Nomd npek : Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 1 rsz. |
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 1 rsz.
Gy. Ruitz Izabella fordtsa 2010.01.21. 20:55
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 1 rsz.
(1) A franciknak Isten kegyelmbl adatott hres kirlyt, a legkivlbb s legkeresztnyebb urat, Lajost* ksznti a Rubrukbl val Willelmus frter, a kisebb szerzetesek legkisebbike*, s kvnja nki, hogy mindig gyzedelmeskedjk Krisztusban
(1) A franciknak Isten kegyelmbl adatott hres kirlyt, a legkivlbb s legkeresztnyebb urat, Lajost* ksznti a Rubrukbl val Willelmus frter, a kisebb szerzetesek legkisebbike*, s kvnja nki, hogy mindig gyzedelmeskedjk Krisztusban.
(2) Az Ecclesiasticusban ez van a Blcsrl: „Idegen nemzetek orszgba fog tra kelni, jt s rosszat kiprbl majdan minden dologban.”* n ezt megtettem, uram kirlyom, de csakugyan gy-, mint blcs, s nem gy, mint ostoba? Mert sokan megteszik, amit megtesz a blcs, de nem blcs mdjra, hanem jobbra ostobn, s flek, hogy magam is ezek sorba tartozom. Mgis, akrmi mdon jrtam is el, vghezviszem, amit rem rttl, amikor tudniillik utamra bocstva azt mondottad nkem, hogy tudstsalak mindenrl; amit csak ltok a tatrok kztt, st arra btortottl; hogy ne talljak hossz levelet rni; most ht megteszem, mbr flve s szgyenkezve, mivel nem akadok a helyes szavakra, melyeket egy ily felsgnek tartoznk rni.
I. KAZRIA [KRM] TARTOMNYRL*
(1) Tudja meg teht szent felsged, hogy az r 1253. esztendejben mjus 7-n a Pontuszi tengerre* szlltunk, amelyet kznyelven a Nagyobb tengernek mondanak. Hossza ezerngyszz mrfld*, amint azt kereskedktl megtudtam, s kt rszt lehet megklnbztetni. Kzepe tjn ugyanis kt fokot tallni, az egyiket szakon, a msikat dlen. A dlit Szinpnak* hvjk, s ez Trkorszg szultnjnak* vra s kiktje; amaz szaki pedig egy bizonyos tartomny, amelyet a latinok manapsg Gasarinak*, a tenger itteni partjn lak grgk pedig Cassari-nak, azaz Cesare-nak mondanak. Vannak hegyfokai is, melyek dl fel Szinp irnyba, a tengerbe nylnak; Szinp s Kazria kztt hromszz mrfld a tvolsg, gyhogy e fokoktl szltben s hosszban htszz mrfld visz Konstantinpolynak s htszz keleti irnyba, vagyis Ibria fel, mely Georgia [Grzia] tartomnya*.
(2) Kazria, vagyis Cassaria tartomnya fel vitorlztunk; ez olyan, mint egy hromszg, nyugati rszn van a Kherszn* nev vros, ahol Szent Kelemen mrtromsgot szenvedett. Elhajzva eltte, lttuk a szigetet avval a bizonyos templommal, melyrl azt beszlik, hogy angyalkezek ptettk. Kzepn, mintegy a dli cscskn van egy vros, melyet Szudaknak* mondanak, ez Szinpval nz szembe; itt ktnek ki a Trkorszgbl jv kereskedk, akik az szaki orszgokba igyekeznek, s megfordtva, itt ereszkednek vzre az Oroszorszgbl s az szaki fldekrl rkezk, akik Trkorszgba akarnak tjutni. Ez utbbiak hermelint, mkusprmet* s ms rtkes szrmket hoznak, az elbbiek gyapot- vagy bombaciumszveteket, selymeket s fszerflket. E tartomnytl keletre pedig egy Matriknak* mondott vros van, ott, ahol a Don foly, torkolatnl tizenkt mrfldnyi szlessgben, a Pontuszi-tengerbe mlik.
(3) Mieltt e foly a Pontuszi-tengert elrn, szaki irnyban egy tengerflt kpez*, mely szltben s hosszban htszz mrfld*, s sehol sem mlyebb hat lpsnl; ezrt nagy hajkkal nem sztatnak r, hanem az emltett Matrika vrosba igyekv konstantinpolyi kereskedk brkikat a folyig kldik, hogy szrtott halat, spedig tokhalat, vizt, menyhalat s ms halflket vsroljanak hatrtalan mennyisgben.
(4) A szban forg Kanria tartomnyt teht hrom oldalrl tenger leli krl, spedig: nyugatrl, ahol Kherszn, Kelemen vrosa van; dlrl, ahol Szudak vrosa, a tartomny cscske fekszik, mely fel mi is hajztunk; keletrl pedig a Don* tengere vezi, ott, ahol Matrika vrosa s a Don tengernek torkolata van.
(5) E torkolaton tl van Zkia*, mely nem hdol a tatroknak, s kelet fel a szvnok s ibrek*, akik szintn nem engedelmeskednek nekik. Utna dlnek tartva Trapezunt* kvetkezik, ennek megvan a maga uralkodja, nv szerint Guido*, aki a konstantinpolyi csszrok nemzetsgbl szrmazik s a tatrok alrendeltje. Ezutn jn Szinp, mely Trkorszg szultnj, aki hasonlkppen az alrendeltjk. Ezutn Vatatzsz* orszga, kinek fit anyai nagyapjrl Laszkarisznak* hvjk – nem engedelmeskedik nekik. A Don torkolattl nyugat fel egsz a Dunig minden a tatrok, st tl a Dunn is Konstantinpoly irnyban: Blakia*, amely Aszen fldje, s Kisebb Bolgrorszg egszen Szlavniig* mind nekik adzik, st az utbbi vekben a kirtt adn fell minden egyes hztl egy fejszt is elvittek, valamint az sszes nyersvasat, amit csak talltak.
(6) Mjus 21-n teht partra szlltunk Szudakban. Bizonyos konstantinpolyi kereskedk elttnk rkeztek meg, s k hrl vittk, hogy a Szentfldrl Szartachhoz* igyekv kvetek jnnek majd ide. n azonban mg virgvasrnapjn* a Hagia Sophia templomban* nyilvnosan azt hirdettem, hogy nem vagyok kvet, sem felsged, sem ms, hanem Regulnk rtelmben kszlk ama hitetlenekhez. Majd miutn partra szlltam, az emltett kereskedk intettek, hogy fontoljam meg jl szavaimat, mert k mr kvetnek jelentettek volt engem, s ha most megtagadnm kveti mivoltomat; nem kapnk engedlyt a tovbbutazsra.
(7) Ezrt a kvetkezkppen szlottam a vros elljrihoz*, valjban azok helyetteseihez, mivel maguk az elljrk tl idejn elmentek volt Batuhoz, hogy az adt elvigyk, s mg nem trtek vissza: „A Szentfldn hallottuk beszlni a ti uratokrl, Szartachrl, hogy keresztny, aminek szerfltt megrltek a keresztnyek, kivltkpp a franciknak legkeresztnyebb ura, kirlya, aki ott jr zarndokton, s harcol a szaracnok ellen, hogy a szent helyeket karmaikbl kiragadja; ezrt akarok n Szartachhoz elmenni, s elvinni neki uram kirlyom levelt, melyben inti t az egsz keresztnysg javra.” J szvvel fogadtak minket, s a pspki templomba szllsoltak el. A templom pspke volt mr Szartachnl, s sok jt meslt nekem rla, amit a magam rszrl utbb nem fedeztem fel benne.
(8) Ezutn felknltk, hogy vlasszunk: krskordkat akarunk-e holmink szlltshoz avagy teherhord lovakat? A konstantinpolyi kereskedk azt ajnlottk, hogy a kordkat fogadjam el, st mg vsroljak hozz magam is fedeles taligkat, amilyenekben az oroszok szoktk prmjeiket szlltani, helyezzem el bennk azokat a trgyainkat, melyeket nem akarunk mindennap lerakni, mert ha a lovakat vlasztanm, minden egyes llomshelyen le kellene rakodnom, majd ms lovakat kellene megpakolnom, azonkvl az krk mellett nyugodtabb menetben lovagolhatnk. Megfogadtam tancsukat, de rosszul tettem, mert gy kt hnapig tartott Szartachhoz az t, amelyet egy hnap alatt megjrhattam volna, ha lovakkal megyek.
(9) A kereskedk javaslatra Konstantinpolybl gymlcsket, muskotlybort s ktszerslt nyencsgeket vittem magammal a fbb kapitnyoknak val adakozs cljra, hogy a tovbbjutst megknnytsem vele, mert nluk senkit sem nznek j szemmel, aki res kzzel rkezik. Miutn e vros elljrit nem talltam itt, mindezt elhelyeztem az egyik kordban, mert azt mondtk, hogy Szartachnak nagyon meg fogja nyerni a kedvt, ha sikerl odig elvinnem.
(10) Jnius elseje tjn teht felkerekedtnk sajt ngy, fedeles talignkkal s mg kt msikkal, melyet tlk kaptunk – ezekben vittk az jszakai alvsra szolgl hlldkat. A lovaglshoz t lovat adtak, ugyanis ten voltunk: jmagam, trsam, a cremonai Bartholomeus frter, Gosset, ki e levelet viszi, Homodei, a tolmcs*, s egy Mikls nev fi, akit Konstantinpolyban vsroltam a felsged juttatta alamizsnbl.
Adtak mellnk mg kt embert, hogy a taligkat hajtsk s a lovakat meg krket gondozzk.
(11) Kherszntl a Don torkolatig hatalmas hegyfokok magasodnak a tenger fl, s Kherszn s Szudak kztt negyven kis vros van, melynek csaknem mindegyike sajt nyelvn beszl, sokan vannak kzttk gtok*, akiknek nmet a nyelvk.
(12) E hegyvidk utn szaki irnyban gynyr laplyos erd kvetkezik, teli forrsokkal s patakokkal; az erd utn risi rnra jutni; mely tnapi jrfldre terjed egsz a tartomny szaki hatrig, ahol is Kazrit a tenger keletrl s nyugatrl olyannyira sszeszortja, hogy egy szles rok* r egyik tengertl a msikig. E sksgot a tatrok jvetele eltt a kunok laktk, s knyszertettk az emltett vrosokat s vrakat, hogy nekik adzzanak. A tatrok jttre a kunok tmegesen Kazriba nyomultak*, s mind egsz a tengerpartig menekltek; annyian voltak, hogy egymst faltk fel, lk az imnt meghaltakat, mint ezt nekem egy bizonyos keresked meslte, aki ltta, amint az lk fogaikkal marcangoltk s nyeldestk a holtak nyers hst, akrcsak kutyk a dgt.
(13) E tartomny pereme fel sok nagy t van; partjaikon ss forrsok fakadnak, melyeknek vize, mihelyt a tba mlik, jgre emlkeztet, kemny stmbb vlik. A stelepekbl Batunak s Szartachnak nagy jvedelme van, mivel egsz Oroszorszgbl ide jrnak srt, s minden megrakott taligrt kt vg gyapotkelmt adnak fl yperpera* rtkben. A tengeren ltal is sok haj jn srt, ezek mind terhk nagysga szerint fizetnek.
(14) Miutn teht eltvoztunk Szudakbl, harmadnap tatrokra akadtunk; amint kzibk lptem, tisztn lttam, hogy ms vilgba rkeztem; az letket s szoksaikat rom most le felsgednek legjobb tudsom szerint.
II. A TATROKRL S HAJLKAIKRL
(1) A tatroknak egyltaln „nincsen maradand vrosuk, a jvendt” pedig nem ismerik.* Felosztottk maguk kztt Szktit*, mely a Duntl egszen napkeletig nylik, s minden egyes kapitny tudja, meddig terjed legelik hatra, aszerint, hogy tbb vagy kevesebb ember tartozik alja, s tudja, hol kell tlen s nyron, tavasszal vagy sszel legeltetnie. Tl idejn ugyanis dl fel ereszkednek melegebb vidkekre, nyron meg szaknak mennek hvsebb tjakra. A vztelen legelket tlen jrjk, amikor h takarja, mert a vizet hval helyettestik.
(2) A jurta*, amelyben alszanak, alul kr alak vesszrcs; teteje ugyancsak vesszkbl van, s fell egy kicsiny kerkbe fut ssze, honnan egy kmnyszer nyak mered felfel; az egszet fehr nemezzel bortjk, s gyakran msszel vagy fehr flddel s porr rlt csonttal kenik be, hogy ragyogbb fehrr tegyk; nha viszont feketvel bortjk be. Fent a nyak krl a nemezt szp s vltozatos festssel dsztik. A bejrat fl szintn nemezt fggesztenek, ezt rtt-munkval tarktjk, ugyanis sznes nemezt varrnak r a msik nemezre, szltvet, ft, madarat, llatot brzolva. Ezeket a jurtkat oly nagyra ksztik, hogy nmelyik harminc lb is megvan keresztben. Egyszer ugyanis lemrtem egy taliga kerknyomnak tvolsgt: hsz lbat tett ki, mikor pedig a jurta rajta volt a szekren, mindkt oldaln legkevesebb t lbnyira llt el a kerekektl. Huszonkt krt szmlltam meg egy jurtt szllt taligba fogva: tizenegyet egy sorban a szekr szltben vgig, tizenegyet meg ezek eltt. A szekr tengelye olyan vastag volt, mint egy hajrboc; egy ember llott a jurta ajtajban fenn a szekren, aki hajtotta az krket.
(3) Ezenfell vkonyra hastott vesszkbl ngyszgeket is ksztenek egy-egy nagy lda mretre, utna az egyik vgtl a msikig r fedelet emelnek r ugyanilyen vesszkbl, az ells oldalba kis ajtt csinlnak, majd bebortjk ezt a ldt vagy hzikt faggyba vagy juhtejbe ztatott fekete nemezzel, hogy az es ne hatoljon t rajta, s ezt is dsztik rttmunkval. Ilyen ldkban troljk minden hzi eszkzket s rtkket; j ersen felktik tevk vontatta, magas taligkra, hogy a folykon tkelhessenek velk. Ezeket a ldkat sohasem veszik le a taligkrl. Amikor a hlsra szolgl jurtt a fldre lltjk, bejratval mindig dlnek fordtjk, azutn a lds taligkat helyezik el a hzon innen s tl fl khajtsnyira oly mdon, fogy a jurta gy ll a kt taligasor kztt, mintha kt fal kztt volna.
(4) Az asszonyok gynyr szp taligkat ksztenek maguknak, de nem tudnm lerni ket felsgednek, legfeljebb lefesteni; bizony, mindent lefestettem volna, ha tudnk festeni. Egy-egy gazdag mongolnak, azaz tatrnak* j szz-ktszz ilyen lds taligja is van. Batu huszonhat felesget tart, mindegyiknek van egy nagy jurtja – nem szmtva a tbbi kicsinyeket, melyeket a nagy mgtt helyeznek el; ezek olyan kamraflk, hol a szolgllnyok laknak –, s minden egyes jurthoz j ktszz taliga tartozik. Mikor hajlkaikat fellltjk, a legels felesg a nyugati vgen ti fel szllst, utna kvetkeznek a tbbiek rangsor szerinti rendben gy, hogy az utols asszony a keleti vgre kerljn; egyik rn szllst a msiktl egy khajtsnyi tvolsg vlasztja el. Ezltal egyetlen gazdag mongol udvara valsgos nagy falunak ltszik, jllehet igen kevs frfit tallni benne.
(5) Egy asszonyszemly egymaga kpes hsz vagy harminc taligt elhajtani, hiszen sk a fld. Az krs vagy tevs taligkat egyiket a msik utn ktik, az krt hajt asszony a legelsn l, s az sszes tbbi egyforma lpsben kveti. Ha gy addik, hogy valami rossz tszakaszhoz rnek, sztoldjk a taligkat, s egyesvel vezetik t rajta. Lass lpsben haladnak, ahogy a juh vagy az kr ballag.
(6) Miutn fellltottk a jurtkat ajtajukkal dlnek, az r fekhelyt az szaki rszen helyezik el. Az asszonyok helye mindig a keleti oldal, vagyis a jurta urnak balja, ha fekhelyn arccal dl fel l; a frfiak helye a nyugati oldal, vagyis az r jobbja.
(7) Kizrt dolog, hogy a jurtba lp frfi tegezt az asszonyok helyre akasztan. Az r feje fltt mindig egy blvny van a falra erstve, egy nemezbl kszlt bbu- vagy szobrocskafle, ezt az „r btyj”-nak hvjk; egy msik hasonlt az rn feje fltt tallni, ezt az „rasszony btyj”-nak mondjk. A kett kztt fent a magasban van egy kis sovny figura, mely mintegy az egsz hz rzjnek szmt. A hz asszonya a jobb oldalhoz, fekhelye lbnl egy kiemelked helyre gyapjval vagy ms anyaggal kitmtt gdlyebrt rak, s mell egy kicsiny szobrocskt, mely a szolglk s az asszonynp fel nz. A bejratnl, a nk oldaln foglal helyet egy msik blvny tehntggyel a tehenet fej asszonyok rszre; a tehenek fejse ugyanis asszonyi feladat. A bejrat msik oldaln, a frfiak fel egy msik szobor ll ltggyel a frfiak rszre, akik a lovakat fejik.
(8) Amikor sszejnnek inni, elszr az r feje fltt lev blvnynak lttyintenek az italbl, azutn sorjban a tbbi blvnynak; utna az egyik szolglattev* kimegy a hzbl egy serlegben itallal, s hromszor lttyint dl fel, mindannyiszor trdet hajtva – ezt a tz tiszteletre teszi, majd kelet fel a levegg tiszteletre, aztn nyugat fel a vz tiszteletre; vgl szakra a halottakrt. Mikor a hz ura kezben tartja a serleget, s inni kszl, az els korty eltt a fldre loccsantja azt, ami a fldet illeti. Ha lhton lve iszik, mieltt belekortyolna, a l nyakra vagy srnyre nt az italbl. Miutn teht a szolglattev ekkppen lttyintett a ngy vilgtj fel, visszatr a hzba, ahol kt szolga ll kszenltben, kt serleget s ugyanannyi tlat tartva, hogy odanyjtsk az italt az rnak s az asszonynak, aki frjvel egytt fent l a kereveten. Ha pedig a frfinak tbb felesge van, mindig az l mellette napkzben, akivel jszaka hl, s a tbbiek valamennyien ktelesek e napon az illet asszony strba jnni inni, tovbb itt tartjk az aznapi gylst, s az rnak hozott e napi jrandsgot ennek az asszonynak a kincsesldjba helyezik. A tejestmlvel vagy ms itallal s serlegekkel megrakott pad a bejratnl van.
(9) Tl idejn kitn italt ksztenek rizsbl, klesbl, bzbl, mzbl, oly tisztt, mint a bor. Bort is kldenek nekik tvoli tjakrl. Nyron nem foglalkoznak mssal, csak kumisszal. A kumiszt* mindig benn tartjk a hzban, a bejratnl; mellette ll a kobzos a hangszervel. A mi lantjainkat s hegednket nem lttam erre, de lttam sok ms hangszert, ami mifelnk ismeretlen. Mikor a hz ura inni kezd, az egyik szolglattev hangos szval elkiltja: „Ha!”, s a kobzos megpendti hangszert. Mikor pedig nagy nneplst tartanak, akkor mindannyian kezkkel tapsolnak, s tncolnak is a koboz hangjra, a frfiak az r eltt, az asszonyok meg az rn eltt. Ha az r felhagy az ivssal, a szolglattev elkiltja magt, mint az elbb, s a kobzos elhallgat. Akkor mind krben isznak, frfiak s asszonyok, olykor egymssal versengve, igen csnyn s mohn vedelik az italt.
(10) Mikor valakit ivsra akarnak sztklni, megragadjk a flnl fogva, s ersen hzzk ktfel, hogy a nyeldekljt kitgtsk, kzben tapsolnak s tncolnak eltte. Hasonlkppen, ha valakit nagy nneplsben s szrakoztatsban akarnak rszesteni, egyikk megfogja a telt serleget, msik kett kzreveszi jobbrl s balrl, s gy hrmasban kzeltenek dalolva s tncolva afel, akinek a serleget fel akarjk knlni. Mikor az kezt nyjtja a serleg utn, hirtelen visszaugranak, s mint az elbb, jra kzeledni kezdenek; hromszor vagy ngyszer megtrfljk ily mdon a serleg visszarntsval, amg csak virgos jkedve s ihatnkja nem tmad; akkor aztn odaadjk neki a serleget, s dalolnak, kezkkel tapsolnak, lbukkal dobognak, mialatt iszik.
III. TELEIKRL
(1) teleikrl s elesgkrl tudja meg felsged, hogy vlogats nlkl megeszik minden elhullott llatukat, mrpedig ennyi tmrdek jszg s barom kztt bizonyos, hogy igen sok el fog pusztulni. Nyron azonban, amg tart a kumiszbl, vagyis kancatejbl, nem lnek egyb tpllkkal. Ezrt ha ppen ilyenkor dglik el egy krk vagy lovuk, hst vkony cskokra vgva a napra, szljrta helyre akasztjk, s a hs azon md stlanul s minden rossz szag nlkl rgtn kiszrad. A l bels rszeibl jobb hurkt csinlnak, mint a disznhurka, s frissiben kltik el; a hs tbbi rszt tlire troljk. Az krk brbl hatalmas tmlket ksztenek, melyeket csodlatosan szrtanak ki fstn. A lbr htuls rszbl igen csinos lbbeliket csinlnak.
(2) Egyetlen juh hsbl tven vagy szz szemlynek adnak enni, mert egsz apr darabkkra vgjk egy ss vzzel telt tlba, ms mrtst nem is ksztenek; akkor aztn a ks hegyvel vagy kln e clra fabriklt hromg villa hegyvel – amilyennel mi a borban ftt krtt s almt szoktuk fogyasztani – nyjtanak minden krl llnak egy vagy kt falatkval, aszerint hogy mekkora a rsztvevk sokasga. Mieltt a juh hst felszolglnk, a hz ura legelsnek maga kiveszi belle azt, ami neki tetszik, s ha valakinek kln adaggal kedveskedik, annak egyedl kell megennie, s nem szabad mssal megosztania; ha azonban nem tudja az egszet megenni, vigye magval vagy adja a szolgagyereknek*, amennyiben kznl van, hogy rizze meg szmra, klnben rakja flre a kapturgjba*, azaz ngyszglet tarisznyjba, melyet az efflk trolsra hordanak: ide teszik a csontokat is, amikor nincs idejk jl lergni, azrt, hogy ksbb majd lerghassk, s semmi telfle krba ne vesszen.
IV. HOGYAN KSZTIK A KUMISZT?
(1) A kumiszt, vagyis kancatejet a kvetkezkppen ksztik el: kt fldbe vert kar kz hossz ktelet fesztenek a fld felett, s kilenc ra krl ehhez a ktlhez ktzik azoknak a kancknak a csikajt, amely kanckat meg akarnak fejni. Az anyallatok a csikk mellett llnak, s bksen trik, hogy megfejjk ket. Ha egy kanca tlsgosan szilaj, egy ember megfogja a csikt, s anyja al tartja, hagyva, hogy egy kicsit szopjon, majd elhzza, s a fejember lp a helybe.
(2) Miutn teht nagy mennyisg tejet gyjtttek ssze, mely friss llapotban ppoly des, mint a tehntej, egy nagy tmlbe vagy tartba ntik, s kplni kezdik egy erre a clra kszlt fadoronggal, mely lenti vgn emberfej vastagsg, s alulrl ki van vjva; a gyors verstl jbor mdjra forrni, majd savanyodni s erjedni kezd, s mindaddig kplik, mg csak a vajat ki nem vonjk belle.
(3) Akkor megkstoljk, s ha mrskelten csps, megisszk. Amg issza az ember, gy cspi a nyelvt, mint az jbor, s ha felhagy vele, mandulatej utz marad a nyelven; az ember belsejt alaposan felpezsdti, st a gyenge fejeket el is bdtja; ers vizelethajt hatsa van.
(4) Csinlnak mg karakumiszt, vagyis fekete kumiszt is a nagyurak hasznlatra, a kvetkezkppen: a kancatej nem alszik meg. Ugyanis az az ltalnos szably, hogy semmilyen llat teje nem alszik meg, ha magzatjnak gyomra nem tartalmaz oltanyagot; a csik gyomrban nem tallni oltt, ennek kvetkeztben a kancatej nem alszik meg. Addig verik teht a tejet, mg minden srje egyenesen a fenekre nem szll, mint a bor seprje, tiszta rsze meg fell marad, s olyan, mint a tejsav vagy mint a fehr must. Az ledk nagyon fehr, ezt a szolgknak adjk; ers altat hatsa van. A tiszta folyadkot az urak isszk, s ez valban igen kellemes z s izgat ital.
(5) Batunak* harminc embere van szllsa krzetben egynapi jrsra, ezek mindegyike naponta szz l gy elksztett tejt szolgltatja be, teht mindennap hromezer l tejt, nem szmtva a msik, fehr tejet, amit a tbbiek hoznak. Mert ahogy Szriban a parasztok termsk harmadt adjk le, gy emezek a kanck minden harmadik napi fejst ktelesek uraik portjra vinni.
(6) A tehntejbl elszr kivonjk a vajat, s addig fzik, mg teljesen megolvad, majd e clra tartogatott juhbendkben troljk; a vajba nem tesznek st, de ers fzse kvetkeztben nem romlik meg. Tl idejre rakjk flre. A vaj kivlsa utn visszamarad tejet hagyjk, hogy megsavanyodjk, amennyire csak meg tud savanyodni, majd erjesztik, s az erjedssel megtrsodik; a trt napon szrtjk, amitl olyan kemny lesz, mint a vas salakja, s ezt zskokban elrakjk tlidre. Tlen pedig, amikor nincsen tejk, e savany alvadkot, melyet k kurutnak* neveznek, tmlbe teszik, lentik meleg vzzel s ersen rzzk, amg a vzben felolvad, gy az egsz folyadk savanyv vlik tle, s ezt isszk tej helyett. Tiszta vz ivstl szigoran tartzkodnak.
V. MELY LLATOKAT ESZIK MEG; LTZETKRL S VADSZATUKRL
(1) A nagyobb uraknak vannak falvaik a dli vidkeken, ahonnt tl idejre klest s lisztet hoznak nekik; a szegnyek juhokrt s prmekrt cserbe szerzik be maguknak. A rabszolgk piszkos vzzel tltik meg a hasukat, s elgedettek vele. Egereket is fognak, ezeknek igen sok vlfaja hemzseg itt; a hossz fark egereket nem eszik meg, hanem a madaraiknak adjk; a mezei pockot s a tbbi rvid fark egeret megeszik. Sok a mormota is errefel, melyet itt szogurnak* neveznek, ezek tlen hszan-harmincan bjnak ssze egy odba, s hat hnapon t alszanak; nagy mennyisgben fogdossk ket.
(2) Tallhatk itt tengeri nyulak is, melyeknek hossz a farkuk, mint a kandr, s a farkuk hegyn fehr-fekete szrpamacs van. Van mg sok ms kisebb llatjuk; a tatrok kitnen rtenek az ehetek kivlasztshoz. Szarvasokat nem lttam errefel, mezei nyulat is keveset, gazellt viszont sokat, valamint tmrdek vadszamarat, mely az szvrhez hasonlt. Lttam mg egy msfajta llatot is, melyet argalinak* mondanak: teljesen olyan a teste, mint a kos, szarva is csavart, mint az, de olyan nagy, hogy fl kzzel alig brtam egy pr szarvat felemelni. Ezekbl a szarvakbl nagy ivtlkket csinlnak.
(3) Vannak slymaik: kerecsen- s vndorslymok szp szmmal; ezeket valamennyien a jobb kezkn viszik, s a slyomnak egy kis zsinrt tesznek a nyaka kr, mely a melle kzepig csng, bal kezkkel ennl fogva szortjk le az llat fejt s mellt, amikor a prda utn vetik, hogy a szl vissza ne trtse vagy felfel ne ragadja. lelmk nagy rszt teht vadszattal szerzik meg.
(4) Amikor vadra mennek, sokan sszegylekeznek, s krlveszik azt a tjkot, ahol a vadat tudjk, majd lpsrl lpsre szktik a krt, mg az llatokat valsggal gyrbe zrjk, s akkor nyilaznak rjuk.
(5) ltzkkrl s viseletkrl tudja meg felsged, hogy Knbl* s ms keleti vidkekrl, tovbb Perzsibl s egyb dli tjakrl jutnak el hozzjuk a selyemanyagok, arannyal tsztt kelmk s pamutszvetek, melyekbe nyron ltznek. Oroszorszgbl*, Moksa [mordvin]-fldrl, Nagy-Bolgrorszgbl, Baskribl, azaz Nagy-Magyarorszgbl s a kirgizektl – ez csupa erd bortotta szaki tartomny – s mg sok ms nekik hdol, szaki fekvs orszgbl szlltjk a klnfle rtkes szrmket, amilyeneket soha nem lttam a mi tjainkon; ezeket hordjk tlidben. Tlen legkevesebb kt bundt csinlnak: az egyiknek befel fordul a szre a test fel, a msiknak kifel a szlnek s hnak, ezek ltalban farkas-, rka- vagy majomprmbl kszlnek. Mg bent lnek a hzban, ms, knnyebb szrme van rajtuk. A szegnyebbje kvlre kutya- vagy kecskebrt visel.
(6) Nadrgjukat is brbl ksztik. A gazdagok ruhikat selyemszsszel blelik, mely szerfltt puha, knny s meleg; a szegnyek gyapottal tmik ki ruhjukat vagy finomabb gyapjval, melyet a durvbl ki tudnak vonni. A durvbb gyapjbl a jurtik s ldik befedsre szolgl nemezt ksztik, tovbb az gyravalkat. Harmadrszt lszrrel kevert gyapjbl fonjk kteleiket. Nemezbl csinljk mg a nyereglseket, nyeregtakarkat s az es ellen vd kpenyeket; ebbl kvetkezik, hogy sok gyapjt hasznlnak fel. Most lssa felsged a frfiak viselett.
VI. A FRFIAK HAJVISELETRL S AZ ASSZONYOK KESSGRL
(1) A frfiak a fejtetn egy ngyszget kiberetvlnak, s az ells sarkaktl kezdden a koponya oldalcsontjn egy-egy beretvlt cskot vezetnek egszen a halntkig. Leberetvljk a halntkukat is s a tarkjukat a nyakszirt fels homorulatig, tovbb a homlokrszt ell a homlokcsontig, efltt egy csomnyi hajat meghagynak, mely a szemldkkig ler. A hts sarkaknl is meghagyjk a hajat, fonatot csavarnak belle, s sszektve krbevezetik a flig.
(2) A lenyok viselete nem klnbzik a frfiaktl, legfeljebb valamicskvel hosszabb. De amikor a leny frjhez megy, msnap leberetvlja koponyjt a fejtettl a homlok fel, s az apck bebjs kpenyhez hasonl, b tunikt lt magra, br annl minden tekintetben bvebbet s hosszabbat, mely ell nyitott s a jobb oldalon ktdik. Ebben tr el ugyanis a tatrok viselete a trkktl*, hogy a trkk bal oldalt ktik ssze a tunikjukat, a tatrok pedig mindig jobb oldalt.
(3) Ezenkvl van mg az asszonyoknak egy fejdszk is, melyet bogtaknak* hvnak, s fakregbl vagy ms kznl lev, knnyebb anyagbl ksztenek. Ez henger alak s olyan vastag, hogy kt kzzel lehet csak krlfogni, egy knyknl hosszabb, s a cscsn oszlopfre emlkeztet ngyszgben vgzdik. Drga selyemmel vonjk be – a belseje res –, s a teteje kzepre, vagyis arra a bizonyos ngyszgre tollakbl vagy finom ndakbl kszlt csomt tznek, mely szintn hosszabb egy knyknl. E csomt fll pvatollakkal s hosszban krs-krl a vadkacsa apr farktollaival dsztik, st drgakvekkel is; a gazdag rnk ezt az kessget hordjk a fejkn, s ersen rszortjk egy fktvel, melynek tetejn erre alkalmas lyuk van, s bel dugjk a htulrl a fejtetre fslt, kontyflbe fogott hajat, majd a bogtak rhelyezse utn szorosan megktik az lluk alatt. Ezrt, ha az ember tvolbl lt tbb elkel hlgyet egytt lovagolni, olyan, mintha katonk volnnak, fejkn sisakkal s felemelt lndzsval. Ugyanis a bogtak sisaknak, a fltte lev vesszcsom pedig lndzsnak ltszik.
(4) Az sszes n frfimdra: sztterpesztett lbbal li meg a lovat; kpenyket gsznkk selyemdarabbal ktik meg a cspjk felett, egy msik szalagot a keblkre szortanak, szemk al pedig fehr kendt ktnek, mely egszen mellkig ler.
(5) Az asszonyok bmulatosan kvrek. s minl kisebb az orra valamelyiknek, annl szebbnek tartjk. Arcuk festsvel mg jobban elcsftjk magukat. Szlssel sosem fekszenek gyba.
VII. AZ ASSZONYOK MUNKAKRRL S KSZTMNYEIKRL
(1) Az asszonyok munkakrbe tartozik a taligkat hajtani, felrakni rjuk, majd lerakni a jurtkat, megfejni a teheneket, vajat s kurutot* csinlni, kikszteni s blhrral megvarrni a brket. A blhrt ugyanis vkony zekre szedik szt, majd egyetlen hossz fonll sszesodorjk. k varrjk a lbbeliket, a nemezharisnykat, valamint ms ruhadarabjaikat. Ruhikat sohasem mossk, mert azt tartjk, hogy Isten akkor megharagszik, s mennydrgs tmad, ha szradni kiteregetik; ezrt a moskat elverik, s elveszik tlk a holmit. A mennydrgstl szerfltt flnek. Ilyenkor minden idegent kikldenek jurtikbl, fekete nemezbe burkolznak, s abban bjnak meg, mg csak el nem mlik. Ednyeiket sem mossk soha, hanem amikor a hs mr megftt, a tlalsra sznt ednyt kimossk a fzstbl mertett forr hslvel, majd visszantik az stbe. Az asszonyok ksztik a nemezt is, s k vonjk be vele a jurtt.
(2) A frfiak csinljk az jakat s nyilakat, a kengyelvasakat s zablkat, ksztik a nyergeket, valamint a jurtkat s taligkat, rzik s fejik a lovakat, kplik a kumiszt, azaz a kancatejet, csinljk a trolshoz szksges tmlket, rzik s megrakjk a tevket. A juhokat s kecskket egy nyjban legeltetik, s hol a frfiak, hol az asszonyok fejik meg. Besrtett s megszott savany juhtejjel ksztik ki a brket.
(3) Amikor kezket vagy fejket meg akarjk mosni, szjukat megtltik vzzel, s aprnknt eresztik ki szjukbl a tenyerkbe, megnedvestik vele hajukat, s megmossk fejket.
(4) Hzasodsukrl tudja meg felsged, hogy a tatroknl senki sem kap felesget msknt, csak ha megveszi; ezrt a lenyok nha mr teljesen felserdlnek, mire frjhez mennek. A szlk ugyanis tbbnyire addig tartjk, amg el nem adjk ket. A vrrokonsg els s msodik fokra tekintettel vannak, a sgorsgra azonban egyltaln nincsenek tekintettel, mert egy idben kt nvrt is elvehetnek vagy egyiket a msik utn. Egyetlen zvegy sem megy frjhez nluk, mgpedig azrt nem, mert hitk szerint mindenki, aki az evilgi letben szolgl nekik, az eljvendben is szolglni fog; gy az zvegyrl mindig felttelezik, hogy halla utn els frjhez fog visszatrni. Innen ered az a csf szoksuk, hogy tudniillik a fi nha apja sszes felesgt elveszi, az egy anyt kivve. Az apa s anya udvara ugyanis mindig a legkisebb fira szll, ezrt neki kell gondoskodnia apja valamennyi asszonyrl, aki az atyai udvarral egytt re marad. Amennyiben teht akarja, gy l velk, mint felesggel szoks, mert nem rzi srelemnek, ha azok a hall utn atyjhoz visszatrnek.
(5) Miutn egy frfi szerzdst kttt a msikkal arra nzve, hogy a lenyt elveszi, az apa lenya tiszteletre ldomst csap, a leny pedig elszkik rokonaihoz, hogy ott elrejtzzk. Akkor az apa azt mondja: „me, a lenyom most mr a tid; fogd el ott, ahol rtallsz.” Mire a vev bartaival egytt addig keresi a lenyt, amg megleli, s ernek erejvel kell hogy elragadja, s mintegy erszakkal sajt jurtjba vigye.
VIII. IGAZSGTEVSKRL S TLETEIKRL;
HALLUKRL S TEMETKEZSEIKRL
(1) Igazsgtevskrl tudni kell, hogy amikor kt ember sszecsap egymssal, senki sem mer kzbelpni, mg az apa sem meri fit segteni, de az, aki a srelmet szenvedte, ura udvarhoz folyamodhat; ha a msik a folyamods utn hozzr, halllal bnhdik. De kslekeds nlkl, azonnal kell induljon; a srtett fl a srelmezt fogolyknt vezeti.
(2) Hallos tlettel csak abban az esetben sjtanak valakit, ha tetten rtk vagy maga beismerte vtkt. De ha tbben is vdoljk vele, alaposan megknozzk, hogy beismerje. Halllal bntetik az emberlst, valamint a kzslst is, ha az illet nem a maga asszonyval kveti el. Maga asszonyn felesgt vagy szolgljt rtem, mert rabszolgjval gy rendelkezhet az r, ahogy knye-kedve tartja. Hasonlkppen hall jr valamely rendkvl nagy lopsrt. Cseklyebb dolog, mint pldul egy juh ellopsrt – mindaddig, amg ismtelten rajta nem kapjk – kegyetlenl elverik a tolvajt: ha szz tst mrnek r, ahhoz szz bot is kell. Ezt azokrl mondom, akiket az udvar tlete alapjn vernek meg. Kivgzik a hamis kveteket is, akik tudniillik kvetnek adjk ki magukat s nem azok, gyszintn a boszorknyokat – de ezekrl ksbb rszletesebben fogok beszlni –, mert ket mregkeverknek tartjk.
(3) Ha valaki meghal, hangos jajveszkelssel siratjk, s ilyenkor egy vre menteslnek a jrandsgok beadsa all. Aki jelen van egy felntt szemly hallnl, az utna egy vig nem lp be Meng kn* hzba; ha gyermek hallnl van jelen, egy hnapig.
(4) Az elhunyt srja kzelben – amennyiben a nemesurak kzl val volt, teht Dzsingisz*, az els apjuk s uruk nemzetsgbl szrmazott – mindig kint hagynak egy jurtt. A sr helye ismeretlen; a nemesurak temetkezsi helye krl lland rsg tborozik a srokra gyel emberekbl. Azt nem hallottam, hogy a halott mell kincseket tennnek. A kunok nagy halmot emelnek a megboldogult felett*, s szobrot lltanak neki, mely keletnek nz, s a kldke eltt serleget tart a kezben. A gazdagoknak glt is ptenek, vagyis egy cscsos hzikt, nmely helyen getett tglbl kszlt, nagy tornyokat lttam, msutt khzakat, jllehet errefel nem tallni kvet. Lttam egy nemrgiben elhunytat, akinek magas pznk kz tizenhat lbrt akasztottak fel, minden gtj fel ngyet, s kumiszt tettek oda, hogy igyk, meg hsokat, hogy egyk, pedig a halott lltlag meg volt keresztelkedve. Keletebbre msfajta srokat lttam, tudniillik kvekkel kirakott nagy trsgeket, nmelyik kerek volt, nmelyik ngyszgletes, s a trsg krl ngy magas k mutatott a ngy vilgtj irnyba.
(5) Ha valaki megbetegszik, gyba fekszik, s jurtja fl jelet tz, hogy ott beteg van, s hogy senki be ne lpjen. gy ht nem ltogatja ms a beteget, csak aki gondozza. Mikor egy nagy udvarban esik gynak valaki, mr messzi krzetben rkkel veszik krl a szllst; ezek senkit sem bocstanak a kijellt hatrnl beljebb. Attl flnek ugyanis, hogy valami rt szellem vagy fuvallat hatol be a belpkkel. Smnjaikat hvjk el, akik az papjaik.
|