egyazon
mhelybl kerltek el, nem nagy bizodalommal nzem megllaptsaikat.
 
msodszor az, hogy a Koppny „vrfertz” hzassgi szndkrl val megemlkezs szintn itt emlttetik elszr. Mirt lett volna a Gza fejedelemnek mr huszont-huszonhat v ta srban pihen els felesgvel val ez a hzassg vrfertz, azt a Kpes nem mondja. n sem feszegetem tovbb.
 

harmadszor: „Ezek nemzetsgnek neve neveiktl nem klnbzik.” Mr mint hogy a Hunt s Pzmn lovagok neve. Mit akar a Bcsi Kpes ezzel jelezni? Mi lgyen rtelme ennek a rejtlyes mondsnak? Nem tudom. Csupn sejtem, hogy valamifle sszefggs van kztte s a Hunt

 

lovagot brzol kpnek zszljn s pajzsn lthat cmerkp kztt. Amely cmerkp egy kutyafejet brzol. „Ein Hund” – mint a nmet mondja.
 
negyedszer: a Kpes megllaptsa szerint a rgi magyarok a Ritterek tancsbl s seglyvel kaptak volna kirlysgot. Ezt sem tudom elhinni. Inkbb azt ltom, hogy a ppnak koronakldse - amely egykbnt semmi sszefggsben nem volt a Koppny-fle szabadsgharc dolgval - igen gyes sakkhzs volt a csszr ellenben.
 
tdszr: megllaptja a Kpes, hogy „rgente az volt a nemesebb, aki hamarbb csatlakozott a Krisztus hithez”. A magyar teht nagyon htramaradott volt nemessg dolgban. Meglssuk.
 
hatodszor: olvashatjuk, hagy Koppny - micsoda gonosz llek lehetett! - mg azon is jrtatta eszt, hogy Istvnt, a fejedelmet - meglje! . . . Igazn borzaszt ember! Az a Koppny t.i.
 
hetedszer: olvashatjuk, hogy Istvn fejedelem volt az a kegyetlen vrengz ember, aki Koppny holttestt ngyfel vgatta, vroskapukra kiaggattatta. Istvn volt. Nehogy valaki a nmet Rittereket merszelje ezzel megvdolni! Nem k voltak. Istvn volt!
 
Folytathatnm. A Kpesnek minden egyes mondsba belekapaszkodhatnk. De nem teszem. Kr lenne a dologrt. Nem ajnlhatom azonban elgg figyelmbe az illetkes krknek, hogy a Bcsi Kpest is, az tbbi bcsi kortrst is, mg egyszer vegyk szigor vizsglat al! Nem tudom elhinni, hogy meglep eredmnyre ne jussanak. Ha n, mint laikus ember, meg tudtam llaptani, hogy az Anonymus ismert munkja XVIII. szzadbeli tdolgozs s hogy a Halotti Beszd ugyanakkora koholmny, nem hiszem, hogy a hozzrt tudomny a tbbiek gyanus szrmazst ne llaptan meg. A vizsgldsok sorn nem lesz nehz a hamistsokat vgzett kezek felismerse sem. n - rszemrl - mr tisztban vagyok velk.
 
Kvetkeznk a sorban az gynevezett Budai Krnika. Amelyik szintn foglalkozik a tuladunai magyarok „lzadsval”. Sajnlom, de - nem idzhetek belle. Nem pedig ezrt, mert n - mi tagads benne - ama hinyos mveltsg magyarok kz tartzom, akik nem tudnak latinul. Aminthogy nem tudnak grgl sem, hberl sem. Beltom hibmat. Nem helyes ntlem, hogy a krniksok dolgba avatkozom. Ahogyan meglttam azt, hogy a magyar krnikk nem a magyar nemzet krniki, illett volna szrevennem, hogy nlunk a krnikk csupn tudomnyos clokra rdnak. Meg kellett volna szvlelnem, hogy annak az elkel angol tudsnak megllaptsa, amely szerint: „minden nemzetnek legszebb biblija az nemzeti trtnelme”; hogy ez a kijelents nem vonatkoztathat a magyar nemzetre is. Ms klnben hogyan rhatta volna Marczali Henrik (aki mrcsak elgg illetkes effle dolgokban) az egyik munkjban (Magyar trtnelmi kutforrsok az rpdok korban) ezeket: „A grg s szlv szveget lefordtottam, a latin szvegeknl erre nem volt szksg. Hisz a latin nyelv behat ismerete nlkl magyar trtnettel tudomnyosan foglalkozni lehetetlen”.
 
Bocsnatot kell krnem. Hogy a latin nyelv „behat” ismerete nlkl ilyen feladatra vllalkozni merszeltem. St: a latin nyelvnek minden ismerete nlkl mertem azt megtenni; Botlsomban csak az vigasztal, hogy efle hinyos kpzettsg magyarok mr nagyon sokan vagyunk. Meg, hogy a szmunk naprl-napra nagyobbodik. Nemcsak. Hanem azt is ltni szeretnnk vgre, milyen lehet az az igazi magyar trtnelem? A latin tudomny dacra.
 
Ezt a Budai Krnikt az els magyar knyvnyomtat mester, Hess Andrs uram, nyomatta ki. Igazsgos Mtys kirlyunk uralkodsa idejn, Budn, 1473-ban. Frakni Vilmos trtnettudsunk rja, a Krnikhoz kszlt eltanulmnyban: „A nmet nyomdsz flismerte a magyar ember kivl rdekldst nemzete multja, az sk dics tettei irnt. Azrt arra hatrozta el magt, hogy Magyarorszg trtnelmt bocstja kzre, a meskbe burkolt skortl az uralkod kirlyig.”
Teht: a nmet nyomdsz mr akkor flismerte azt, amit a magyar trtnelemrs mg ma sem kpes flismerni. Meg vagyok gyzve egybknt, hogy ha a Budai Krnika szintn a csszri levltrbl bujt volna el - mr rgen le lenne fordtva magyar nyelvre.
 
Marczali Henrik rja, a Budai Krnika nyomn (Szilgyi S.-fle Magyar Nemzeti Trtnelem), hogy a Koppny leversre indult nmet hadseregben „ott volt a gyzelem legbiztosabb zloga gyannt a kirlyi jelvny, szent Mricz vrtannak, a thbai lgi tisztjnek lndzsja, melybe egy szeg volt erstve Krisztus keresztfjrl.”
Ezt a lndzst Istvn, mg mint magyar trnrks, nszajndkba kapta - volna a nmet csszrtl, mikor felesgl vette a bajor Gizellt. „Ksbb a lengyelek azt lltottk” - rja Marczali - „hogy gneseni utazsa alkalmval Boleszlnak adta (A csszr t.i.(I. Ott). De ez vilgos kohols, pp gy, mint Boleszl akkori kirlysga.” (I. ktet 235. lap.) Nmetorszgi krnikk meg azt lltjk, hogy az gynevezett szent lndzsa III. Ott csszr ksbbi, rmai utazsainl is sokat szerepelt. „Nach Martin. Gallus (pag. 61.) gab Otto der III.dem Boleslaus einen Nagel aus dem Kreuz Christi und die Lanze des heiligen Mauritius, Boleslaus dafr ibm einen Arm des heiligen Adalbert.” (Ranke-Jahrbcher des deutschen Reichs, Zweiter Band pag. 114.) Majd lejebb az 1001. v rmai esemnyei kztt, megint: „Drei Tage dauerte die Belagerung. Schon will Otto sich mit seiner Mannschaft durchschlagen, und schon stellt Berward sich mit der heiligen Lanze an ihre Spitze, als die Feinde ihren Sinn ndern. . .
Mg lejebb, III. Ott halla utn, mikor holttetemnek ksri, hazafel menet, Pollingumban tadjk Henrik bajor hercegnek a csszri jelvnyeket: „nur die heilige Lanze hatte Heribert heimlich an sich genommen...
Mi az igazsg ebben a lndzsahistriban, szintn kevss rdekel bennnket. n csupn jelezni akarom vele, mennyire igazak s megbzhatak a „trtnelmi ktforrsok.” Azrt mgis sajnlom, hogy sem ezt, sem a dubnici, sem a pozsonyi krnikknak Koppnyra vonatkoz hradsait nem kzlhetem. (Ha vannak ugyanis bennk ilyen hradsok.) Mert ezek sincsenek mg hazai nyelvre lefordtva. Az n hinyos tudsom meg nem r fel a latin, a grg, a hber trtnelmi magaslatokra. Az n tudsom csupn magyar tuds.
Emltenem kellene a Turczi Jnos krnikjt. Mint lltlag szintn Mtys kirly korabeli munkt. Csakhogy. Ez is Bcsbl, a csszri levltrbl kerlt el. Ez is Mria Terzia uralkodsa idejn. Csodlatoskpen, ennek dacra, ez sincs mg magyarra lefordtva. Aminek azonban megvan a magyarzata. Dmmler Ern bajor krniks rja ugyanis „Kaiser Otto der Grosse” cm munkjban: „az 1358-ban kszlt Bcsi Kpes krnika, nemklnben a 15. szzad msodik felben Thwrocz Jnos tollbl kikerlt krnika, mely a Bcsi Kpes Krniknak szszerint val lemsolsa, ugyannyira, hogy mint nll munka nem is jhet figyelembe. rlk, hogy a Nmettl megtudtam ennyit. Most mr rtem, hogy az elkel szrmazs dacra mirt nem magvar mg ma sem ez a magyar krnika. Hogy annyira hasonltanak egymsra? T. i. a Bcsi Kpes, meg a Turczi?. . . Ne feledjk - egy s ugyanabbl a mhelybl kerltek ki. Azonban. Szz sznak is egy a vge: nem sokat vesztnk vele, hogy n Turczit idzni nem tudom. Hiszen idztem a Bcsi Kpest !. . .
 
Nem akarom most jellemezni, milyen viszonyok s krlmnyek kztt indult meg a bcsi csszri levltrbl, a XVIII. szzad kzepe tjn, az ugynevezett magyar trtnelmi munkk kzreadsa. Csupn azt kell megllaptanom, hogy ezek egyike, a gyanus szrmazsu Bcsi Kpes krnika, a maga fertz hatsban mekkora kutmrgezst okozott. Itt Magyarorszgon. A XIX. szzad elejvel szpen megindult magyar trtnetrs berkeiben. Lssunk evgbl nhny ujabbkori magyar krnikt. Figyeljk meg rajtuk a Bcsi Kpesnek – krmeit . . .
 
Fessler: Geschichtedreyer Knige der Ungarn ausdem rpdentamme.
Istvnra vonatkozlag rja:
„Istvn nagybtyja, Kupa, Somogy fejedelme, egybknt nagy pogny, hiba igyekezett hzassgra lpni Gznak mg mindig szp zvegyvel. Akinek brsval a Pannnia feletti uralmat vlte elrhetnek. s akinek fival egytt a keresztny vallst is kikszblhetnek hitte. Nem igen bzott azonban, hogy mesterkedsei eredmnyesek lesznek. Azoknak az lre llott teht, akik mr rgen irigykedve s haraggal nztk Gza s Istvn hatalmnak folytonos nvekedst, meg az udvarnl l idegenek szerencsjt s fnyes lett. s akiket eddig is csak egy vitz s hatalmas vezetnek hinya tartott vissza a merszebb vllalkozsoktl. Az elgedetlen csapatai gyorsan szaporodtak, mert Kupa a lzads zszljt a szabadsgnak s az si kultusz megvdsnek jelszavaival bontotta ki. A legvagyonosabb s leghatalmasabb magyarok sorakoztak ez al a zszl al. Hogy megvvjk a vadsgnak s a babonnak azt az utols hborjt. Azonban a keresztnek hsges hivi is tmegesen siettek a Garam vizhez, hogy Istvn kr seregeljenek. Isten s fejedelmk igaznak vdelmre. Kupa gylevsz npe tbb volt. k azonban az jtatossgban s a hitkben rejl er folytn - ersebbeknek tudtk magukat. Hogy a gyzelembe vetett hit soraikban mg szilrdabb legyen a fejedelem stra eltt zsoltrok neklse mellett, buzg szertartsokkal kereszt s egy megszentelt lndzsa llttattak fel; maga a tborhely pedig a papok ltal Isten vlogatott harcosainak gylekez helyv szenteltetett. A csapatok indulsa eltt nnepsget tartottak, hogy a katonk a mindenhatnak ers tmogatsrl legyenek meggyzdve. Ehhez az nnepsghez a fejedelem, a vezrek s a legnysg hrom napi bjtlssel, brenlttel s imdkozssal kszltek el. Mikzben a szerzetesek a keresztnysg legnagyobb megvdelmezjnek, szt. Gyrgy lovagnak hstetteit adtk el (ismertettk). Kpen volt brzolva a srknnyal val kzdelme, amelyik ppen egy szzet kszl flfalni. Ez a kp Krisztus egyhznak gyzelmt jelkpezte az t gonoszul ldz pognysggal szemben; az egsz tborban krl hordoztk, kzben pedig hangosan dicsttettek azok a gyzedelmek, melyeket Constantin, Justinin, Maurusz csszrok, s Clodovig kirly ennek a szentnek segtsgvel a hitetlenek fltt arattak. A harcosok eltt ezenkvl, ezeknek lelki plse vgett, felolvastattak a pannoniai szent Mrton utjn megnyilatkozott isteni csodk, Sulpicius Severus szellemes s kenetteljes eladsban s az buzgsga Galliban a blvnyimdk ellen. Az nnepsg Pter s Pl napjn lett megtartva. Istvnt nmet szoks szerint lovagi karddal s hadi vvel veztek fel; a csapatok zszli egyhzi imdsgok kzben szenteltettek fel. A tbor eltt, egy dombon fent, llott az oltr. Az nnepi szentmist Domonkos szerzetes tartotta, kit a fejedelem Esztergom rseknek s Pannonia prmsnak szemelt volt ki. A kard s az v megszenteltettek. Evanglium utn Hunt s Paznan grfok Istvnnal egytt az oltr el jrultak s a kardot s az vet tvettk a szerzetes kezeibl. Credo utn a magyarok fejedelme elmondotta a Hiszekegyet s Hunt ezutn felvezte t az vvel. Pzmn pedig lovagg ttte t, az Istennek nevben, szz Mrinak, szent Gyrgynek s, minden szenteknek tiszteletre. Majd tadta nki a kardot, hogy megvdn azzal Pannnit s a vallst. Istvn, imigyen felvrtezve, az evangliumra s a zszlkra fogadta meg a Mindenhatnak, kinek kegyelme szent Mrton knyrgse rvn felttlenl neki fogja juttatni a vallsnak itteni s klfldi ellensgei fltti gyzedelmet,- hogy a somogyi fld mindenfle jvedelmnek tizedeit rk idkre a pannniai szent hegyen ll aptsgnak fogja adomnyozni. Erre megldozott. A derk csapatok rmmel hallottk jmbor bizakodsnak ezt a fogadalmt, ame1y csakhamar ket is lelkestette, amikor a Te Deum fensge kzben lengeni lttk a megszentelt zszlkat. Amelyeken Szent Gyrgynek s Szent Mrtonnak Gizella kezei ltal hmzett nevei ragyogtak.
 
„Kzben Kupa a Duna tulfeln tzzel-vassal puszttotta a nmetek s a keresztnysghez prtolt magyarok jszgait. Legszrnysgesebben pedig a fejedelem falvait s vrosait. ppen Veszprmet zrta volt krl, amikor Istvn a maga hadait a Dunn tvezette, hogy a hittetleneket az bnzskben feltartztassa s megbntesse. Palota eltt volt a tallkozs. Istvn csak kett kztt vlaszthatott: vagy gyorsan visszavonul, vagy azonnal megtkzik. bzva csapatai vitzsgben, ezt az utbbit vlasztotta. A szsz Hermannra bztk a jobbszrnynak, Tannbergi Tibold grfra a balszrnynak vezrlett. Kzpen llott a bajor Venczellin, mint fhadvezr. A htvd parancsnokai voltak: San Severino grf, Wolfger s hamburgi (hennebergi) Hederich. Tbori jelszavuk volt: Mria. Harci kiltsuk: Istenrt s vallsunkrt! Istvn megforgatta feje fltt a lndzst, a papok megldottk a csapatokat, gyzelemre buzdtvn azokat s a mennybli dvssget trvn eljk. A harci krt meg szlalt, Hermann parancsot kapott, hogy tmadjon. A gyilkos tusakods sokig maradt eldntetlen. A hivk btorsga mr-mr prdjv vlt a pognyok dhnek. Ekkor Tannberg csapatval rcsapott az ellensg jobbszrnyra s kardja iszonya ldklst vitt vgbe a lzadk kztt. Kupa most arra merszkedett, hogy a bosszllk kzept tmadja meg. volt azonban az els, aki Venczellin csapsai alatt elesett. A bajor sietve vgatta le Kupa fejt s a hitetleneknek elrettentsl egy lndzsa vgre tzette azt. Az rmmmorban sz gyztesek higgadt vitzsgt a hitetlenek ktsgbeesett dhe mr nem brta legyrni. Hiba prblkoztak meg azok a hadi rendnek (a harcvonalnak) visszalltsval. Legbtrabbjaik a hallban kerestek menedket. Legnagyobb rszk a fogsgot vlasztotta. A vagyonosabbak s elkelbbek futssal mentettk letket. Istvn megtiltotta, hogy azokat ldzzk. A ktelessgeikhez val visszatrsknek, a pognysgtl val elszakadsuknak szabad elhatrozsa ne szenvedjenek csorbt. A fejedelem akaratnak ez a megnyilatkozsi mdja nagyobb hatssal volt rejuk, mint a sajt romlsuk. Sorsukat egybkent - ha tovbbi ellentllsra merszeltek volna gondulni, - elre lthattk Kupa sorsban. Akinek holttestt a fejedelem ngyfel vgatta. A ngy darabot pedig Esztergomba. Veszprmbe, Gyrbe. Gyulafehrvrra kldette. Aho1 azok hirnkk kiablsa kzben a varosok kapuira lettek kiszgezve. „Ez lesz a sorsa Pannoniban minden pognynak!” - kiabltk a hrnkk. Voltak sokan, gyngelelkek, akik helytelentettk ezt a dolgot. Nmelyek mg a fejedelemnek is szembe mondottk, hogy azt mltatlannak tartjk egy keresztny fejedelem nemessghez. De megnyugodtak, mikor Istvn kijelentette, hogy egy holttestnek felngyeltetse emberbarti s Istennek tetsz cselekedet akkor, amikor ezltal polgrhbor kerlhet el, vagy az, hogy szz lzadt kelljen legyilkolni.
 
Az egsz smegi fld, az elesetteknek s a foglyoknak minden birtoka s jszga el lettek kobozva. m nem avgbl, hogy vele a fiscust gyaraptsk; sem nem azrt, hogy vele a vezrek s a katonk jutalmaztassanak. Mint inkbb avgbl, hogy azokbl templomokat ptsenek, pspksgeket, aptsgokat alaptsanak s azoknak ltaluk meglhetst biztostsk. Istvn ugyanis ersen hitte, hogy az az llam a leggazdagabb, amelyik a minden llami kzssg cljnak (T.i. az Egyhznak) legfbb s legszksgesebb eszkzeiben soha el nem apad kinccsel br s soha sem lesz meggyzhetetlen harcosok hjjval, amg egyhzi berendezsei npben tpllni s ersteni fogjk a vallsos rzletet. Ez a hit az akkori korszellemben gykerezett. Istvn tettei is ennek feleltek meg. Amikkel a korszellem helyes voltt iparkodott bizonytani. Az ujabbi idk szk ltkr llamblcsesge a rgiek hitt igyekszik megtagadni. rletben azonban meg fog semmislni, kicsinyes ltnek fenntartsi kltsgeit nem brja majd megszerezni: kzdeni fog s elbukik. Mert harcosainak lelkeibe az istentelensgnek zord buvhelyeirl, a megszentsgtelentett oltrok fell a hitbli btorsgnak lngja nem fog tbb sugrozni. Az ltala istentett Egyszeregy pedig vezreit is, zsoldosait is gyvkk, htlenekk fogja tenni . . .”
 
me: a szkimondsrl hres Fessler mr csak res jelszavaknak tudja s hiszi azt, hogy Koppny a lzads zszljt a szabadsg s az si kultra megvdse vgett bontotta ki.
 
Az egsz lerson egybknt ersen megltszik, hogy maga Fessler is pap volt valamikor. A Koppny krnikja vgn odaragasztott kirohansfle a XIII. szzad vge fel s a XIX. szzad elejn lbra kapott gynevezett „szabadszellem” tanaira vonatkozik. Amikoron Fessler lt s irt volt. Fesslernek vagy egyb ktforrsok is llottak rendelkezsre, amiket nem nevez meg, vagy - igen lnk fantzival dolgozott. . .
 

 
ra
 
Szmll
Induls: 2008-11-28
 
Trkszentmikls

Cmertm98db4.jpg

 
Ltogatottsg
free counters
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints