Nomd npek : Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 6 rsz. |
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 6 rsz.
Gy. Ruitz Izabella fordtsa 2010.01.21. 20:48
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 6 rsz.
Gy. Ruitz Izabella fordtsa
XXX. [MENG PALOTJA KARAKORUM MELLETT S A HSVTI NNEP]
(1) Mengnek van Karakorumnl, a vros falai mellett egy nagy udvara, melyet tglafal vesz krl gy, mint nlunk a szerzetesek perjelsgeit. Van itt egy nagy palota, melyben vente ktszer rendez tivornyzst, egyszer hsvt tjn, mikor thalad rajta, s egyszer nyron, amikor visszatr. Ez utbbi a fontosabb alkalom, mert ilyenkor sszegylnek udvarhoz az sszes nemesurak, akik kthnapi ttal elrhet messzesgben vannak, s akkor elhalmozza ket ruhkkal s ajndkokkal, s csillogtatja nagy dicssgt. Vannak itt mg ms hzak is nagy szmban, hosszak, mint egy-egy csr, ezekben tartjk lelmket s kincseiket.
(2) E nagy palota bejratba, mivel csnya ltvny volt a tejjel s ms italokkal telt tmlket behurcolni ide, a prizsi Willelmus mester egy nagy ezstft ksztett szmra, melynek gykereinl ngy ezstoroszln hever, belsejben csvel, s mind fehr kancatejet okd. A fa belsejben ngy cs vezet egsz a fa cscsig, fels vgei lefel hajlanak, s mindegyiken egy-egy aranyozott kgy van, mely farkval a fatrzsre tekeredik. A csvek egyikn bor folyik, a msikon karakumisz, vagyis erjesztett kancatej, a harmadikon bal, azaz mzbl kszlt ital, a negyediken rizssr, amit daraszunnak mondanak.* s minden ital felfogsra egy ezstedny van ksztve a fa lbhoz. A ngy cs kztt a tetejre egy trombitt tart angyalt csinlt a mester, s a fa al egy flkt, ahol egy ember el tud rejtzni. A fa kzepben egy cs vezet egsz az angyalig. Elszr fvkat ksztett Willelmus mester, de nem adtak elg szelet. A palotn kvl egy kamra tallhat, ebben troljk az italt, s itt llnak a szolglattevk* ntsre kszen, ha az angyalt trombitlni halljk. A fn ezstgak, levelek meg krtk vannak.
(3) Mikor teht kifogyban van az ital, a pohrnokmester felkilt az angyalhoz, hogy fjja meg a trombitt. Meghallva ezt a flkben elrejtztt ember, ersen belefj az angyalhoz vezet csbe, az angyal szjhoz emeli a trombitt, s az igen harsny hangon megzendl. Hallatra a kamrban lev megbzottak bentik az italt, ki-ki a magt a megfelel csbe, s a csvekben felfel, majd lefel mlenek az erre elksztett ednyekbe. Ekkor a pohrnokok kintik s krlhordozzk a palotban a frfiaknak s asszonyoknak.
(4) A palota maga olyan, mint egy templom, kzpen f hajval s kt oszlopsor mgtt kt oldalhajval; a dli oldalon hrom kapu van, a kzps eltt bell ll ez a fa. Maga a kn az szaki vgn l egy emelvnyen, gyhogy mindenki jl lthassa; kt lpcs vezet fel hozz, az egyiken megy fel az, aki az italt felszolglja; s a msikon jn le. Kzpen, a fa s a knhoz vezet lpcsk kztt lev trsg res, itt ll ugyanis a serleget felszolgl pohrnok, s itt helyezkednek el az ajndkokat hoz kvetek. A kn mint valami istensg l fenn a magasban. Jobbjn, vagyis a nyugati oldalon vannak a frfiak, baljn az asszonyok. A palota ugyanis szak-dli irnyban fekszik. Dlen, az oszlopok mellett jobb oldalon erklyszeren megemelt lsek vannak, itt helyezkednek el a kn fia s fivrei. A bal oldalon ugyangy van, itt felesgei s lenyai foglalnak helyet. Csak egy asszony l az emelvnyen a kn mellett, de nem olyan magasan; mint .
(5) Mikor teht a kn meghallotta, hogy a mvet bevgeztk, meghagyta a mesternek, hogy lltsa fel a helyre, s jl szerkessze ssze; maga feketevasrnap* tjn nagy jurtjt odahagyva, kis jurtival felkerekedett. A barttal egytt mi is kvettk, s jabb tml bort kaptunk tle. Hegyek kztt haladt t, ahol heves szl s nagy hideg volt, s ersen havazott. Ezrt jfltjban a barthoz meg hozznk kldtt, hogy knyrgjnk Istenhez a szl s hideg csillapodsa rdekben, mivel a ksretben lev sszes llat veszlyben van, fleg mert ebben az idszakban vemhesek, s elleni kszlnek. Ekkor a bart tmjnt kldtt neki, meghagyva, hogy Istennek ajnlva helyezze a parzsra. Hogy megtette-e vagy sem, nem tudom, de a vihar, mely mr kt napja dhngtt s a harmadik naphoz kzelgett, ellt.
(6) Virgvasrnap* elrtnk Karakorumhoz. Kora hajnalban fzfagakat szenteltnk, melyeken mg semmifle rgy nem mutatkozott, s hrom ra krl a lobogs keresztet magasba emelve bevonultunk a vrosba, vgig a mohamednok negyednek kzepn, ahol a vsr s hetipiac van, egsz a templomig. A nesztorinusok krmenetben jrultak elnk. Mikor a templomba lptnk, mise bemutatshoz kszlve talltuk ket. A mise utn valamennyien megldoztak, s tlem is krdeztk, nem kvnok-e megldozni. Azt feleltem, hogy mr ittam aznap, s az ember nem veheti maghoz a szentsget, csak hgyomorra.
(7) Miutn bemutattk a mist – mr estli rra jrt –, Willelmus mester nagy boldogan laksra vezetett minket, hogy megvacsorzzunk vele. A mester felesge, egy lotharingiai ember lenya,* Magyarorszgon szletett, s jl ismeri a francia s a kun nyelvet. Tallkoztunk itt egy msik emberrel is, nv szerint Basiliusszal, egy angol fival, aki Magyarorszgon szletett, s tud az emltett nyelveken. Vacsora vgeztvel nagy rmujjongsok kzepette visknkhoz ksrtek, melyet a tatrok a templomhoz kzel egy trsgen helyeztek el szmunkra a bart imahzval egyetemben.
(8) Msnap a kn bevonult palotjba; a bart, n s a papok elmentnk hozz. Trsamat nem engedtk menni, amirt a kszbre taposott volt. n sokat tpeldtem magamat illeten, hogy mit tegyek: menjek-e vagy sem? Tartottam a botrnytl, ha tvol maradnk a tbbi keresztnytl, tudtam azt is, hogy ez gy tetszik a knnak, tovbb fltem, hogy akadly grdl a j elbe, aminek elrhetst remnylettem, s ezrt gy dntttem, inkbb elmegyek, brha az bbjolssal s blvnyimdssal teli cselekedeteiket fogom ltni. s nem fogok ott mst tenni, mint fennhangon imdkozom az egsz egyhzrt s a knrt, hogy Isten kormnyozza t az rk dvssg tjra.
(9) Bevonultunk teht az udvarba, mely elg j fekvs volt. Nyron mindentt az ntzst szolgl patakok szelik t. Ezutn belptnk a frfiakkal s asszonyokkal zsfolt palotba, s megllottunk a kn eltt; htunk mgtt volt az ismertetett fa, mely ednyeivel a palota j rszt elfoglalja. A papok kt megszentelt cipt hoztak s egy tlban gymlcsket, ezeket ldst mondva felknltk neki, s a pohrnok felvitte az igen fnsges s magas helyen trnol knnak. az egyik cipt rgtn enni kezdte, a msikat pedig odakldte finak s egyik ccsnek; ez utbbi egy bizonyos nesztorinus irnytsa mellett nevelkedett, s ismeri az evangliumot, is elkrette tlem a Biblit, hogy megtekintse. A papok utn a bart mondotta el imjt, majd a bart utn n. Ekkor a kn meggrte, hogy msnap eljn a templomba, mely hatalmas nagy s szp, s fltte a mennyezetet egszben arannyal tsztt selyem bortja. Msnap a kn folytatta tjt, kimentve magt a papoknl, amirt nem mert a templomhoz menni, de azt hallotta, hogy oda viszik a halottakat.
(10) Mi a barttal Karakorumban maradtunk; az udvarbeli papok is maradtak, hogy itt nnepeljk meg a hsvtot. Kzeledett nagycstrtk s hsvt,* s nem voltak velem miseruhink. Figyeltem a nesztorinusok istentiszteleti rendjt, s sokat tusakodtam: mit tegyek, vegyem-e magamhoz a szentsget tlk, vagy celebrljak az ruhikban, az kelyhkkel, az oltrukon, vagy teljessggel tartzkodjam a szentsgtl. Ez idben nagy sereg keresztny gylt ssze ide: magyarok, alnok, oroszok, grzok, rmnyek, akik mind meg voltak fosztva a szentsgtl, amita fogsgba estek, mert a nesztorinusok nem akarjk ket templomukhoz engedni, csak avval a felttellel, ha tlk jra megkeresztelkednek, mint mondjk. Neknk azonban egyltaln nem tettek errl emltst, st beismertk, hogy a rmai egyhz a feje minden egyhznak, s hogy k is a pptl kellene kapjk a patriarkt, ha az utak nyitva volnnak. Neknk szvest kiszolgltattk szentsgket, s engem a krus bejratba lltottak, hogy lssam szertartsaik lefolytatst, hsvt eltti napon pedig a keresztel kt mellett kaptam helyet, hogy a keresztels mdjt megtekintsem.
(11) A nesztorinusok azt mondjk, hogy riznek abbl a kencsbl, mellyel Mria Magdolna az r lbt megkente; mindig annyi olajat ntenek bel, amennyit elvesznek, hogy vele sssk kenyerket. E keleti npek ugyanis valamennyien zsiradkot, vajat, juhfarok zsrjt* vagy olajat tesznek a kenyerkbe kovsz helyett. Azt is mondjk, hogy riznek abbl a lisztbl, melybl az r ltal megszentelt kenyr kszlt, s mindig annyit tesznek hozz, amennyit elvesznek belle. Krusuk mellett van egy kamarjuk meg egy kemencjk, itt stik tiszteletteljes odaadssal a megszentelsre sznt kenyeret. Az emltett olajjal teht egy tenyrnyi szles kenyeret ksztenek, azt elszr tizenkt darabra trdelik az apostolok szma szerint, azutn e darabkkat a np sokasgnak arnyban felosztjk; a pap mindegyiknek kezbe adja Krisztus testt, az illet sajt tenyerbl nagy tisztelettel lenyeli, majd tenyert feje tetejhez trli.
(12) Az emltett keresztnyek meg a bart is esdve krtek Istenre, hogy celebrljunk. Ekkor valamennyiket nyilvnosan meggyntattam – mr amennyire tolmcsomon keresztl lehetsges volt –, elsorolva a tzparancsolatot, a ht hallos bnt s a tbbi vtket, melyet az ember sznni s meggynni tartozik. Mentegetztek a lops miatt, mondvn, hogy lops nlkl nem tudnnak meglni, mert uraik nem ltjk el ket sem ruhval, sem lelemmel. Ekkor n mrlegelve, hogy jogos ok nlkl vittek-e el trgyakat vagy jszgokat, azt mondottam nekik, hogy uraik holmijbl elvihetik a napi szksgletkre valkat, s ksz vagyok ezt Meng knnak is szembe mondani. Egyesek kzlk katonk voltak, ezek mentegettk magukat, hogy knytelenek hborba menni, klnben meglik ket. n hatrozottan megtiltottam nekik, hogy keresztnyek ellen menjenek vagy azokat bntsk, inkbb vessk al magukat a hallnak, mert gy mrtrokk vlnak. s hozztettem, ha valaki a tants miatt Meng knnl be akarna vdolni, ksz vagyok a kn fle hallatra is hirdetni. Mikor ugyanis ezeket tantottam, jelen voltak az udvarbeli nesztorinusok, s gyantottam, hogy esetleg bepanaszolnak.
(13) Ekkor Willelmus mester egy ostyast vasat formltatott neknk: volt nhny miseruhja is, melyet valamikor magnak ksztett. A mester ugyanis ismerte valamelyest az rst-olvasst, s klerikus gyannt viselkedett. Francia modorban kifaragta a Szent Szz kpmst, s a rezrd szrnyakra bevste nagyon szpen az evanglium trtnett, csinlt egy ezstdobozkt Krisztus testnek rzsre, s az ereklyk szmra a doboz oldaln rekeszeket. Csinlt tovbb egy szekrre helyezett imahzat, melyre szent trtnetek voltak festve igen szpen.
(14) tvettem ht tle ruhit, megldottam ket, s a mi szoksunk szerint igen szp ostykat ksztettnk. A nesztorinusok keresztelkpolnjukat jelltk ki szmomra, ahol egy oltr volt. Ptrirkjuk Bagdadbl* egy ngyszglet brmvet kldtt nekik hordozhat oltr gyannt, szent kenettel volt kiksztve, s ezt hasznltk megszentelt k helyett. gy nagycstrtkn* az ezstkelyhkkel s patenjukkal mutattam be miseldozatot, mely ednyek igen nagyok voltak; hasonlkppen trtnt hsvt napjn* is. Megldoztattuk a npet, Isten ldsval, mint remlem. A nesztorinusok hatvannl is tbb embert kereszteltek meg hsvt elestjn a legnagyobb rendben. s nagy volt az rm mind az sszes keresztny kztt.
XXXI. [WILLELMUS MESTER BETEGSGRL; A NESZTORINUS PAP HALLRL]
(1) Trtnt ekkor, hogy Willelmus mester slyosan megbetegedett. Mikor mr lbadozott, a bart megltogatva t, itatott vele a rebarbarbl, gyhogy kis hjn meglte. Mikor n felkerestem a mestert, s ilyen slyos llapotban talltam, megkrdeztem: mit evett vagy ivott. elmeslte, hogyan adott neki a bart az emltett italbl; kt teli kancsval ivott belle, abban a hiszemben, hogy az szentelt vz. Ekkor odamentem a barthoz, s azt mondottam neki: „Vagy gy tegyl, mint az apostol, valban csodkat mvelve az ima s a Szentllek ereje ltal, vagy gy, mint az orvos a medicina tudomnya szerint. Te olyan embereknek, akik nincsenek erre elksztve, ers gygyitalt adsz, mintha valami megszentelt dolog volna, amirt a legslyosabb botrnyba keverednl, ha az emberek tudomsra jutna.” Ettl fogva kezdett flni s vakodni tlem.
(2) Ekkortjt trtnt az is, hogy megbetegedett az a pap, aki a tbbieknek mintegy esperese volt. Bartai valami mohamedn varzslrt kldttek; ez a kvetkezket mondotta neki: „Egy bizonyos sovny ember, aki nem eszik, nem iszik, nem alszik gyban, haraggal viseltetik irnta. Ha sikerlne ldst megnyerni, meggygyulna.” A mondottakat a bartra rtettk; jfl krl elment hozz a pap felesge, nvre s fia, krlelvn, hogy jjjn el a paphoz, s mondjon ldst re. Bennnket is felkeltettek, hogy jrjunk kzbe a bartnl. A mi krlelsnkre gy felelt: „Hagyjtok a papot magra, mert a msik hrommal, akik hozz hasonlan rossz tra fognak jutni, sszebeszlt, hogy az udvarhoz megy, s Mengt rbrja, hogy engem s titeket zzn el e vidkrl.”
(3) Ezt megelzen ugyanis valami ellentt volt kzttk, mert Meng s felesgei hsvt elestjn ngy jasztukot s selyemkelmket kldtek a bartnak meg a papoknak, hogy osszk el maguk kztt. A bart egy jasztukot megtartott a sajt jussaknt, a hrom tbbi kzl az egyik – rzbl lvn – hamisnak bizonyult; gy a papok megtlse szerint a bart tlsgosan nagy rszt foglalt le magnak. Ezrt lehetsges, hogy valami szbeszd volt errl kzttk, amit aztn visszamondtak a bartnak.
(4) Napkeltvel elmentem a mondott paphoz: knz fjdalmat rzett az oldalban, s vrt kptt, amibl azt kvetkeztettem, hogy daganata* van. Intettem, ismerje el a ppt minden keresztnyek atyjnak, amit rgtn meg is tett, megfogadva, hogy ha Isten visszaadja egszsgt, elzarndokol a pphoz, s a lbhoz borul, s becslettel kieszkzli, hogy a ppa ldst kldje Meng knnak. Figyelmeztettem arra is, hogy szolgltassa vissza, ha valami idegen jszg volna nla; azt mondta, nincs semmi efflje. Beszltem aztn az utols kenet szentsgrl is; erre gy felelt: „Nlunk nincs szoksban, s pap fiaink nem is tudjk feladni, krlek, add fel nekem aszerint, amint ti tudjtok.” Intettem tovbb a gynsra, amit k nem gyakorolnak. Paptrsai egyiknek rviden flbe beszlt. Ezutn kezdte magt jobban rezni, s krt, hogy menjek el a bartrt; elmentem.
(5) A bart kezdetben ellenkezett, de amikor meghallotta, hogy a pap jobban rzi magt, mgis nekiindult keresztjvel; n is mentem, magammal vve Willelmus mester dobozban Krisztus testt, melyet a mester krsre hsvt napjn rizetbe vettem. Ekkor a bart lbval tapodni kezdte a papot, s az igen alzatosan meglelte a lbt. n gy szltam hozz: „A rmai egyhznak az a szoksa, hogy a betegek magukhoz veszik Krisztus testt travalul s oltalmul az ellensg minden cselvetse ellen; me, Krisztus teste, melyet hsvt napjn szenteltem meg. Tgy hitet mellette, s krjed.” Mire nagy hittel kijelentette: „Teljes szvembl krem.” Mikor pedig levettem rla a takart, nagy szenvedllyel ezt mondta: „Hiszem, hogy ez az n Teremtm s Megvltm, aki nekem az letet adta s a hall utn ismt visszaadja az egyetemes feltmadsban.” s gy tvette kezembl Krisztus testt, a rmai egyhz szoksa szerint.
(6) Ekkor a bart maradt vele, s tvolltemben nem tudom, mifle italokat adott neki. Msnap a pap llapota vgzetesre fordult. Ekkor n vettem az szentnek mondott olajukat, s megkentem a beteget a rmai egyhz szertartsa szerint gy, ahogy arra megkrt volt. A sajt olajunk nem volt velem, mivel Szartach papjai mindent ott tartottak. s miutn elmondottuk a haldoklrt szl felajnlst, s szerettem volna ottmaradni elkltzsnl, a bart hozzm kldtt, zenvn, hogy tvozzam, mert ha jelen volnk hallnl, egy vig nem lphetnk be a kn hzba. Mikor ezt megmondtam a bartainak, rhagytk, hogy gy igaz, s krtek, menjek el, nehogy akadlyozzon a j gyben, amit klnben elmozdthatnk.
(7) A pap halla utn a bart gy szlt hozzm „Ne sajnld – mondotta –, n ltem meg az imimmal. Egyedl volt mvelt [kzttk], s velnk szembenllt, a tbbiek nem tudnak semmit; ezentl a tbbi mind s maga Meng kn is lbunkhoz fog jrulni.” Utna elbeszlte nekem a varzsl mr ismertetett vlaszt; n hitetlenkedve tudakoltam az elhunyt pap bartaitl, vajon igaz-e. Azok rhagytk, hogy igaz, de hogy a varzslt elre kioktattk-e vagy sem, azt nem tudtk.
(8) Ksbb rajtakaptam a bartot, amint az emltett varzslt a felesgvel kpolnjba hvta, port rostltatott s jsoltatott magnak. Volt egy bizonyos orosz diaknus is vele, aki jsolt neki. Mikor errl utbb tudomst szereztem, elborzadtam ostobasgn, s gy szltam hozz: „Testvr, olyan embernek, akit a mindeneket tant Szentllek tlt el, nem kell varzslk vlaszt vagy tancst keresnie; minden ilyesmi tiltva van, s kikzsttetik, aki efflket kvet.” Ekkor mentegetzni kezdett, hogy nem igaz, nem jr ilyesmik utn. n azonban nem tudtam elszakadni tle, mert magnak a knnak parancsa helyezett hozz, s nem kltzhettem el az klnleges utastsa nlkl.
XXXII. [KARAKORUMRL; MENG CSALDJRL]
(1) Karakorum vrosrl* tudja meg felsged, hogy a kn palotjt nem szmtva bele, nincs akkora, mint Saint Denis* belvrosa, s Szent Dnes monostora tzszer tbbet r annl a palotnl. Kt negyede van: egyik a mohamednok, ahol a hetivsrokat tartjk, s sok kereskedt vonz maghoz, egyrszt az udvar miatt, mely mindig a kzelben van, msrszt a kvetek sokasga miatt; a msik negyed a knaiak, akik valamennyien mesteremberek. Ezeken a negyedeken kvl vannak az udvari rnokok nagy paloti. Tizenkt blvnycsarnoka van, klnbz nemzetbeliek; kt mecsete, ahol Mohamed vallst hirdetik, s egy keresztny temploma a vros vgn. A vrost agyagfal zrja krl, s ngy kapu nylik rajta. A keleti kapunl adjk-veszik a klest s ms gabonaflt, ami ritkn kerl eladsra, a nyugatinl vsroljk a juhokat s kecskket, a dlinl az krket s a taligkat, az szakinl a lovakat.
(2) A mennybemenetel nnepe eltt az udvar nyomba szegdtnk, s az nnepet megelz vasrnapon* rtk be. Msnap Bulgaj, a legfbb jegyz s br hvatott: a bartot egsz hznpvel, minket s minden kvetet s idegent, aki a bart hznl megfordult. Egyenknt idztek Bulgaj szne el, elbb a bartot, utna bennnket; aprlkosan faggatni kezdtek: honnan vagyunk, mirt jttnk, mi a foglalkozsunk. Azrt volt ez a vizsglat, mert Meng knnak hrl hoztk, hogy klnbz lltzetben ngyszz asszaszin* hatolt be az orszgba, hogy t megljk. Ez id tjt az emltett rn visszaesett betegsgbe, s a bartrt kldtt, de az nem akarva menni, gy felelt: „Az rn ismt blvnyimdkat gyjttt maga kr, gygytsk meg azok, ha tudjk. n tbbet nem megyek.”
(3) Az r mennybemenetelnek elestjn vgigltogattuk Meng kn valamennyi hzt, s lttam, amikor ivsra kszlve, a kumiszbl az nemezblvnyaiknak hintettek. Ekkor azt mondottam a bartnak: „Mi egyezsge van Krisztusnak Belillal?!* Mi dolga a mi keresztnknek ezekkel a blvnyokkal?!”
(4) Meng knnak egybknt nyolc fitestvre van: destestvre hrom s aprl val fltestvre t. Az egyik destestvrt az asszaszinok orszgba kldte* – ezeket k mulhideknek mondjk* –, s meghagyta, hogy valamennyit irtsa ki; a msik Perzsia fel vonult,* s mr be is hatolt oda, feltehetleg Trkorszg megszllsra kszlve, hogy onnan indtson sereget Bagdad s Vatatzsz ellen. A tbbiek kzl az egyiket Knba menesztette,* bizonyos knaiak ellen, akik eddigel nem engedelmeskedtek neki. Kisebbik des ccst, nv szerint Arik-Bkt* maga mellett tartotta; ez birtokolja anyjuk udvart, aki keresztny volt, s az szolgja Willelmus mester.
(5) Ugyanis a kn egyik apai fltestvre fogta el Willelmust Magyarorszgon, egy bizonyos Belegrave* [Fehrvr] nev vrosban, ahol egy a Rouen melletti Belleville*-bl val normann volt a pspk. Vele egytt ejtette foglyul a pspk egyik unokaccst* is, akit lttam itt Karakorumban. A kn fivre adta oda Willelmus mestert Meng anyjnak, mert az nagyon hajtotta magnak. Az rn hallval Willelmus tkerlt Arik-Bkhez, az anyai udvar valamennyi tartozkval egyetemben. Arik-Bktl szerzett rla tudomst Meng kn, aki az ismertetett m bevgzse utn szz jasztukkal, vagyis ezer mrka sly ezsttel* jutalmazta a mestert.
(6) Mennybemenetel nnepnek elestjn teht Meng kn kijelentette, hogy el akar menni anyja udvart megltogatni, mivel mr a kzelbe rt. A bart azt mondta, szeretne vele menni, hogy anyja lelkre ldst adja. A kn beleegyezett. Mennybemenetel nnepnek estjn az emltett rn llapota nagyon slyosra fordult, s a fsmn* a barthoz kldtt, utastva t, hogy ne harangozzon a fval. Msnap, mikor az egsz udvar felkerekedett, az asszony udvara htramaradt. Mikor pedig a letborozs helyhez rtnk, a bartnak megparancsoltk, hogy a szoksostl eltren az udvartl messzebbre sse fel tanyjt. teljestette.
(7) Ekkor Arik-Bke felvonult btyja, a kn fogadsra. A bart s mi, ltva, hogy mellettnk kszl elhaladni, elbe jrultunk a kereszttel. felismert minket, mivel egy ms alkalommal jrt mr imahzunknl, s kezt kinyjtva keresztet vetett felnk, mint a pspkk szoktk. Erre a bart, lra szllva s gymlcsket vve magval, kvette t. Arik-Bke btyja udvara eltt megllapodott, vrakozva, amg az a vadszatbl megj. A bart is nyomban leszllott a lrl, s felknlta neki gymlcseit, amit az el is fogadott.
(8) Mellette a kn udvarbl val kt mohamedn fember lt. Arik-Bke tudva a keresztnyek s mohamednok kztt dl viszlykodsrl, megkrdezte a bartot, hogy ismeri-e ezeket a mohamednokat. A bart gy vlaszolt: „Igen, tudom, hogy kutyk, mirt trd ket magad mellett?” Azok rfeleltk: „Mirt mondasz neknk srt szkat, amikor mi semmi ilyet nem mondottunk neked?” Erre a bart visszavgott: „Igazat beszlek, a ti Mohamedetekkel egytt hitvny ebek vagytok.” Ekkor elkezdtk Krisztust kromolni, de Arik-Bke megtiltotta nekik, mondvn: „Ne szljatok gy, mert mi tudjuk, hogy a Messis Isten.”
(9) Ebben az rban hirtelen akkora szl tmadt s sepert vgig az egsz ton, mintha rdgk szguldoztak volna rajta, kevssel utna hre jtt, hogy az az rn meghalt.
(10) Kvetkez napon a kn egy msik tvonalon megindult visszafel sajt udvarhoz; ugyanis az a babonasguk, hogy sohasem trnek vissza ugyanazon az ton, mint amelyiken mentek. Tovbb, ha az udvar valahol megllapodott volt, tvozsa utn senki sem mer keresztlmenni az egykori tborhelyen, sem gyalog, sem lhton, mindaddig, mg az ott rakott tz nyomai vgleg el nem tnnek.
(11) Azon a napon tkzben nhny mohamedn csatlakozott a barthoz, kihvan viselkedtek s vitatkoztak vele; mikor a bart mr nem tudott rvekkel vdekezni, s amazok gnyoltk t, akkor a kezben tartott ostorral akarta ket megzabolzni, addig-addig, mg e szavait s a korbbiakat is bepanaszoltk az udvarnl. Erre azt a parancsot kaptuk, hogy a tbbi kvettel egytt telepedjnk le, s ne az udvar eltt, mint addig tettk.
|