Nomd npek : Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 2 rsz. |
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 2 rsz.
Gy. Ruitz Izabella fordtsa 2010.01.21. 20:53
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 2 rsz.
IX. HOGYAN RKEZTEK MEG A BARBROK KZ;
A TATROK HLTLANSGRL
(1) Mikor az emltett barbrok kz rtnk, gy reztem – mr korbban is szltam rla –, mintha egy ms vilgba lpnk. Kezdetben ugyanis sokig hagytk, hogy taligink rnykban lve vrakozzunk, majd lhton krlvettek minket. Els krdsk az volt, jrtunk-e mr nluk valaha? Tagad vlaszunkra szemrmetlenl kunyerlni kezdtek elesgnkbl. Adtunk a ktszersltbl s a borbl, amit a vrosbl hoztunk magunkkal. Miutn egy kancs bort lehajtottak, msikat krtek, mondvn, hogy az ember nem egy lbbal lp a hzba; odaadtuk, mentegetdzve, hogy csak kevesnk van. Ekkor megkrdeztk, hogy honnt jvnk s hov igyeksznk. Elmondtam nekik a mr ismertetett szavakat: hallottuk volt Szartachrl, hogy keresztny, s hozz akarok menni, mert felsged levelt kell neki eljuttatnom. Tzetesen faggattak, vajon szabad akaratombl megyek-e, avagy kldetsben jrok? Azt feleltem, hogy senki sem knyszertett menni, s nem mentem volna, ha nem akartam volna, ezrt sajt jszntambl megyek s egyben felettesem akaratbl is. Nagyon vigyztam, hogy sohase valljam magam felsged kvetnek. Azutn puhatolzni kezdtek: mi van a taligkon? Arany-e vagy ezst, vagy taln rtkes kelmk, amiket Szartachnak viszek? m lssa Szartach, mit visznk neki, ha egyszer megrkeznk hozz – vlaszoltam –, nem az dolguk ez utn frkszni, de vezessenek el kapitnyukhoz, s ha hajland nekem ksretet adni Szartachhoz, tegye meg, klnben visszafordulok.
(2) Ebben a tartomnyban ugyanis Batunak egy vrrokona volt a kapitny, nv szerint Csagatj*, akinek a konstantinpolyi csszr* r ajnllevelet kldtt, krvn, hogy engedje meg szmomra az tutazst. Ebbe beleegyeztek; ellttak lovakkal s krkkel, valamint vezetl kt embert rendeltek mellnk – a tbbiek, akik idig vezettek, visszamentek. De mieltt ezeket tadtk volna, hosszan megvrakoztattak, kzben kicsinyeik szmra kenyrrt zaklattak, s amit csak szolginknl lttak: kseket, kesztyket, ersznyeket, veket, mindent megbmultak, s mindent maguknak akartak. Igyekeztem elhrtani, mondvn, hogy mg hossz t van elttnk, s nem foszthatjuk meg magunkat ilyen hamar egy ekkora t megjrshoz szksges holmiktl. Erre csalnak neveztek.
(3) Igaz, erszakkal nem vesznek el semmit, de rendkvl tolakodva s szemrmetlenl mindent elkrnek, amit ltnak, s ha odaadja az ember, rajtaveszt, mert nem hlsak rte. k ugyanis a vilg urainak tartjk magukat, s gy vlik, senki sem tagadhat meg tlk semmit; ha viszont nem ad az ember, s ksbb rszorul szolglatukra, rosszul ltjk el. Nagyon savany tehntejet adtak innunk, melybl a vajat mr kivontk, ezt k ajrannak* nevezik. Vgre eltvoztunk tlk, s egszen gy reztem, mintha rossz szellemek karmaibl szabadultam volna meg. Msnap megrkeztnk a kapitnyhoz.
(4) E kt hnap folyamn, amg Szudakbl Szartachhoz utaztunk, sohasem aludtunk hzban vagy storban, hanem mindig a szabad g alatt vagy taligink alatt; nem lttunk egyetlen vrost, mg csak pletromot sem, ahol valamikor vros lett volna, csupn tmrdek kun srhalmot*. Aznap este a fi, aki vezetett minket, kumiszt adott inni; mikor belekstoltam, egszen kivert az izzadsg az undortl meg a szokatlan ztl, mivel mg sohasem ittam ilyet. Mindamellett igen zletesnek talltam, aminthogy valban az is.
X. CSAGATJ UDVARRL S ARRL,
HOGY A KERESZTNYEK NEM ISSZK A KUMISZT
(1) Msnap reggel szembetallkoztunk Csagatj* jurtkat viv szekereivel; olyannak ltszott, mintha egy nagy vros kzeltett volna felm. Elmultam a barmok, krk, lovak, juhnyjak sokasgn. Embert viszont, aki terelje ket, keveset lttam. Megtudakoltam ht, hny ember tartozik Csagatj al, s gy rtesltem, hogy nincsenek tszznl tbben; az emberek fele rszvel a msik szllson tallkoztunk.
(2) Ekkor a fi, aki a vezetnk volt, mondogatni kezdte, hogy Csagatjnak valamit adni kellene, minket meglltott, s maga elrement jvetelnket jelenteni. Mr elmlott kilenc ra; a tatrok valami vz mellett leraktk jurtikat. Csagatj tolmcsa odajtt hozznk, s mihelyt megtudta, hogy mg sohasem jrtunk nluk, mindjrt kvetelni kezdett lelmnkbl; adtunk neki. Valami ruhaflt is krt, tekintve, hogy fogja szavainkat ura fel tovbbtani. Elhrtottuk. Krdezte, mit hozunk urnak. Elvettnk egy flask bort s megtltttnk egy tlacskt ktszerslttel meg egy kis tlct almval s ms gymlcskkel. Nem tetszett neki, hogy nem hoztunk valami rtkes kelmt.
(3) gy aztn flve s restelkedve lptnk be hozz. Kerevetn lt, kezben kobozzal, mellette a felesge; ez az asszony – valban azt hiszem levgta az orrt, hogy laposabb legyen a szeme kztt, mert ott semmi orr nem volt, s a helyt meg a szemldkt is valami fekete kenccsel kente be, s ez a mi szemnkben szrnysges csnya volt.
(4) Ekkor elmondottam neki az ismertetett szavakat. Mert mindentt ugyanazt a szveget kellett eladnunk. Erre ugyanis mr elre nyomatkosan figyelmeztettek azok, akik jrtak volt kzttk, hogy sohase vltoztassunk szavainkon. Krtem t, kegyeskedjk keznkbl e csekly ajndkot elfogadni, mentegetve magam, hogy szerzetes vagyok, s a mi rendnk nem trekszik aranyra, ezstre vagy rtkes ruhaflkre, gy ht nincs semmi efflm, amit felajnlhatnk neki, de ldskppen fogadjon el a mi teleinkbl. Erre megparancsolta, hogy vegyk t a holmikat, majd azonnal sztosztotta emberei kztt, akik ivsra sszejttek. tadtam neki a konstantinpolyi csszr r levelt is. Mindez a mennybemenetel nnepnek* nyolcadn trtnt. a levelet legott Szudakba kldte lefordts vgett, minthogy grgl rtk, vele pedig nem volt senki, aki a grg rst ismerte volna.
(5) Megkrdezte tlnk, hajlandk volnnk-e kumiszt, vagyis kancatejet inni – mivel a kzttk l keresztnyek: oroszok, grgk, alnok, akik ersen akarnak ragaszkodni vallsukhoz, nem isznak belle, st nem is szmtjk magukat tbb keresztnynek, ha egyszer ittak, s papjaik gy fogadjk ket vissza [az egyhzba], mintha megtagadtk volna Krisztus hitt. Erre azt feleltem, hogy egyelre van mg innivalnk elg, de ha ez az ital ki tallna fogyni, knytelenek volnnk azt inni, amit ppen felknlnak. Megkrdezte tovbb, hogy mit tartalmaz felsged levele, melyet Szartachnak kld. Felsged levele le van zrva bullval, feleltem, s nincs benne ms, mint jakarat barti zenet. Krdezte mg, hogy milyen szavakat kszlnk Szartachnak mondani. „A keresztny hit szavait” – vlaszoltam. Melyeket? – krdezte, mert rmest hallan ket. Erre elmagyarztam neki hitvallsunkat, mr amennyire tudtam tolmcsomon keresztl, aki nem dicsekedhetett sem nagy sszel, sem valamelyes kesszlssal. Meghallgatta, de nem szlt r, csak blogatott.
(6) Azutn kijellt kt embert, hogy bennnket ellsson, valamint kreinket s lovainkat rizze, s felszltott, hogy szekerezznk addig vele, amg a csszri levl lefordtsa vgett elkldtt futr vissza nem tr. Vele egytt utaztunk pnksd msnapjig.*
XI. PNKSD ELESTJN ALNOK KERESTK FEL KET
(1) Pnksd elestjn bizonyos alnok* kerestek fel minket, kiket is itt jszoknak mondanak. Ezek grg szertarts keresztnyek, grg rst hasznlnak s grg papjaik vannak, de nem szakadrok, miknt a grgk, hanem szemlyekre val tekintet nlkl tisztelnek minden keresztny embert. Hoztak neknk ftt hsokat, krve, hogy fogyasszunk az tkkbl, s imdkozzunk egy halottjukrt. Mire azt mondtam, hogy ppen egy nagy nnep elestje van, s e napon nem esznk hst; majd magyarzatot tartottam nekik az nneprl, s ennek nagyon megrltek, mivel a keresztny vallsra vonatkozlag semmit sem ismertek, mindssze Krisztus nevt.
(2) Faggattak k is meg msok is sokan, keresztny oroszok s magyarok: vajon dvzlhetnek-e, hiszen kumiszt kell inniuk s dgket meg mohamednok* s ms hitetlenek ltal levgott llatokat kell ennik – olyanokat, melyeket mg maguk a grg s orosz papok is dgnek vagy a blvnyok szmra hozott ldozatnak tartanak –, tovbb nem tudjk, mikor van bjt, de ha tudnk is, nem volna alkalmuk megtartani. Erre legjobb tudsom szerint tjkoztattam ket a helyes trl, tantvn s erstvn ket a hitben.
(3) A hsokat, melyeket hoztak, eltettk az nnepre; aranyrt vagy ezstrt ugyanis semmit nem lehetett vsrolnunk, csak gyapotrt vagy ms kelmeflrt, ilyenekkel pedig nem rendelkeztnk. Valahnyszor szolgink yperperkat knltak fel fizetsgkppen, ujjukkal megdrzsltk s orruk lyukhoz tartottk, hogy szagrl dntsk el, nem rzbl val-e, adni pedig nem adtak ms lelmet, mint nagyon savany s rossz szag tehntejet. Borunk mr fogytn volt; a vizet annyira megzavartk a lovak, hogy ihatatlan volt. Ha nincs velnk a magunk ktszersltje s Isten kegyelme, taln hen is haltunk volna.
XII. A MOHAMEDNRL, AKI KIJELENTETTE, HOGY MEG AKAR
KERESZTELKEDNI, S A LEPRSOKNAK LTSZ EMBEREKRL
(1) Pnksd napjn* eljtt hozzm egy mohamedn ember, akinek beszlgetsnk kapcsn a hit dolgait kezdtk magyarzni. Hallva Isten ama jttemnyrl, melyet a testet lts jelent az emberi nem szmra, valamint a halottak feltmadsrl, az utols tletrl s arrl, hogy a keresztsgben a bnk feloldst nyernek, kijelentette, hogy meg kvn keresztelkedni. s mialatt hozzkszltnk, hogy megkereszteljk t, hirtelen lovra pattant, mondvn, hogy hazamegy, s megtancskozza a dolgot a felesgvel.
(2) Msnap beszlt velnk, s azt mondotta, hogy semmi ron nem mern felvenni a keresztsget, mert akkor nem ihatna kumiszt. A vidk keresztnyei ugyanis azt mondtk, hogy aki igazn keresztny, nem ihat belle, mrpedig enlkl nem lehet meglni ebben a pusztasgban; ebbeli nzettl semmikppen nem sikerlt t eltrtenem. Ami vilgosan bebizonytja felsged eltt, hogy [az idevalk] nagyon messze tvolodnak a hittl e nzet miatt, mely a nagy szmban kzjk kerlt oroszok rvn ersen tartja magt.
(3) Ezen a napon a szban forg kapitny kijellt szmunkra egy embert, hogy Szartachhoz ksrjen, s kt msikat, hogy a legkzelebbi szllsig vezessenek, mely krs fogattal tnapi jrfldre esett ide. Adtak egy kecskt is elesgl, valamint tbb tmlvel tehntejet, s csak egy kevs kumiszt, mert az becses dolog nluk. gy ht elindultunk egyenesen szak fel; gy ltszott, mintha a pokol egyik kapujn keltnk volna t. A vezet szolgalegnyek ltva, hogy nem nagyon rkdnk holmink felett, kezdtek szemrmetlenl meglopni. Vgl is, mikor mr tbb mindennk odaveszett, a bosszsg berr tett minket.
(4) Vgre elrkeztnk a tartomny hatrra, melyet egyik tengertl a msikig rok* rekeszt be. Az rkon tl volt tboruk; amikor kzjk lptnk, valamennyik leprsnak nzett ki, ide ugyanis hitvny embereket helyeztek, hogy beszedjk a vmot azoktl, akik az ismertetett stelepekrl st szlltanak. Innen tizent napi jrfldet kell majd gy megtennnk, mondottk, hogy nem tallunk embereket. Ittunk kumiszt velk, s adtunk nekik egy tlat megrakva ktszerslttel; k nyolcunk rszre egy kecskt adtak az egsz nagy tra, s nem tudom hny tehntejjel teli tmlt.
(5) Miutn lovakat s krket vltottunk, nekivgtunk az tnak, melyet tz nap alatt tettnk meg a kvetkez tborig; kt kis folytl eltekintve, nem akadtunk vzre, csak a vlgyekbe sott gdrkben. Attl kezdve, hogy az emltett Kazria tartomnyt [Krmet] elhagytuk, egyenesen keletnek vettnk irnyt; tlnk dlre volt a tenger, szakra meg a vgelthatatlan pusztasg, melynek szlessge helyenknt harminc napi jrfld, s rajta sehol egy erd, sehol egy hegy, sehol egy k, csak ds f.
(6) Itt szoktak volt a kipcsaknak mondott kunok* legeltetni; a nmetek valaninak [falbennek]* nevezik ket, tartomnyukat pedig Valaninak; Isidorus viszont a Tanais [Don] folytl a meotiszi mocsarak vidkig s a Dunig terjed fldet Alninak mondja*. Hosszban: a Duntl a Donig, mely utbbi zsinak s Eurpnak a hatra, kt hnap alatt lehet megjrni, gyors lovaglssal, ahogy a tatrok szoktak lovagolni. Az egsz terleten a kipcsak kunok laktak, st mg a Donon tl az Etilig* is, mely folykat j tznapi jrfld vlasztja el egymstl. E tartomnytl szakra Oroszorszg terl el; ezt mindentt erdk bortjk, s Lengyelorszgtl meg Magyarorszgtl a Donig terjed. A tatrok egszen elpuszttottk, s mg ma is puszttjk.
XIII. AZ ELSZENVEDETT UNDORRL S A KUNOK SRHALMAIRL
(1) Az oroszok lre ugyanis, mivel azok keresztnyek, mohamednokat lltanak, s mikor mr nem kpesek tbb aranyat vagy ezstt adni, a pusztasgba hajtjk ket s gyermekeiket, mint valami nyjat, hogy llataikat rizzk.
(2) Oroszorszgon tl szak fel Poroszorszg* fekszik, melyet nemrgiben teljes egszben a nmet lovagrend hdtott meg. Bizonyra knnyszerrel megszerezhetn Oroszorszgot is*, ha kinyjtan rte a kezt. Ha ugyanis a tatrok azt hallank, hogy a nagy pap, vagyis a ppa keresztes hadjratot ksztene ellenk, mindnyjan eliszkolnnak a sajt pusztikra*.
(3) Mentnk-mentnk teht kelet fel, s nem lttunk egyebet, mint az eget s a fldet, olykor jobb kzrl a tengert, melyet a Don tengernek* mondanak, valamint a kunok srhalmait; ezek mr kt mrfldnyi tvolbl szemnkbe tlttek, lvn az a kunok szoksa, hogy az egsz rokonsg egyv temetkezik.
(4) Ameddig a pusztasgot jrtuk, jl reztk magunkat, de az undort, mely szllsaikhoz kzeledtnkben elfogott, nem tudom szavakkal kifejezni. Vezetnk ugyanis azt akarta, hogy minden egyes kapitny el ajndkkal lpjek, de erre nem volt elegend az travalnk. Hiszen naprl napra nyolcan fogyasztottuk kenyernket – nem szmtva a vratlanul odatoppankat, akik mind velnk akartak falatozni –, mert mi voltunk ten, meg a hrom vezet: kett a taligkat hajtotta s egy, aki Szartachhoz kellett hogy velnk jjjn. Az esetenknt kapott hs nem tartott ki, pnzrt megvehet rura pedig nem talltunk.
(5) Tovbb, mikor taligink alatt ldgltnk az rnykba hzdva – ez id tjt ugyanis nagy hsg uralkodott –, a tatrok mindennket ltni akarva oly erszakosan tolakodtak krlttnk, hogy valsggal letapostak minket. Ha meg rjuk jtt a szksg, hogy hasukat kirtsk, mg annyira sem tvolodtak el, amennyire egy babszemet elhajt az ember, hanem kzvetlen kzelnkben, egyms kztt fecsegve vgeztk el tiszttalansgaikat, s mg sok ms mdfelett undort dolgot mveltek.
(6) De a legbosszantbbnak azt talltam, hogy valahnyszor valami pletes dolgot akartam nekik mondani, tolmcsom gy szlt: „Ne prdikltasson engem, mert n nem tudom ezeket a szavakat mondani!” s igazat beszlt. A ksbbiekben ugyanis, amikor mr kezdtem nyelvket valamelyest rteni, szrevettem, hogy akrmit mondok, a tolmcs homlokegyenest az ellenkezjt tovbbtja, aszerint, ami ppen eszbe jut. Akkor belttam, hogy veszlyes dolog az kzvettsvel beszlnem, s inkbb a hallgats mellett dntttem.
(7) Nagy fradalmak rn vonultunk ht tborrl tborra, mg vgre Szent Mria Magdolna nnepe* eltt nhny nappal a nagy Don folyhoz jutottunk, mely zsit Eurptl elvlasztja, miknt Egyiptom folyja* zsit Afriktl.
(8) Azon a helyen, ahol partjt elrtk, Batu s Szartach a keleti oldalon egy falut ltestett oroszokbl, akik csnakjaikkal a kveteket s kereskedket tviszik. Elszr minket vittek t, azutn a taligkat, oly mdon, hogy egyik kerekt az egyik csnakba tettk, a msikat a msikba, a kt csnakot sszektttk, s gy teveztek. Itt a vezetnk nagy ostobasgot csinlt. Azt hitte ugyanis, hogy a falubeliek ktelesek lovakkal s krkkel elltni, gy azokat az llatokat, melyekkel eddig jttnk, a msik parton elbocstotta, hogy menjenek vissza gazdikhoz; mikor a rvszektl krtnk llatokat, azt feleltk, hogy Batutl kapott kivltsguk rtelmben nincs ms ktelessgk, mint a jvket s menket tszlltani. St a kereskedktl mg nagy vmot is szedtek.
(9) gy ht hrom napot a folyparton vesztegeltnk. Els napon egy nagy, friss menyhalat adtak, msodik napon rozskenyeret s egy kevs hst, amit a falu elljrja hzrl hzra jrva szedett ssze, harmadik napon szrtott halakat, amibl nagy kszleteik vannak.
(10) Ez a foly olyan szles itt, mint a Szajna* Prizsnl. s mieltt e helyhez rtnk volna, sok igen szp s halban bvelked vzen keltnk t, a tatrok azonban nem rtenek a halfogshoz, s nem is trdnek a hallal, csak ha akkora nagy, hogy hst gy lehet enni, mint a juhhst. A Don Oroszorszg keleti hatra; a Meotisz mocsaraibl ered*, melyek szakon az cenig terjeszkednek, majd dlnek folyik, s egy nagy, htszz mrfldes tengert kpez, mieltt a Pontuszi-tengert elrn. Valamennyi foly, melyen tkeltnk, ide tart. Az emltett folynak nagy erdeje is van a nyugati oldalon. A tatrok e helynl mr nem mennek szakabbra, mivel ilyentjt, augusztus bekszntekor kezdenek visszafel ereszkedni dlnek; ezrt egy msik falu van lejjebb, ahol tlen kelnek t a kvetek.
(11) Nagy bajban voltunk itt, mert sem lovat, sem krt nem kaptunk pnzrt. Vgl, miutn kimutattam nekik, hogy minden keresztny ember kzs rdekn fradunk, szereztek neknk krket s embereket; magunknak gyalogosan kellett utunkat folytatnunk.
(12) Ebben az idben arattk a rozsot. Bza nem terem errefel, klesk van nagy mennyisgben.
(13) Az orosz asszonyok gy kestik fejket, mint a mieink, de a felsruhjukat kvl, lbfejktl a trdkig mkussal vagy hermelinnel dsztik. A frfiak olyan kpnyeget viselnek, mint a nmetek, de a fejkn hossz, hegyes cscsban vgzd nemezsveget hordanak.
(14) Hrom napon t vndoroltunk, anlkl hogy egy llekre bukkantunk volna. s mikor mr nagyon elfradtunk, az krk hasonlkppen, s nem tudtuk, hol akadunk vgre a tatrokra, hirtelen kt l futott felnk; kitr rmmel fogtuk el ket. Vezetnk meg a tolmcs felszllt rjuk, hogy krlnzzenek, merre tallhatnnk valami npsgre. Mikor vgre negyednap emberekre leltnk, gy megrltnk, mint a hajtrttek, ha rvbe jutnak. Ott aztn kaptunk lovakat meg krket, s szllsrl szllsra haladtunk, mg csak jlius 31-n Szartach szllshoz nem rtnk.
XIV. SZARTACH KRZETRL S LAKOSAIRL
(1) A Donon tl elterl vidk gynyr szp, folykban, erdkben gazdag. szakon risi erdsgek fekszenek, hol ktfle np lakik: egyik a moksa [mordvin]*, amely semmifle trvnyt nem kvet, s teljesen pogny. Vrosaik nincsenek, erdei kunyhkban laknak. Uruk s embereik j rsze Nmetorszgban lelte hallt, a tatrok ugyanis egszen Nmetorszg vgeihez hajtottk ket, mirt is nagy tiszteletben tartjk a nmeteket, s remlik, hogy ltaluk fognak megszabadulni a tatrok jrmtl. Ha egy keresked rkezik hozzjuk, az, akinl elszr megszll, kteles t elltni mindaddig, amg kzttk hajt maradni. Ha valaki a ms felesgvel hl, amaz nem trdik vele, legfeljebb ha a szeme lttra trtnik, teht nem fltkenyek. Igen sok disznt tartanak, bvelkednek mzben, mhviaszban, rtkes szrmkben s slymokban. utnuk kvetkeznek azok, akiket merdasznak mondanak*, a latinok meg merdinis-nek hvnak, ezek mohamednok.
(2) Mgttk folyik az Etil, a legnagyobb foly, amit valaha is lttam. szakrl jn Nagy-Bolgrorszgbl*, s dlnek tart, vgl egy bizonyos tba* mlik, melynek krljrsa ngy hnapba telik; errl majd ksbb fogok beszlni felsgednek. E kt foly: a Don s az Etil kztt, teht az szaki vidkeken, ahol thaladtunk, csupn tznapi jrfld van, dlen viszont messzire eltvolodnak egymstl. A Don ugyanis a Pontuszi-tengerbe torkollik; az Etil viszont az emltett tengert vagy tavat gyaraptja sok ms folyval egyetemben, melyek Perzsibl mlenek bel.
(3) Tlnk dlre hatalmas hegyek tornyosultak*, ezeknek a pusztasg fel ereszked lejtin laknak a cserkeszek*, valamint az alnok, azaz jszok, akik keresztnyek, s mind a mai napig harcolnak a tatrok ellen. Utnuk a tenger, vagyis az Etil tavnak kzelben bizonyos lezgnek mondott mohamednok kvetkeznek*, akik szintn nem engedelmeskednek [a tatroknak]. Utnuk kvetkezik a Vaskapu*, melyet Sndor ksztett, hogy a barbr npeket kizrja Perzsibl; fekvsrl majd ksbb szlok, mivel visszatban haladtam t rajta. E kt foly kztt elterl fldeken, hol utunk vezetett, a kipcsak kunok laktak, mieltt a tatrok meghdtottk ket.
XV. SZARTACH UDVARRL S AZ DICSSGRL
(1) Szartachot az Etiltl hromnapi jrsra talltuk; udvara hatalmas nagynak ltszott, mert hat felesge van, vele lev elsszltt finak pedig kett vagy hrom, s minden egyes asszonynak van egy nagy jurtja s vagy ktszz taligja. Vezetnk egy bizonyos Kojak nevezet nesztorinushoz fordult*, aki Szartach udvarnak egyik fembere. elkldtt minket j messzire a jam hzhoz*. Jamnak hvjk azt, akinek hivatala a kvetek fogadsa.
(2) Este az emltett Kojak felszltott, hogy menjnk el hozz. Vezetnk kezdte firtatni, hogy mit visznk neki, s nagyon felhborodott, amikor ltta, hogy semmi ajndkot nem ksztnk. Megllottunk Kojakkal szemkzt, s ott lt teljes dicssgben, s kobzot pengettetett s tncot lejttetett maga eltt. Ekkor eladtam neki a ms helytt mr ismertetett szavakat, hogy hogyan jttnk el urhoz, s egyben krleltem, segtsen hozz, hogy ura megtekintse levelnket. Tovbb mentegetztem, hogy szerzetes lvn, nem mondhatok magamnak, nem fogadhatok el s nem is hozhatok aranyat, ezstt vagy egyb rtkes holmit, az istentisztelethez szolgl knyveken s felszerelseken kvl, gy ht semmi ajndkot nem hoztam sem neki, sem urnak. Mert aki a magamrl lemondottam, nem lehetek a msoknak hordozja.
(3) Kojak elg nyjasan felelte, hogy jl teszem, ha szerzetes lvn ragaszkodom fogadalmamhoz; nem szorul r a mi javainkra, st inkbb adna neknk a sajtjbl, ha szksgt ltnnk. Leltetett, s megknlt tejjel. Kevssel utna arra krt, hogy mondjunk ldst rette, amit meg is tettnk. Tudakolta tovbb, hogy ki a legnagyobb r a francik kztt. Azt feleltem: „A csszr, ha bkvel brn orszgt.” „Nem – vetette ellen –, hanem a kirly.” Ugyanis hallott mr felsgedrl Hainault-i Balduin rtl*. Talltam itt egyet Dvid ksretbl is*, aki jrt annak idejn Ciprusban, s elmeslt itt mindent, amit csak ltott.
(4) Ekkor visszatrtnk szllsunkra. Msnap kldtem neki egy flask muskotly bort, amely kifogstalan llapotban megrzdtt e hossz t folyamn, s egy ktszerslttel megrakott kosarat, ami nagyon megnyerte tetszst. Azon az estn ott tartotta magnl szolginkat.
(5) Kvetkez napon utastott, hogy jjjek az udvarhoz, s hozzam magammal a kirly levelt, az istentiszteleti szereket s a knyveket, mert ura ltni szeretn. Ezt meg is tettk: megpakoltuk az egyik taligt knyvekkel s szent holmikkal, a msikat meg a kenyrrel, borral s gymlccsel. Akkor Kojak kirakatta az sszes knyveket s szereket. Sok lhton l tatr, keresztny meg mohamedn llt krl minket. Miutn megvizsglta, megkrdezte, hogy mindezt urnak akarom-e adni. Ennek hallatra megrmltem, szavai elkedvetlentettek. De nem mutattam, hanem gy feleltem: „Uram, krnk, hogy urad fogadja kegyesen e kenyeret, bort s gymlcst, nem ajndk gyannt, mivel olyan cseklysg, hanem ldskppen, hogy ne res kzzel jruljunk elbe. maga ltni fogja a kirly r levelt, s abbl megtudja, mi okbl jttnk hozz. s akkor majd parancsolatra lesznk mind magunk szemlyben, mind valamennyi holminkkal. E ruhk ugyanis meg vannak szentelve, s nem szabad hozzrni msnak, csak papoknak.” Mire Kojak meghagyta, hogy ltzznk be az ura eltt val megjelenshez, amit meg is tettnk.
(6) Magam a legdrgbb ruhkat ltttem fel, mellem eltt egy nagyon szp vnkost fogtam meg a Biblit, amit felsged adott volt nekem, valamint azt a gynyr zsoltrosknyvet, a kirlyn* ajndkt, melyben igen szp festett kpek voltak. Trsam a miseknyvet s a feszletet tartotta. A karingbe ltztt klerikus a fstlt hozta. gy vonultunk jurtja el; ott felhajtottk a bejrat eltt fgg nemezt, hogy lthasson minket. Ekkor megparancsoltk, hogy a klerikus s a tolmcs hromszor hajtson trdet, tlnk nem kvntk meg. Majd nagyon komolyan intettek, hogy a belpsnl s tvozsnl vakodjunk a hz kszbt megrinteni, s utastottak, hogy valami ldst nekeljnk Szartachrt.
(7) Ekkor belptnk, a Salve regin-t* nekelve. A bejratnl llott a pad a kumisszal s a serlegekkel. Szartach valamennyi felesge odagylt, s a velnk egytt belp mongolok krttnk tolongtak. Kojak vitte hozz a fstlt a tmjnnel; Szartach kezbe fogva krlmnyesen megvizsglta. Azutn odavitte neki a zsoltrosknyvet, azt szintn figyelmesen megnzte is meg mellette l felesge is; vgl a Biblit vitte oda. Szartach megkrdezte, hogy tartalmazza-e az evangliumot. „Az egsz Szentrst” – feleltem. A feszletet is kezbe fogta, s megkrdezte, vajon ez a szobor Krisztus kpmsa-e. Igen, feleltem. A nesztorinusok s rmnyek sohasem brzoljk a kereszten Krisztus alakjt, amibl az ltszik, hogy helytelenl vlekednek a knszenvedsrl vagy taln szgyenlik. Aztn rparancsolt a minket krlllkra, hogy hzdjanak htra, mert jobban szemgyre akarta venni ruhzatunkat. Ekkor tnyjtottam neki felsged levelt az arab s a szr fordtssal egytt. Akkonban* ugyanis lefordttattam mindkt nyelvre s rsra; Szartachnl voltak rmny papok, akik rtettek trkl s arabul, valamint ott volt Dvidnak az a trsa, aki tudott szr, trk s arab nyelven.
(8) Ezutn kimentnk, s letettk ruhinkat; az rnokok s Kojak odajttek, s lefordtottk a levelet. A levl hallatra Szartach ott tartotta a kenyeret, bort s a gymlcst, s meghagyta, hogy a ruhkat s knyveket vigyk vissza szllsunkra. Ez Szent Pter bilincseinek nnepn* trtnt.
XVI. PARANCSOT KAPNAK, HOGY BATUHOZ, SZARTACH ATYJHOZ MENJENEK
(1) Msnap reggel egy bizonyos pap, az emltett Kojak fivre jtt, hogy elkrje az ednykt a krizmval, mert Szartach ltni kvnta, mint mondotta. Odaadtuk. Este Kojak hvatott, s a kvetkezket kzlte: „A kirly r derk szavakat rt az n uramnak, de van kztte egynmely nehz is, ezekrl nem mer atyja tancsa nlkl dnteni, el kell teht hogy menjetek az atyjhoz. A kt taligt a ruhkkal s a knyvekkel, amit tegnap idehoztl, t fogjtok nekem adni, mert uram gondosabban szemgyre akarja venni a dolgokat.” Rgtn kapzsisguk baljs jelt lttam benne, gy vlaszoltam ht neki: „Uram, nemcsak azokat, hanem a msik kt taligt is, amink mg van, rizetedre fogjuk hagyni.” „Nem – vetette ellene –, csak kettt hagyjatok itt, a tbbivel tegyetek, amit akartok.” Mondottam neki, hogy ez semmikppen nem lehetsges, ellenben az egszet tadjuk neki. Ekkor megkrdezte, hogy orszgukban akarunk-e maradni. gy feleltem: „Ha megrtetted a kirly r levelt, tudhatod, hogy igen.” Erre azt mondotta, hogy nagyon trelmesnek s alzatosnak illene lennnk. gy vltunk el tle azon az estn.
(2) Msnap reggel egy nesztorinus papot kldtt a taligkrt, s mi mind a ngyet elvezettk. Ekkor Kojak fivre odajve minden holminkat sztvlasztotta azoktl a trgyaktl, melyeket elz nap az udvarhoz vittnk volt, s ez utbbiakat, tudniillik a knyveket s ruhkat maghoz vette, mintha sajtja volna. Pedig Kojak elzleg meghagyta, hogy vigyk el az tra ruhinkat, melyekben Szartachnl megjelentnk, hogy ezeket ltsk fel Batu eltt, ha sor kerl r. A pap azonban ervel elvette tlnk mondvn: „Ezeket Szartachhoz hoztad, most meg Batunak akarod vinni.” s mikor szerettem volna megmagyarzni neki, rvgta: „Ne beszlj sokat, s eredj utadra.”
(3) Bketrsre volt szksgem, mert Szartachhoz nem nylott szabad bejrsunk, s nem volt senki, aki neknk igazsgot szolgltatott volna. Tartottam attl is, hogy taln a tolmcs tovbbtott msknt valamit, amit mondottam neki, hiszen is mind azon erskdtt, hogy valamennyi holminkat adjuk ajndkba. Egyetlen vigaszom az volt, hogy mihelyst neszt vettem kapzsisguknak, kiemeltem a knyvek kzl a Biblit s a szentencikat* s mg nhny ms knyvet, amit a legjobban szerettem. A kirlyn asszony zsoltrosknyvt nem mertem kivenni, mivel az a benne dszelg aranyos festmnyek rvn nagyon is felhvta mr magra a figyelmet.
(4) gy ht a kt megmaradt taligval visszatrtnk szllsunkra. Ekkor megrkezett az az ember, aki megbzst kapott, hogy Batuhoz vezessen, mert egykettre indulni akart. Azt mondottam neki, hogy semmi szn alatt nem viszem magammal a taligkat. visszamondta Kojaknak. Erre Kojak utastott, hogy hagyjuk ket szolgalegnynkkel egytt a jamnl. gy is tettnk.
(5) Batuhoz igyekezve teht egyenesen kelet fel mentnk, s harmadik napon elrtnk az Etilhez; viznek lttn csak multam, honnt jn szakrl az a tmrdek vz. Mieltt Szartachtl eltvoztunk volna, az emltett Kojak az udvar sok ms rnokval egyetemben gy szlott hozznk: „Ne mondjtok azt, hogy a mi urunk keresztny, mert nem keresztny, hanem mongol*.” A keresztny nevet ugyanis k valamely npfajta nevnek vlik, s ggjkben olyannyira felfuvalkodtak, hogy noha taln hisznek valamit Krisztusrl, mgsem akarjk a keresztny nevet vllalni, hanem a sajt nevket, vagyis a mongolt akarjk minden ms nv flbe magasztostani. Nem akarjk azt sem, hogy tatroknak hvjk ket, a tatrok tudniillik egy ms fajta volt; rluk a kvetkezket tudtam meg.
XVII. HOGY SZARTACH*, MENG KN S GJK KN
TISZTELETTEL TEKINT A KERESZTNYEKRE
(1) Abban az idben, mikor a francik elfoglaltk Antiochit*, az szaki tjakon egy bizonyos Grkn* nev ember tartotta kezben a hatalmat, Gr* a tulajdonneve, kn a mltsga s smnt jelent, az sszes smnokat ugyanis knnak nevezik. Ezrt a vezetket is knnak mondjk, tekintve, hogy k a npet a jslatok ltal kormnyozzk. Antiochia trtnetben olvashat, hogy a trkk* Grkn kirlyhoz kldtek segtsgrt a francik ellen, az sszes trk tudniillik errl a vidkrl jtt. Ez a Gr karakitaj* volt; kara annyit tesz, mint fekete, kitaj egy npfaj neve, karakitaj jelentse teht fekete kitaj. Azrt mondjk feketnek, hogy megklnbztessk ama kitajoktl [knaiaktl]*, akik keleten laknak az cen mellett; rluk a ksbbiekben fogok szlni. A karakitajok azokon a havasokon laktak, melyeken magam is thaladtam.
(2) E havasok kztt egy sksgon lt egy nesztorinus, nagy hatalm psztor, s ura a najmannak* mondott npnek, mely nesztorinus keresztny volt. Grkn hallval ez a nesztorinus megtette magt kirlynak, a nesztorinusok Jnos kirlynak* neveztk, s tzszerte annyit hreszteltek rla, mint ami az igazsg. Mert gy tesznek az e vidkekrl jtt nesztorinusok: nagy dobra verik a semmisget is. gy terjesztettk el Szartachrl, hogy keresztny, valamint Meng knrl s Gjk knrl is, azrt mert a keresztnyeket inkbb tiszteletben tartjk, mint ms npeket. Valjban azonban nem keresztnyek. gy keletkezett nagy hre annak a Jnos kirlynak is. n thaladtam legelin, de nhny nesztorinus kivtelvel senki semmit nem tudott felle. Az legelin lt Gjk kn, akinek udvart Andreas frter* megltogatta; visszatban magam is keresztlmentem rajta.
(3) Ennek a Jnosnak volt egy bizonyos fivre, ugyancsak hatalmas psztor, Ong nev*; a karakitajok havasain tl* lakott, btyjtl hrom heti jrfldre, valami Karakorum* nev vrosknak volt az ura, s a kereit s merkit* npet mondhatta alattvaljnak; ezek nesztorinus keresztnyek voltak. Uruk azonban Krisztus vallstl elfordulva blvnyoknak hdolt, mivel blvnyimd papok* vettk krl. E papok valamennyien szellemeket idznek s bbjolst znek.
(4) Az legelin tl, tz-tizent napi jrsra terltek el a mongolok legeli. A mongolok a legnagyobb szegnysgben ltek, nem volt kapitnyuk, s nem ismertek trvnyt a varzslsokon s jvendlseken kvl, melyekre e tjakon valamennyien hallgatnak. A mongolok mellett lt egy msik szegny np, a tatr*. Jnos kirly rks nlkl hunyt el, ccse, Ong pedig meggazdagodott, knnak neveztette magt, s csordit s nyjait egsz a mongolok hatrig kldte legeltetni. Abban az idben lt egy bizonyos kovcs a mongolok kztt, nv szerint Dzsingisz; ahol csak rte, megdzsmlta Ong kn llatait, olyannyira hogy Ong psztorai felpanaszoltk uruknak. Ong erre sereget gyjttt, s a mongolok fldjre lovagolt, hogy magt Dzsingiszt kzre kertse. Dasingisz* pedig elszktt a tatrok kz, s ott elrejtzkdtt. Ekkor Ong megsarcolta a mongolokat s a tatrokat, s visszatrt fldjre.
(5) Dzsingisz pedig szzatot intzett a tatrokhoz s a mongolokhoz, mondvn: „Amirt nincs vezrnk, szomszdaink elnyomnak minket.” s a tatrok s a mongolok megtettk t vezrkk s kapitnyukk. Majd titokban sereget gyjttt, lerohanta magt Ongot, s legyzte; Ong elmeneklt Knba*. Ugyanekkor lenyt* foglyul ejtettk, akit is Dzsingisz egyik finak adott felesgl; az nszukbl szrmazott Meng, a mostani uralkod.
(6) Ekkor Dzsingisz mindenhov a tatrokat kldte elre, innen eredt nevk, mert mindentt az a jajkilts jrta: „Jnnek a tatrok!” Maguk a tatrok azonban a gyakori hborskodsok kvetkeztben csaknem valamennyien kipusztultak. Ezrt a mongolok szeretnk most ama nevet kioltani, s a magukt emelni flbe. Azt a fldet, ahol kezdetben laktak volt, s ahol mg ma is ll Dzsingisz kn udvara, Onan–Kertennek hvjk*. De mivel Karakorum krnykn tettk els hdtsukat, ezt a vrost tekintik szkhelyknek, s ennek kzelben vlasztjk meg knjukat.
|