Nomd npek : Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 5 rsz. |
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 5 rsz.
Gy. Ruitz Izabella fordtsa 2010.01.21. 20:49
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 5 rsz.
XXIX. [KLNBZ DOLGOK, MELYEKET WILLELMUS FRTER
MENG UDVARNL TETT, LTOTT S HALLOTT]
(1) Vezetnk indult vissza Batuhoz; krte, hogy az utastsra Batu udvarban hagyott krpitot, illetleg sznyeget adjuk neki; beleegyeztnk. Bksen bcszott, jobbunkat kvnta kzfogsra, s sajt hibjnak tekintette, ha az ton hezni vagy szomjazni hagyott. Megbocstottunk neki, s hasonlkppen krtk t, valamint egsz ksrett, nzzk el, ha valamiben rossz pldt mutattunk volna nekik.
(2) Felkeresett minket egy bizonyos asszony, a lotharingiai Metzbl val, nv szerint Pszka,* akit Magyarorszgon ejtettek volt foglyul; tehetsghez mrten nagy pszkt (lakomt) rendezett tiszteletnkre. annak az rnnek udvartartshoz tartozott, akirl emltettem, hogy keresztny volt. Soha nem hallott nlklzsekrl szmolt be neknk, melyeket azeltt kellett elszenvednie, hogy az udvarhoz jtt volna. Most viszont elg jl megy sora, egy fiatal orosz a frje, akitl hrom nagyon szp fiacskja van; frje rt a hzak* ptshez, s ez hasznos mestersg nluk.
(3) Ezenfell elbeszlte neknk, hogy Karakorumban lakik egy prizsi eredet tvsmester, Willelmus nev, vezetknevn Buchier; apjt Laurentius Buchier-nek hvtk, s azt hiszi, hogy btyja, nv szerint Rogerus Buchier, mg ma is a nagy hd felett* lakik. Azt is mondotta nekem Pszka, hogy Willelmusnak van egy nevelt fia, ez kitn tolmcs. De Meng kn nemrgiben hromszz jasztukot, azaz hromezer mrka sly* ezstt s tven iparost adott a szban forg mester kezre egy bizonyos munka elvgzshez, gy attl tart, hogy nem tudn fit elkldeni hozzm. Mert Pszka hallotta az udvarnl mondani: „A te hazdbl rkezett emberek derk frfiak, s Meng kn szvesen beszlne velk, de tolmcsuk nem r semmit.” Amirt aztn Pszka buzgn tolmcs utn nzett.
(4) Erre megrtam a mondott mesternek megrkezsemet, krve, hogy ha lehetsges, kldje el nekem a fit; a mester vlaszolt, hogy ebben a hnapban nem teheti, de az elkvetkezben elkszl munkjval, s akkor elkldi t hozzm.
(5) Ott llomsoztunk teht a tbbi kvettel. Ms a kvetek helyzete Batu udvarnl s ms Mengnl. Batu udvarnl ugyanis van egy jam a nyugati oldalon, aki az sszes nyugatrl jvket fogadja, s hasonl van a tbbi gtj fel. Meng udvarban viszont mindannyian egytt vannak egy jam alatt, s klcsnsen ltogathatjk s lthatjk egymst. Batunl nem ismerik egymst, s nem tudja egyik ember a msikrl, vajon kvet-e, mert klcsnsen nem ismerik egyms szllshelyt, s nem tallkoznak egyebtt, legfeljebb az udvarnl. De mikor az egyiket beidzik, a msikat taln nem is hvatjk, minthogy kizrlag hvsra mennek az udvarhoz.
(6) Tallkoztunk itt egy Damaszkuszbl val keresztnnyel is, aki azt mondotta, hogy a montrali s kraki szultn* megbzsbl jtt; ura a tatrok adfizetjv s bartjv akart szegdni,
(7) A jvetelemet megelz vben jrt itt egy bizonyos akkoni klerikus, aki Raimundusnak mondotta magt, valjban azonban Theodolus volt a neve. Ciprusbl Andreas frterrel egytt kelt tra,* Perzsiig vele tartott, ott Perzsiban szerzett magnak nhny rmnyorszgbl val hangszert, s akkor is maradt mg, mikor Andreas frter folytatta tjt. Andreas frter visszatrte utn megindult a hangszerekkel, s eljutott Meng knhoz.
(8) Arra a krdsre: mi gyben jr, azt vlaszolta, hogy egytt volt egy bizonyos szent let pspkkel, akinek Isten az gbl aranybetkkel rott levelet kldtt volt; a pspk megbzta t, hogy juttassa el a tatrok urhoz, mert lesz a fldkereksg ura, tovbb gyzze meg az embereket, hogy kssenek vele bkt. Erre azt mondta neki Meng: „Ha elhoztad volna ama gbl jtt levelet s a te urad levelt, szvesen fogadtunk volna.” Theodolus azt felelte, hogy a levelet magval hozta ugyan, de ms holmikkal egytt egy szilaj mlhslra volt rakva, mely megszktt s eliramodott az erdkn s hegyeken keresztl, gy ht mindent elvesztette. S bizony igaz, hogy effle esetek srn eladdnak. Ezrt az embernek nagyon vigyzatosan kell lovt tartania, ha szksge vgett leszll rla.
(9) Ekkor megkrdezte Meng a pspk nevt. Azt mondotta, hogy Odnak* hvjk; ezrt mondta annak a damaszkuszi embernek meg Willelmus mesternek azt, hogy a legtus r klerikusa volt. Majd tovbb krdezte a kn, hogy kinek a kirlysga al tartozik. Azt felelte, hogy valami francia kirly alattvalja, akit malik* kirlynak hvnak. Mert mr hallott volt arrl, ami Manszrnl trtnt,* s azt akarta mondani, hogy a felsged emberei kzl val. Ezenfell azt is mondotta a knnak, hogy kztte s a francik kztt mohamednok tanyznak, akik elzrjk az utat; mert ha az t szabadon volna, bzvst kldennek kveteket s szvesen szvetsget ktnnek vele. Mire Meng kn megkrdezte, hajland volna-e kveteket vezetni ahhoz a kirlyhoz meg ahhoz a pspkhz. Igennel felelt, st a pphoz is vllalta.
(10) Ekkor Meng csinltatott egy nagyon ers jat, melyet kt ember is alig brt megfeszteni, s kt nyilat, ezstbl val lukacsos fejjel, mely rptben gy ftyl, mint a sp. s a kvetkez megbzst adta annak a mongolnak, akit az emltett Theodolusszal kszlt elkldeni: „Elmsz a francik kirlyhoz, akihez ez az ember majd elvezet, s felknlod neki e holmikat az n nevemben. Ha szvetsget akar velnk, mi elfoglaljuk a mohamednoktl a terletet egsz az fldjig, s a vilg tbbi rszt nyugat fel mind neki engedjk t; ha nem akar bkt, visszahozod az jat s a nyilakat hozznk, megmondva neki, hogy ilyen jakkal messzire lvnk s erset tnk m.”
(11) Ekkor kikldtte Theodolust, akinek Willelmus mester fia volt a tolmcsa, s a fi hallotta, amikor a kn azt mondta a mongolnak: „Elmsz evvel az emberrel, s alaposan kikmleled az utakat, a vidket, a vrosokat s vrakat, az embereket meg fegyvereiket.” Ekkor a fi szemre vetette Theodolusnak, hogy helytelenl cselekszik, ha magval viszi a tatrok kveteit, mert azok kizrlag kmkeds cljbl fognak menni. Theodolus azt felelte, majd tengerre teszi ket, gyhogy nem fogjk tudni, merrl jttek vagy merre trjenek vissza. Meng ennek a mongolnak odaadta aranypecstjt is, azaz egy tenyrnyi szles s fl rfnyi hossz aranylapot, melybe megbzst bevsik. Aki e pecstet* hordozza, parancsolhat, amit akar, ksedelem nlkl teljestik neki.
(12) gy aztn Theodolus elrkezett Vatatzszhez, mert a pphoz akart tovbbutazni, hogy azt is rszedje, amint Meng knt rszedte volt. Ekkor Vatatzsz megkrdezte, van-e levele a pptl arra vonatkozan, hogy kvet s hogy a tatrok kveteit kell tvezetnie. Miutn pedig nem tudott levelet felmutatni, Vatatzsz elfogatta, kifosztotta mindenbl, amit szerzett, s brtnbe vetette. Az a mongol pedig ott nluk betegsgbe esett s meghalt.
(13) Vatatzsz a mongol szolgi ltal visszakldte az aranypecstet Meng knnak; Erzerumnl* tallkoztam ssze velk Trkorszg hatrnl, k mesltk el nekem ennek a Theodolusnak az esett. Ilyen szlhmosok kszlnak szerte a vilgban; a mongolok meglik, ha leleplezik ket.
(14) Kzelgett vzkereszt napja,* s az rmny bart, nv szerint Sergius, azt mondotta nekem, hogy az nnepen meg fogja keresztelni Meng knt. Krtem t, minden eszkzzel jrjon kzbe, hogy jelen lehessek, s ily mdon a ltottakrl bizonysgot tehessek. meggrte.
(15) Elrkezett az nneplyes nap, a bart pedig nem szlt, de tizenkt rra hvattak az udvarhoz, s lttam a bartot papokkal kijnni az udvarbl – a keresztjt vitte, a papok a fstlt s az evangliumot. Ezen a napon ugyanis Meng kn nnepsget rendezett, s az a szoksa, hogy gylekezetet tart ilyen napokon, melyeket smnjai nnepnek mondanak vagy olykor a nesztorinus papok szentnek nyilvntanak. Ezeken a napokon elszr a keresztny papok jnnek felszerelskkel, imdkoznak rte, s megldjk serlegt; tvoztukkal a mohamedn papok jnnek, s ugyangy cselekszenek, azutn a [buddhista] blvnyimd papok jnnek, s k is hasonlkppen tesznek. A bart azt mondotta nekem, hogy a kn csak a keresztnyeknek hisz, de azt akarja, hogy mindnyjan imdkozzanak rte. A bart azonban hazudott, mert a kn senkinek sem hisz, amint a ksbbiekben hallani fogjtok. De mind kvetik udvart, mint a legyek a mzet, mindegyiknek megadja a magt, s ki-ki azt hiszi magrl, hogy a bizalmasa, s valamennyien kedvez dolgokat jsolnak neki.
(16) Ekkor hossz ideig ltnk udvara eltt, s hsokat hoztak neknk, hogy egynk. Azt vlaszoltam nekik, hogy itt nem esznk, de ha gondoskodni kvnnak szmunkra lelemrl, adjk oda szllsunkon. Mire azt mondottk: „Akkor ht menjetek vissza hzatokba, mert ms oka nem volt a hvsnak, mint az, hogy egyetek.” gy aztn visszamentnk, tba ejtve a bartot, aki elvrsdtt a nekem mondott hazugsg miatt, s ezrt nem akartam t e krdsben szavakra brni. Nhny nesztorinus azonban prblta bizonygatni, hogy a kn megkeresztelkedett; azt feleltem nekik, hogy sohasem hinnm el, s nem mondanm msoknak, mivel nem lttam.
(17) Megrkeztnk hideg s res szllsunkra. Fekvhelyrl s takarkrl gondoskodtak szmunkra, hoztak tzelnivalt is, s egy kis sovny juh hst adtk hrmunknak hatnapi elesgl, mindennap adtak egy tl klest s egy pint klessrt,* valamint klcsnztek egy bogrcsot meg egy hromlbat, hogy hsunkat megfzhessk; mikor a hs megftt, a levben klest szoktunk fzni. Ez volt a mi tpllkunk, s meg is lettnk volna elgedve vele, ha hagytk volna bkben elfogyasztani. De annyi ott az henkrsz, akit nem ltnak el elesggel, hogy mihelyst meglttak minket az tel krl srgldni, rgtn odatolakodtak, s meg kellett velk osztani tknket. Ott tapasztaltam magamon, milyen mrtromsg az adakozs, ha az ember nyomorsgban van.
(18) Ez idben kezdett a hideg ersen fokozdni; Meng kn kldtt neknk hrom majombrbl kszlt bundt, amit szrvel kifel hordanak; nagy hlval fogadtuk. Azt is krdeztk, hogyan llunk elesg dolgban. Megmondottam, hogy elg neknk egy kevs ennival is, de nincs megfelel hajlkunk, melyben Meng knrt imdkozhatnnk. Kunyhnk ugyanis olyan kicsi volt, hogy nem lehetett benne kiegyenesedve felllni, s a knyveinket sem tudtuk kinyitni, mihelyt tzet raktunk. Ekkor tovbbtottk a knhoz e szkat, s a barthoz kldtt megtudakolni, vajon elvllalja-e a mi trsasgunkat. A bart rmmel beleegyezett. Ettl fogva gondoskodtak rla, hogy jobb hajlkot kapjunk, s a barttal egytt az udvar eltt telepedtnk meg, ahol ms nem tartzkodott, csak mi s az smnjaik; a smnok azonban kzelebb voltak a knhoz, s a legfbb rasszony stra eltt vertek tanyt, mg mi a legszlen, kelet fel, a legutols asszony strval szemkzt. Ez vzkereszt nyolcada eltt egy nappal trtnt.*
(19) Msnap, teht vzkereszt nyolcadn, napkelte eltt sszejttek mind a nesztorinus papok a kpolnhoz, harangoztak fval, nneplyesen elnekeltk a reggeli zsolozsmkat, beltztek orntusukba, s elksztettk a fstlt meg a tmjnt. s mialatt gy vrakoztak a templom udvarn, a kn els felesge, nv szerint Kutuktaj katun * – katun annyi, mint fejedelemn, Kutuktaj szemlynv – belpett a kpolnba tbb ms rnvel, elsszltt fival, Baltuval* s ms kicsinyeivel egyetemben. Nesztorinus szoks szerint homlokukat a fldre hajtva leborultak, azutn az sszes kpet jobbjukkal megrintettk, minden egyes rints utn megcskolva a kezket, vgezetl jobbjukat nyjtottk sorban valamennyi, a templomban krlllnak. Ez ugyanis a templomba lp nesztorinusok szoksa. Ekkor a papok sok mindent nekeltek, mikzben tmjnt adtak az rn kezbe; az a tz fl tartotta, s akkor megfstltk t. Majd amikor mr vilgos nappal volt, az rn kezdte bogtaknak nevezett fejkt lebontani, s lttam tar koponyjt; ekkor megparancsolta, hogy tvozzunk. Kimenet mg lttam, hogy egy ezstmedenct visznek oda. Megkereszteltk-e vagy sem, azt nem tudom; de annyit tudok, hogy k nem szoktak storban mist bemutatni, csak lland templomban, s hsvtkor* lttam ket keresztelni s nagy nneplyessggel megszentelni a keresztelmedencket, amit ez alkalommal nem csinltak.
(20) S mg mi visszatrtnk szllsunkra, megrkezett maga Meng kn, s bement a templomba, illetleg imahzba. Egy aranykerevetet hoztak oda, azon lt az rn mellett, az oltrral szemkzt. Ekkor hvattak minket, mivel mg nem tudtuk, hogy Meng eljtt, s az ajtnllk megmotoztak, hogy nincsenek-e ksek nlunk. A Biblit s a breviriumot mellem eltt tartva lptem be az imahzba; elszr az oltr eltt hajoltam meg, aztn a kn eltt, majd thaladva eltte a bart s az oltr kztt llottunk meg. Ekkor felszltottak, hogy zsolozsmzzunk s nekeljnk a magunk mdja szerint. A Veni Sancte Spiritus* kezdet himnuszbl nekeltnk. A kn maghoz krette knyveinket: a Biblit s a breviriumot, s elkrdezte a kpeket, hogy mit brzolnak. A nesztorinusok felelgettek neki tetszsk szerint, mert tolmcsunk nem jtt be velnk. Mikor els zben jrultam volt a kn szne el, a Biblia akkor is mellem eltt volt, s ugyangy odavitette maghoz s figyelmesen megnzegette.
(21) Ekkor a kn eltvozott, az rn ottmaradt, s ajndkokat osztott valamennyi jelenlev keresztnynek. A bartnak egy jasztukot adott, a papok esperesnek egy msikat. Elbnk egy naszidzs* broktot terttetett, azaz egy gytakar szlessg s nagyon hossz kelmt s egy bukarnt.* Miutn nem akartam elfogadni, elkldtk a tolmcsnak, s megtartotta magnak. A naszidzs broktot ksbb elvitte Ciprusba, s nyolcvan ciprusi aranysolidusrt* eladta, br tkzben alaposan megrongldott.
(22) Ekkor italt hoztak, mgpedig rizssrt s vrsbort, olyat, mint a La Rochelle*-i bor, valamint kumiszt. Az rn a telt serleggel kezben, trden llva ldst krt, a papok mindnyjan harsny szval nekeltek, s az rn kiitta az egszet. Egy ms alkalommal nekem meg trsamnak is nekelnnk kellett, amikor inni kvnt. Mr mindenki kzel volt a rszegsghez, amikor enni hoztak, spedig egy juh hst, melyet egykettre eltntettek, azutn pontynak mondott nagy halakat, s nlkl, kenyr nlkl; ebbl ettem valamicskt. gy tltttk a napot estig. s mikor mr maga az rn is mmoros volt, a papok neklse s vltzse kzepette felszllt taligjra, s ment a maga tjn.
(23) Kvetkez vasrnap, melyen ezt olvassuk: „Menyegz ln Knban”,* a kn lenya jtt el, az, akinek keresztny volt az anyja, s hasonlkppen cselekedett, de azrt nem olyan nagy nneplyessggel, mert ajndkokat nem adott, de a papokat rszegsgig elhalmozta borral, s enni pirtott klest adott.
(24) Hetvened vasrnap* eltt a nesztorinusok hrom napig bjtltek, amit Jns bjtjnek neveznek; ezt Jns a niniveieknek prdiklta volt; az rmnyek is tartanak ekkor tnapos bjtt, k Szent Szergiusz bjtjnek hvjk. Szent Szergiusz a legnagyobb szentjk, a grgk azt mondjk rla, hogy knon* volt. A nesztorinusok kedden kezdik a bjtt, s cstrtkn vgzik be oly mdon, hogy pnteken hst esznek.
(25) Ebben az idben lttam, hogy a kancellr, azaz az udvar legfbb rnoka, nv szerint Bulgaj,* ppen pnteken adta ki nekik rszesedsket a hsbl, s a nesztorinusok nagy nneplyessggel megldottk, mint a hsvti brnyt szoks. Maga a kancellr nem evett belle, ami a prizsi eredet Willelmus mester hatsnak tudhat be; a mester ugyanis igen bizalmas viszonyban van vele. A bart intette Mengt, hogy egsz hten bjtljn; a kn, gy hallottam, meg is tette.
(26) Teht hetvened vasrnap* eltti szombaton, ami az rmnyeknl olyan, mint a hsvt, krmenetben Meng hzhoz* jrultunk az elzetes motozs utn, hogy nincsenek-e kseink, s a bart meg mi ketten a papokkal egytt szne el lptnk. s mialatt mi bementnk, egy szolga ppen tvozott, sznfeketre gett juhlapockacsontokat vve ki; mdfelett elcsodlkoztam rajta, mit akarhat evvel. Mikor ksbb rdekldtem utna, megtudtam, hogy a kn az gvilgn semmit nem csinl anlkl, hogy elbb e csontokban tancsot ne keresne, ezrt nem engedi az embereket hzba lpni, amg a csontot meg nem vizsglta.
(27) Ez a fajta jsls a kvetkezkppen trtnik: amikor a kn valamit tenni kszl, hrom ilyen, mg meg nem getett csontot hozat magnak, s kezben tartva arra a cselekedetre gondol, melyrl tancsot akar krni, hogy megtegye-e vagy sem, majd tnyjtja a csontokat a szolgnak meggetsre. A jurta mellett, melyben a kn szkel, mindig van kt kicsiny hz, ezekben getik naprl napra a szllson gondosan sszegyjttt csontokat. Mikor teht a csontokat feketre gettk, visszaviszik a knnak, s akkor vizsglra veszi, vajon a csontok a tz hevtl egyenes vonalban hasadtak-e meg hosszanti irnyban. Ha igen, akkor szabad az t a cselekvsre. Ha azonban a csontok keresztben pattantak el vagy kerek darabok pattogtak ki belle, akkor nem teszi meg a krdses dolgot. Mert maga a csont vagy az azt bort hrtya mindig megpattan a tzben. s ha a hrom csont kzl egyik egyenesen hasad meg, akkor megteszi.
(28) Mikor teht a kn szne el lptnk, az elzetes ints utn, hogy a kszbt ne rintsk, a nesztorinus papok odavittk neki a tmjnt, rtette a fstlre, s a papok megtmjneztk vele. Majd nekeltek, hogy italt megldjk; utnuk a bart mondotta el az ldst, s vgl neknk kellett elmondani a minket. s mikor megpillantotta a mellnk eltt tartott Biblit, odakrette, hogy megtekintse, s nagyon figyelmesen vgignzte. Elszr ivott maga a kn, a legfbb pap knlta fel neki a serleget; utna a papoknak is adtak inni.
(29) Ezutn tvoztunk; trsam htramaradt, s mikor mr kvl voltunk, s ppen azon volt, hogy nyomunkba lpjen, a kn fel fordulva meghajolt, majd hirtelen utol akarva rni, megbotlott a jurta kszbben. Mialatt mi sietve a kn finak, Baltunak a jurtja fel iparkodtunk, a kszbt figyelk megmarkoltk trsamat, s meglltottk, hogy ne kvessen minket. Valakit odaszltottak, s meghagytk, hogy vezesse t Bulgaj el, aki az udvar legfbb rnoka, s a fbenjr bnsk felett tlkezik. n mit sem tudtam minderrl. Mikor htrapillantottam, s nem lttam trsamat jnni, azt hittem, azrt tartottk vissza, hogy knnyebb ruhkat adjanak neki, mivel gyenge volt, s a bundaflk annyira megterheltk, hogy alig brt jrni. Ekkor hvtk tolmcsunkat, s leltettk mell.
(30) Mi a kn elsszltt finak jurtjhoz mentnk; neki mr kt felesge van, s apja udvartl jobbra helyezkedik el. Mihelyst megltott minket kzeledni, felpattant a kerevetrl, melyen lt, s a kereszt imdsra homlokt a fldhz verve leborult, majd flkelvn, igen megtisztelen egy j kelmre, kiemelked helyre lltotta a keresztet maga mell. Baltunak egy bizonyos nesztorinus pap a tantmestere, Dvid nev, egy nagy iszkos. Ekkor leltetett minket, s a papokat itallal knlta, majd azok ldst fogadva maga is ivott.
(31) Ezutn a msodik rn udvarhoz mentnk, akit Kotnak* hvnak, s blvnyimdkat kvet; gyban fekve, betegen talltuk. A bart felkeltette az gybl, s ksztette, hogy hromszor trdre hullva, homloknak a fldhz val rintsvel imdja a keresztet, oly mdon, hogy a bart a jurta nyugati oldaln llott a kereszttel, az asszony pedig a keletin. Ennek megtrtntvel helyet cserltek, a bart ment a kereszttel a keleti oldalra s az asszony a nyugatira. S jllehet az asszony olyan ertlen volt, hogy alig brt a lbn megllni, a bart vakmeren rparancsolt, hogy a kereszt imdsra jra boruljon le hromszor kelet fel, keresztny mdra, amit az meg is tett. s tantotta arca eltt keresztet vetni.
(32) Ekkor, miutn az asszony visszahanyatlott a kerevetre, s mi elmondottuk iminkat rte, a harmadik jurthoz mentnk, melyben a keresztny rn lakott valamikor. Hallval fiatal asszony kerlt a helyre; a kn lenyval egyetemben rvendezve fogadott minket, s e jurtban mindenki tisztelettel imdta a keresztet, s az asszony kimagasl helyre, egy selyemdarabra lltotta, majd telt hozatott: egy juh hst. Miutn az rn el tlaltk, kiosztotta a papoknak. Mi ketten a barttal nem nyltunk telhez s italhoz.
(33) Miutn pedig elkltttk a hst s sok italt fogyasztottak, ama hzikisasszony, Cirina kamrjba kellett mennnk, mely az egykor anyja birtokt kpez nagy jurta mgtt volt. A leny a kereszt megjelensekor a fldre vetette magt, s nagy htattal imdta, mert erre gondosan megtantottk, s kiemelked helyre, selyemkelmre lltotta. Mindezek az anyagok, melyekre a keresztet lltottk, a barti lettek.
(34) A keresztet egy bizonyos rmny hozta volt, aki a barttal egytt rkezett ide, mint mondotta: Jeruzslembl. Ezstbl kszlt, mintegy ngy mrkt* nyomhatott, s ngy drgak volt a szrak vgn, valamint egy a kzpen; a Megvlt kpmsa nem volt rajta, mert az rmnyek s a nesztorinusok szgyenlik Krisztust a keresztre szegezve brzolni. A keresztet a bart ltal felajnlottk volt Meng knnak, s Meng megkrdezte az rmnytl, hogy mit kr rte. Az elmondotta, hogy egy rmny papnak a fia, akinek egyhzt a mohamednok leromboltk, s a kn segtsgt kri a templom helyrelltshoz. Meng ekkor megkrdezte, hogy mennyirt lehet jra felpteni, s azt felelte: ktszz jasztukrt, vagyis ktezer mrka sly ezstrt.* Erre a kn megparancsolta, hogy adjanak neki levelet ahhoz a megbzotthoz, aki Perzsiban s Nagy-rnnyorszgban az adt szedi, hogy fizesse ki neki a mondott pnzsszeget. Ezt a keresztet a bart mindenv magval vitte, s a papok, ltva a hasznot, amit belle hzott, kezdtek re irigykedni. Teht mint mondottam, az emltett kisasszony hznl voltunk, s bsgesen adatott inni a papoknak.
(35) Innen a negyedik jurthoz mentnk, mely mind sorrend, mind rang tekintetben az utols. Ezt az rnt ugyanis a kn nem ltogatja, jurtja rgi, maga kevss tetszets. Hsvt utn azonban a kn j jurtt s j taligkat csinltatott szmra. Ez az asszony, a msodikhoz hasonlatosan, keveset vagy semmit sem tud a keresztny vallsrl, hanem smnokat s buddhistkat kvet. Belptnkkor mgis imdta a keresztet, gy ahogy azt a bart s a papok tantottk neki. Itt jbl ittak a papok.
(36) E helyrl visszatrtnk kzelben lev imahzunkhoz, mialatt a papok nekeltek s duhajul kiltoztak rszegsgkben, s ezt itt sem a frfiaknl, sem az asszonyoknl nem helytelentik. Ekkor odavezettk hozznk trsamat, s a bart nagyon szigoran leszidta, amirt a kszbt megrintette.
(37) Msnap eljtt Bulgaj, a br, s tzetesen kifaggatott, vajon figyelmeztetett-e valaki minket a kszb rintsnek tilalmra; n gy feleltem: „Uram, tolmcsunk nem volt velnk, hogyan rthettk volna meg?” Erre megbocstott trsamnak, de azontl soha tbb nem engedtk meg neki, hogy a kn valamely hzba belpjen.
(38) Trtnt ksbb, hogy Kota rn, aki hatvanad vasrnap* tjn is gyenglkedett, hallosan megbetegedett, s a blvnyimdk bbjolsa egyltaln nem tudott rajta segteni. Ekkor Meng a barthoz kldtt, krdezve tle, hogy mit tehetne az asszonnyal, s a bart vatlanul azt felelte: vegye fejt, ha meg nem gygytja. Amint ez a felelet elhangzott, a bart mris hvott minket, eladva az gyet, s knnyek kztt knyrgve, hogy azt az jszakt virrasszuk t vele imban; megtettk neki.
(39) Volt a bartnak egy bizonyos rebarbara nev gykere; gy szokta elkszteni, hogy majdnem porr trte, s vzbe helyezte egy keresztecskvel egytt, mely a sajtja volt, s melyrl a Megvlt alakja el volt tvoltva. Azt mondotta, hogy ezzel meg tudja llaptani, mi lesz a beteggel: meggygyul-e vagy meghal. Ha ugyanis letben marad, a keresztecske a beteg mellhez tapad, mintha oda volna ragasztva, klnben pedig nem tapad oda. Ekkor mg azt hittem, hogy ez a rebarbara valami szent dolog, amit a Szentfldrl, Jeruzslembl hozott magval. Ebbl a vzbl szokott inni adni minden betegnek, s termszetes, hogy a gyenglkedk beleit felkavarja ez az annyira keser ital. Testknek vltozst aztn csodnak vlik. Mialatt a bart nekiltott egy ilyen keverk ksztshez, emltst tettem neki a rmai egyhzban hasznlatos szentelt vzrl, mely nagyon hatsos az rdgk kizsre; azt hallottam ugyanis az asszonyrl, hogy egy rdg zaklatja. A bart krsre ksztettnk neki egy kis szentelt vizet, sszekeverte rebarbarval, s beletette a keresztet, hogy ott zzon benne egsz jszakn t. Azt is mondottam mg neki, hogy amennyiben pap, a papi rend nagy ervel br az rdgk kizsre. rhagyta, hogy pap, de hazudott, mert nem tartozott semmifle rendhez, s egy bett sem ismert, hanem takcs volt, amint utlag tudtam meg hazjban, melyen keresztl visszafel menet thaladtam.
(40) Msnap teht elmentnk a mondott rnhz: a bart, n s kt nesztorinus pap; a nagyobbik jurta mgtt lev kis jurtban fekdt. Belptnkre fellt gyn, imdta a keresztet, s tisztelettel maga mell selyemkelmre lltotta; ivott a rebarbars szentelt vzbl, s megmosta vele a keblt. A bart krt, hogy olvassam fltte az evangliumot. Urunk knszenvedst olvastam fel Jnos szerint. Vgre a beteg, jobban rezvn magt felderlt, s ngy ezstjasztukot hozatott be, elszr a kereszt lbhoz tette, azutn egyet a bartnak adott, egyet meg nekem knlt fel, de n nem akartam elfogadni, mire a bart kinyjtva rte kezt, elkaparintotta. A kt papnak is adott egyet-egyet, gy ez alkalommal negyven mrka sly ezstt* osztott szt. Ekkor bort hozatott, s knlta vele a papokat; nekem is hromszor kellett innom kezbl a Szenthromsg tiszteletre. Majd tantgatni kezdett nyelvkre, trflkozva rajtam nmasgom miatt, mivel a tolmcs nem volt velem.
(41) Msnap jra visszamentnk hozz, s Meng kn meghallva, hogy eltte haladunk t; beszltott maghoz, mert tudomsra jutott, hogy az rn jobban rzi magt. Udvartartsnak nhny embervel folykony tam*-ot, azaz psttombl kszlt eledelt kortyolgatva talltuk, hogy fejt erstse vele; eltte getett juhlapockacsontok hevertek. A kn kezbe fogta a keresztet, de nem lttam, hogy cskolta vagy imdta volna, csak valamit, nem tudom mit keresve rajta, nzegette. Ekkor a bart engedlyt krt, hogy a keresztet lndzsra tzve magasan hordozhassa, mert errl mr elzleg beszltem a barttal; Meng gy felelt: „Hordozztok gy, ahogy a legjobban tudjtok.”
(42) Ekkor elbcszva tle az emltett rnhz mentnk. Egszsgesen s vidman talltuk; jbl ivott a szentelt vzbl, s elolvastuk a passit fltte. s azok a hitvny papok sohasem tantottk t a hitre, s nem intettk, hogy keresztelkedjk meg! n meg ott ltem nmn, kptelenl, hogy egy szt is szljak, s mg tantott engem a nyelvre! Nem krhoztatnak a papok semmifle boszorknykodst sem, mivel lttam itt ngy, hvelybl flig kivont kardot, egyet az rn gya fejnl, egyet a lbnl, a msik kettt meg a bejrat kt oldaln. Tovbb lttam egy ezstkelyhet is, olyat, amilyet nlunk hasznlnak; taln valamelyik magyarorszgi templombl vettk el vagy raboltk. A falra volt akasztva teli hamuval s a hamu tetejn egy fekete kvel. A papok pedig sohasem oktatjk ki ket, hogy ezek helytelen dolgok. St maguk a papok is csinljk s tantjk az ilyesmiket. Hrom napon keresztl ltogattuk az rnt, mg tkletesen visszanyerte egszsgt.
(43) Ekkor a bart egy keresztekkel bortott lobogt ksztett, kertett hozz egy lndzsaszer hossz rudat, s ettl kezdve magasra emelve hordoztuk a keresztet. gy tiszteltem t, mint felettesemet, amirt tudta a tatrok nyelvt. De azrt sok olyasmit csinlt, ami nem tetszett nekem. Pldul csinltatott magnak egy sszehajthat karszket, amilyet a pspkk szoktak hasznlni, meg kesztyket s egy sveget pvatollakbl, a tetejn aranykeresztecskvel – ez utbbi, tekintettel a keresztre, megnyerte tetszsemet. Piszkos krmei voltak, s azzal bbeldtt, hogy kenccsel dsztse ket; beszdben is fennhjznak bizonyult. Aztn volt a nesztorinusoknak valami szoksa: kt sszektztt vessz felett, amit kt ember tartott, nem tudom, mifle zsoltrverseket szavaltak – k annak mondottk –, s a bart ilyeneken is rszt vett; s mg sok egyb hisg tkztt ki belle, ami nem tetszett nekem. A kereszt irnti tiszteletbl mgis ragaszkodtunk hozz. Mert fennen hordoztuk a keresztet vgig az egsz tboron, a Vexilla regis prodeunt*-ot nekelve, amin a mohamednok nagyon csodlkoztak.
(44) Azta, hogy Meng udvarba rtnk, a kn tbort felszedve csak kt zben szekerezett dl fel, s attl fogva elkezdett visszafel haladni szaknak, azaz Karakorum irnyba. Egy dolgot az egsz t alatt megfigyeltem: mr Konstantinpolyban emltette nekem Hainault-i Balduin r, aki jrt erre, hogy odamenet klns mdon azt tapasztalta, hogy a trszint mindig emelkedik, s sohasem ereszkedik. Az sszes folyk ugyanis keletrl jnnek s nyugatnak tartanak, vagy egyenesen, vagy nem egyenesen: azaz kiss eltrve dli vagy szaki irnyba. Krdeztem a Knbl jtt papoktl, azok is tanstottk, hogy gy van.
(45) Attl a helytl, ahol Meng knra rtalltam, hsznapi utazssal lehet Knba jutni, dlkeleti irnyba haladva. Onan-Kerlenig, mely a mongolok sajt fldje, s ahol Dzsingisz udvara is van, tznapi t visz keletnek; ama keleti vidkek irnyban egyetlen vros sincsen. Lakosai azonban vannak, bizonyos szu–mongolnak,* vagyis vzimongolnak nevezett trzs, mert „szu” annyit jelent, mint vz. Ezek halszatbl s vadszatbl lnek, mivel sem juhnyjaik, sem csordik nincsenek. szak fel hasonlkppen nem tallni egyetlen vrost sem, csak egy szegny llattenyszt npet, melyet kirgiznek* mondanak. Itt laknak az uriangkajok* is, akik csiszolt csontokat ktnek a talpuk al, s ellkik magukat a fagyos havon s a jgen, de akkora gyorsasggal, hogy a madarakat s vadakat el tudjk fogni.
(46) Tbb ms szegny trzs lakik mg szak fel, ameddig csak a hideg miatt terjeszkednik lehet; nyugatrl szomszdosak Baskria, azaz Nagy-Magyarorszg* fldjvel, melyrl mr az elbbiekben beszltem nektek. Az szaki-sark hatrt a kemny hideg miatt nem ismerni. Ott ugyanis rk hvihar uralkodik. Krdezskdtem a szrnyetegek, illetleg az emberi szrnyek fell, akikrl Isidorus* s Solinus* tudst. Azt mondottk nekem, hogy sohasem lttak efflket; mdfelett csodlkoznnk is, ha igaz volna. Az sszes felsorolt npek, akrmilyen szegnyek is, valamivel szolglni tartoznak. Dzsingisz ugyanis megparancsolta, hogy egyetlen ember se legyen ment a szolglattl, mg csak annyira el nem regszik, hogy semmikppen nem tud tovbb dolgozni.
(47) Egy zben egy Knbl val pap lt le mellm, aki gynyr szn bbor kelmbe volt ltzve; megkrdeztem tle, hogyan jutott ehhez a sznhez. beszlte nekem, hogy Kna keleti vidkn magas kszirtek tallhatk, melyeken bizonyos furcsa lnyek lnek: nagyjbl emberi formjuk van, kivve hogy a trdket nem hajltjk be, hanem valahogy, nem tudom, hogy, ugrlva jrnak, mindssze egyrfnyi hosszak, egsz testket kis szrzet bortja, s megkzelthetetlen odkban laknak. A rjuk vadszk srt visznek magukkal, melyet az ottaniak igen rszegtre tudnak csinlni, serleg alak gdrket vjnak a sziklkba, s megtltik evvel a srrel. Mert Knnak egyelre nincs bora, csak most kezdenek szltveket telepteni, ellenben rizsbl ksztenek italt.
(48) A vadszok teht elrejtznek, s az emltett llatok eljnnek barlangjaikbl, belekstolnak az italba s chinchin-t kiltanak – ettl a kiltstl nyertk nevket, mert chinchin-nek mondjk ket.* Ekkor risi falkba sereglenek, megisszk az emltett srt, elbdulnak, s ott rgtn elalszanak. Erre a vadszok megkzeltik ket, s mialatt alszanak, megktzik kezket s lbukat. Azutn megnyitjk nyakukon az eret, mindegyikbl hrom vagy ngy csepp vrt kivonnak, majd szabadon eresztik ket. Ez a vr, mint a pap mondotta nekem, a legbecsesebb anyag a bborfestshez.
(49) Tovbb mint igazat beszltk, n mgsem hiszem, hogy Knn tl ltezik egy tartomny, hov letnek brmely korban lp be az ember, megmarad abban a korban, melyben belpett. Kna az cen mellett fekszik. Willelmus mester* meslte nekem, hogy ltott bizonyos kaolinak* s manszinak* mondott emberektl rkezett kveteket; e npek szigeteken laknak, az ket krllel tenger tlen befagy, gyhogy ilyenkor a tatrok t tudnak kelni hozzjuk; ezek vi harmincktezer tmen* jasztukot ajnlottak fel, csakhogy bkn hagyjk ket. A tmen tzezret jelent szm.
(50) A Knban kznsgesen hasznlt pnz egy tenyrnyi szles s ugyanolyan hossz bambuszhrtya,* melyre vonalakat nyomnak, mint Meng pecstjn lthat. Ecsettel rnak, amilyennel a festk szoktak festeni, s egy alakba tbb, egyttesen egy szt jell bett tesznek. A tibetiek gy rnak,* mint mi, s betik igen hasonlatosak a mieinkhez. A tangutok jobbrl balra rnak,* mint az arabok, de a sorokat alulrl felfel vezetik, az ujgurok pedig, mint korbban sz volt rla, fellrl lefel. Az oroszok kznsges pnze a mkus- s a hermelinprm.
(51) Mikor a barttal sszekerltnk, szeretettel intett minket, hogy tartzkodjunk a hsevstl, de szolgnk ehet hst az szolgival egytt, bennnket pedig ellt liszttel s olajjal, illetleg vajjal. Mi kvettk intelmt, noha ez trsamat gyenge testalkata miatt ersen prbra tette. gy tpllkunk klesksa volt vajjal vagy vzben ftt psttom vajjal vagy savany tejjel s kovsztalan kenyr, melyet tehn- meg ltrgya felett stttek.
(52) Elrkezett tvened vasrnap,* mely minden keleti ember bjtje; Kutuktaj, a legfbb rn egsz hznpvel bjtlt ezen a hten. Mindennap eljtt imahzunkhoz, s lelmet osztott a papoknak s ms keresztnyeknek, akik ezen az els hten nagy szmban sszesereglettek oda az istentiszteletet meghallgatni. Nekem s trsamnak egy-egy kntst s selyemkccal blelt szrke brsonynadrgot adott, mert trsam nagyon panaszkodott volt a prmek slyossga miatt. Trsam kmlse rdekben elfogadtam, de mentegettem magam, hogy n ilyen ruhkat nem hordok. Az engem illet rszt tolmcsomnak adtam.
(53) Ekkor az udvar ajtnlli, ltva azt a nagy sokasgot naprl napra a templomhoz znleni – a templom ugyanis az udvari rsgek hatrvonalain bell volt –, egyikket a barthoz kldttk, s tudtra adtk, hogy nem akarnak ilyen nagy tmeget az udvar hatrain bell sszegylve ltni. Mire a bart lesen visszavgott, mondvn: tudni szeretn, vajon Meng akaratbl rendelkeznek-e gy, s mg valami fenyegetsflkkel is megtoldotta, hogy be fogja ket vdolni Mengnl. Az rk azonban megelztk a bartot, s bepanaszoltk Mengnl, hogy sokat beszl, s tlsgosan nagy tmeget gyjt egybe beszdeihez.
(54) Erre negyvened vasrnapon* hvattak az udvarhoz, s miutn a bartot nagyon kmletlenl megmotoztk, kseket kutatva, annyira, hogy mg sarujt is le kellett vetnie, belptnk a kn szne el. Meng egy szks juhlapockt tartott a kezben, azt vizsglgatta; s mintha a csontbl olvasn ki, korholni kezdte a bartot, krdezve, hogy egy olyan ember, akinek Istenhez kell imdkoznia, mirt beszl annyit az emberekkel. n htul llottam fdetlen fvel; a kn azt mondotta neki: „Mirt nem csupasztod le fejedet, amikor elibm jrulsz, mint az a francia?” s szlott, hogy lpjek kzelebb. Ekkor a bart nagyon megzavarodott, s a grgk s rmnyek szoksval ellenttben leemelte svegt, s miutn a kn hosszan, kemnyen leteremtette, eltvoztunk. A bart tadta nekem a keresztet, hogy vigyem az imahzig, mert zavarban nem tudta vinni.
(55) Egypr napra r megbklt a knnal, grve neki, hogy elmegy a pphoz, s a kn irnti engedelmessgre brja Nyugat valamennyi npt. Mikor a knnal val beszlgetse utn visszatrt az imahzhoz, kezdett engem a ppa fell faggatni: mit gondolok, vajon fogadn-e t, ha Meng rszrl hozz menne, s gondoskodna-e nki lovakrl Santiagba*? Felsged fell is puhatolzott: mit gondolok, vajon felsged elengedn-e fit Menghz? Ekkor intettem t, hogy vigyzzon, ne tegyen hazug greteket Mengnek, mert „az utols hitets gonoszabb volna az elsnl”,* s mert Istennek nincsen szksge r, „hogy rette hamissgokat szljunk”.*
(56) E napokban valami vita tmadt a bart s egy bizonyos Jns nev pap kztt. Jns igen mvelt ember volt, egy esperesnek a fia, s a tbbi pap t magt is mesternek s esperesnek tisztelte. A bart ugyanis azt lltotta, hogy az ember hamarbb teremtetett, mint a paradicsom, s erstette, hogy ezt az evanglium mondja. Engem hvtak brnak eldnteni a vitt. n azonban nem tudva, hogy ppen efelett vitznak, azt feleltem, hogy a paradicsom a harmadik napon teremtetett, miknt a tbbi fk is, az ember pedig a hatodik napon. Ekkor a bart kezdte bizonygatni. „Nemde az els napon az rdg fldet vett a vilg ngy tjrl, s agyagot gyrva emberi testet formlt, s Isten lelket lehelt bel?” Hallva ezt a manicheusi eretneksget s azt, hogy a bart ilyen nyltan s orctlanul fennen hirdeti, kemnyen leszidtam, mondvn, hogy tegye az ujjt ajakra, mert nem ismeri az rst, s vakodjk olyat mondani, amibl vtsg ered. meg csrolni kezdett, amirt nem tudom a nyelvet. Ott hagytam ht, s visszamentem hzunkba.
(57) Ezutn trtnt, hogy s a papok krmenetben vonultak fel az udvarhoz, de engem nem hvtak, mert a bart nem beszlt velem az emltett szvlts miatt, s nem is akart magval vinni gy, mint azeltt szokta. Amikor teht Meng el jrultak, s nem ltott engem kzttk, lnken rdekldtt, hogy hol vagyok, s mirt nem jttem velk. A papok ijedten mentegetztek. Visszatrve elmesltk nekem Meng szavait, s morogtak a bartra. Ezutn a bart megbklt velem, s n is vele, s krtem, segtsen a nyelvben, n meg szvesen segtem t a Szentrsban. Mert a testvr, akit a testvr segt, „ersebb az ers vrosnl”.*
(58) Bjt els hete utn az rn nem jtt tbb az imahzhoz, s beszntette a mr megszokott tel- s srosztst. A bart nem engedett telt hozni; azt mondotta, azrt, mert elksztsekor juhzsiradkot tesznek bel. Olajat sem kaptunk a barttl, csak ritkn, gyhogy nem volt semmi msunk, mint hamuba slt pogcsnk s vzben ftt psttomunk, amit hsleves gyannt kortyolgattunk, mert viznk sem volt, csak amit hbl vagy jgbl olvasztottunk, s ez nagyon rossz volt.
(59) Trsam mr kezdett nagyon szenvedni. Ekkor feltrtam szks helyzetnket Dvidnak, a kn legidsebb fia neveljnek, s az tovbbtotta a knnak. Erre a kn meghagyta, hogy adjanak neknk bort, lisztet s olajat. A nesztorinusok meg az rmnyek semmi ron nem esznek halat a bjtben. Ekkor egy tml bort adtak neknk.
(60) A bart azt erstgette, hogy csak vasrnap eszik, amikor az rn ftt psttombl kszlt telt kld, s hozz ecetes vizet levesnek. De volt kznl az oltr alatt egy ldja, megrakva mandulval, mazsolval, aszalt szilvval s sok ms gymlccsel, s egsz ldott nap azokat eszegette, amikor csak magra maradt.
(61) Mi egyszer ettnk napjban, s akkor is a legnagyobb kellemetlensgek kzepette. Mert mihelyt megtudtk, hogy Meng kn bort adott neknk, mind a nesztorinus papok, akik naphosszat az udvarnl rszegeskedtek, mind maguk a mongolok meg a bart szolgi is kut
|