Nomd npek : Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 4 rsz. |
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 4 rsz.
Gy. Ruitz Izabella fordtsa 2010.01.21. 20:51
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 4 rsz.
XXIV. HOGYAN KEVEREDTEK SSZE A NESZTORINUSOK S A MOHAMEDNOK;
[BUDDHISTA] BLVNYTEMPLOMAIKRL
(1) Elsk az ujgurok,* akiknek orszga az emltett Organum tartomnnyal rintkezik ama hegyek kztt kelet fel; valamennyi vrosukat* nesztorinusok s mohamednok vegyesen lakjk, s k maguk Perzsia irnyban a mohamedn vrosokban is elterjedtek. Az emltett Kajalig* vrosban hrom [buddhista] blvnytemplomuk* van, ezek kzl kettt megltogattam, hogy megtekintsem oktalansgaikat. Az egyikben egy emberre akadtam, aki a kezn fekete tintval festett keresztecskt hordott; ebbl azt kvetkeztettem, hogy keresztny, annl is inkbb, mert mindenre, amit csak krdeztem tle, keresztny mdra felelt. Megkrdeztem ht: „Mirt nincs itt nlatok kereszt s Jzus Krisztus kpmsa?” Ez volt a vlasz: „Nem szoks nlunk.” Ebbl gy vltem, hogy keresztnyek volnnak, de vallsi tants hjn elhagytk.
(2) Lttam itt egy lda mgtt, mely nluk az oltrt helyettesti, s amelyre a mcseseket meg az ldozatokat helyezik, egy szobrot; szrnyai voltak, mint Szent Mihlynak, ms szobraik pedig ujjaikat ldsra emel pspkknek ltszottak*. Ezen az estn nem tudtam a msik templomot megtallni, mert a mohamednok annyira kerlik ket, hogy mg beszlni sem akarnak rluk. gy amikor a mohamednoktl [a buddhistk] szertartsai fell rdekldtem, megbotrnkoztak.
(3) Msnap a mohamedn hnapkezdet* s hsvt volt. Szllst vltoztattam, gyhogy a msik blvnytemplom kzelben kaptam hajlkot. A lakossg ugyanis, ki-ki tehetsge szerint vagy osztlyrsze arnyban fogad be kveteket. Mikor ebbe a blvnytemplomba belptem, ott talltam a blvnyok papjait. A h els napjn* tudniillik megnyitjk templomaikat, a papok beltznek, tmjnt ajnlanak fel, meggyjtjk a mcseket, s bemutatjk a np ltal hozott kenyr- s termsldozatokat.
(4) Elszr teht lerom felsgednek valamennyi blvnyimd kzs rtust, azutn az ujgurokt, akik a tbbiektl eltr szektt alkotnak.
(5) Mindnyjan szaknak fordulva imdkoznak, sszetett kzzel, trdllsban a fldre borulva, s homlokukat kezkre hajtva. Ezrt a nesztorinusok e tjakon semmi ron nem akarjk az imnl sszekulcsolni kezket, hanem mellk eltt kifel fordtott tenyrrel imdkoznak. Templomaikat kelet-nyugati irnyban ptik, s az szaki oldalon egy krusszeren kiugr flkt ptenek, vagy olykor, ha az plet ngyszg alak, a templom kzepnek szaki oldaln rekesztenek el egy flkt krus helyett. Itt, mint valami asztalt, egy hossz s szles ldt helyeznek el. Az asztal mgtt, dl fel nzve lltjk fel a fblvnyt; magam is lttam egyet Karakorumban, olyan nagy volt, mint amekkorra Szent Kristfot szoktk festeni. Egy Knbl jtt nesztorinus pap pedig azt mondta nekem, hogy azon a vidken van egy akkora blvny,* amely ktnapi jrfldrl is lthat. A tbbi blvnyt, valamennyit gynyren bearanyozva, krltte lltjk fel. Erre az asztalszer ldra teszik a mcseseket s az ldozati adomnyokat. A templomok sszes kapuja dlre nylik, ellenttben a mohamednok gyakorlatval. Vannak tovbb nagy harangjaik is, mint neknk. Gondolom, ezrt nem akartak a keleti keresztnyek harangokat hasznlni; mg viszont az oroszoknak s a kazriai [krmi] grgknek vannak harangjaik.
XXV. TEMPLOMAIKRL, BLVNYAIKRL;
HOGYAN VISELKEDNEK ISTENEIK TISZTELETE KZBEN
(1) Papjaik valamennyien teljesen leberetvljk a fejket s a szakllukat, srga ruht viselnek, s attl fogva, hogy a fejket leberetvltk, szzessget tartanak; szzan vagy ktszzan lnek egytt egy gylekezetben. Azokon a napokon, amikor a templomot ltogatjk, kt padot helyeznek le, lelnek el sorban a fldre, egymssal szembe, kezkben knyvvel, melyet olyankor a padra helyeznek. Mindaddig, mg a templomban tartzkodnak, fejket fdetlen hagyjk, sztlanul olvasnak, s csendet tartanak. gy amikor Karakorumban belptem egyik templomukba, s ekkppen lve talltam ket, mindenflekppen szlsra akartam brni ket, de semmi mdon nem sikerlt.
(2) Brhova mennek, kezkben llandan egy szz vagy ktszz szem fzrt tartanak gy, ahogy mi az olvast hordjuk, s mindegyre e szavakat ismtelgetik: „Om mani padme hum”,* ami azt jelenti: „Isten, te tudod” – egyikk gy fordtotta le nekem –, s annyiszor vrnak viszonzst Istentl, ahnyszor ezt elmondva Istenre gondolnak.
(3) Templomuk krl mindig szp udvart csinlnak, melyet jl krlzrnak fallal, s dl fel nagy kaput nyitnak rajta; itt lnek ssze beszlgetni. A kapu fl hossz pznt tznek, mely lehetsg szerint az egsz vros felett kimagaslik; errl a pznrl lehet felismerni, hogy a hz blvnytemplom. E dolgok mind egyformn megtallhatk az sszes blvnyimdnl.
(4) Mikor teht az emltett blvnytemplomba lptem, a papokat a kls kapu alatt lve talltam. Ahogy rjuk pillantottam, szinte franciknak nztem ket a beretvlt arcukkal, fejkn tatr fejfedvel. Ezek az ujgur papok a kvetkez ltzket viselik: brhov mennek, mindig srga, elgg szk csuht hordanak, melyet v fog krl, ppgy, mint a franciknl; bal vllukon palst van, mely redkben omlik al a mellen s a hton, egsz a jobb vllig, hasonlatosan a diaknus bjt idejn hordott casul-jhoz
(5) A tatrok az ujgurok betit vettk t. Ezek fent kezdik az rst, s lefel vezetik a sort, ugyangy olvassk is, s balrl jobb fel szaportjk a sorokat. Telert lapokat gyakran hasznlnak varzslsaikhoz, ezrt templomaik tele vannak aggatva rvid mondsokkal. Meng kn is mongol nyelven s az rsukkal rva kldi levelt felsgednek.
(6) Halottaikat si szoks szerint elgetik, s a hamvakat egy piramis cscsba helyezik.
(7) Akkor, amikor belptem templomukba, s lttam szmos blvnyukat, kicsinyeket s nagyokat, az emltett papok mell telepedve megkrdeztem, hogy mit hisznek Istenrl. gy feleltek: „Azt hisszk, hogy csak egy Isten van.” Tovbb krdeztem: „Mit hisztek felle, llek-e avagy valami testtel br lny?” „Azt hisszk, hogy llek” – mondottk. Majd n: „Hiszitek-e, hogy valaha emberi termszetet lttt volna?” Azt vlaszoltk: „Nem hisszk.” Akkor n: „Ha egyszer azt hiszitek, hogy egyedlval s llek, mirt brzoljtok gy, mint testet, s olyan sokszorosan. Ezenfell, ha nem hiszitek, hogy emberr lett, mirt inkbb ember alakra csinljtok, mintsem egy ms llat kpre.” Erre azt feleltk: „Mi ezeket a szobrokat nem Isten kpre formljuk, hanem amikor egy gazdag ember meghal a mieink kzl, fia, felesge vagy valaki neki kedves szemly elksztteti az elhunyt kpmst, ide lltja, s mi azt az elkltztt emlkezetre tiszteletben rszestjk.” Mire n gy folytattam: „Akkor teht nem msrt csinljtok ezeket, mint hogy az embereknek hzelegjetek.” „Korntsem – feleltk –, csak emlkezetkre csinljuk.”
(8) Ekkor mintegy gnyoldsbl megkrdeztk tlem: „Hol van Isten?” „Hol van a ti lelketek?” – vgtam vissza. „A testnkben” – feleltk. Mire n: „Nemde mindentt jelen van a te testedben? s az egsz testet kormnyozza, s azrt mgsem lthat? Ugyangy Isten is mindentt jelen van, mindent irnyt, mgis lthatatlan, mert az rtelem s a blcsessg.” Mg tbb krdst szerettem volna megvitatni velk, de ekkor tolmcsolm* kimerlve, nem tudva a szavakat kifejezni, hallgatsra ksztetett.
(9) A mongolok vagy tatrok ezek szektjba tartoznak annyiban, hogy csak egy Istent hisznek, de azrt nemezbl elksztik halottaik kpmst, drgbbnl drgbb kelmkbe ltztetik, s egy vagy kt kordba lltjk ket; a taligkat senki sem merszeli megrinteni, rizetket a smnok* ltjk el, akik az papjaik; rluk majd ksbb beszlek felsgednek.
(10) A smnok mindig Meng vagy ms gazdag udvara eltt tartzkodnak; a szegnyeknek nincsenek smnjaik, csak azoknak, akik Dzsingisz nemzetsgbl szrmaznak. s amikor szekereznik kell, a smnok mennek ell, miknt Izrael fiai eltt a felhoszlop,* k vizsgljk meg a tborozsra kiszemelt helyet, elsnek lltjk fldre a maguk jurtit, s azutn kveti pldjukat az egsz udvar. Mikor pedig nnepnap van vagy a h elseje, elhozzk az emltett kpmsokat, s jurtjukban krs-krl sorban fellltjk ket. Akkor jnnek a mongolok, belpnek a jurtba, meghajolnak a kpmsok eltt, s imdjk ket. Ebbe a jurtba senki idegennek nem szabad belpnie. Egy alkalommal ugyanis be akartam menni, s igen durvn leszidtak rte.
XXVI. KLNBZ TRZSEKRL S AZOKRL,
AKIK SZLEIKET MEG SZOKTK ENNI
(1) Az emltett ujgurok teht, akik keresztnyekkel s mohamednokkal elegyesen laknak, gy gondolom, gyakori vitik kapcsn jutottak arra az eredmnyre, hogy csak egy Istent hisznek. k voltak az els vroslakk, akik Dzsingisz knnak meghdoltak; ezrt a kn lenyt az ujgurok kirlyhoz adta felesgl.* Maga Karakorum is mintegy az terletkn van,* s Jnos papkirlynak s ccsnek, Ongnak egsz orszga is az fldjeik krnykn terl el.* De amazok az szaki legelkn vannak, az ujgurok pedig dlen, a hegyek kztt. Innen nyeri magyarzatt, hogy a mongolok tvettk az rsukat, s az ujgurok a tatrok legfbb rnokai; csaknem minden nesztorinus ismeri az rsukat.
(2) Rajtuk tl kelet fel, a hegyek kztt a tangutok* kvetkeznek; ezek igen ers emberek. Dzsingiszt harcban elfogtk, majd a bke megktse utn kiszabadult tlk; utbb mgis leigzta ket.* Nagyon ers marhik vannak,* tmtt szrfarokkal, mint a lovak, s bozontos hassal meg httal; lbszrra nzve alacsonyabbak ms marhknl, de sokkalta ersebbek. Ezek vontatjk a mongolok nagy jurtit; szarvuk finom, hossz, hajlott s olyan hegyes, hogy a vgt mindig le kell vgni. A tehn csak gy engedi magt fejni, ha nekelnek neki. Olyan termszetk van, mint a bivalynak, mert ha vrsbe ltztt embert ltnak, nekiugranak, hogy megljk.
(3) Ezek utn kvetkeznek a tibetiek,* akiknek szoksuk volt elhunyt szleiket megenni, kegyeletbl, hogy sajt bensejket tegyk azok srgdrv. jabban azonban elhagytk ezt a szokst, mivel minden nemzet undorodott tlk miatta. De mg most is szp serlegeket ksztenek szleik koponyjbl, hogy amikor isznak belle, vigassg kzben az elhaltakra emlkezzenek. Olyan mondta nekem, aki ltta. Fldjkben sok az arany, ezrt ha valakinek aranyra van szksge, addig s, amg tall, s kivesz annyit, amennyi kell neki, a tbbit meg visszatemeti a fldbe, mert azt hiszi, hogy ha kincsei kz vagy ldjba tenn, Isten elvenn tle a tbbit, ami a fldben van.
(4) E trzs emberei kzl lttam egyeseket, nagyon otrombk voltak. Tangut frfiakat is lttam, ezek nagyok s feketk. Az ujgurok kzepes termetek, mint a mieink. Az ujguroknl tallhat* a trk s kun nyelv forrsa s gykere.
(5) A tibetiek utn jnnek a longk s szolangk.* Kveteiket lttam az udvarnl; tbb mint tz nagy taligt hoztak, mindegyiket hat-hat kr vontatta. Ezek alacsonyak s sttek, mint a spanyolok, s ruhjuk olyan, mint a diaknus palstja, kiss szkebb ujjal. Fejkn a pspkhez hasonlatos mitrt hordanak, de az ells rsze valamivel alacsonyabb a htulsnl, s fell nem cscskben vgzdik, hanem ngyszgben; fekete enyvvel kemnytett szvetbl kszl, s annyira kidrzslik, hogy gy ragyog a napsugrban, mint a tkr vagy a jl kifnyestett sisak. A halntk tjn egy-egy hossz szalag van ugyanabbl az anyagbl a mitrhoz varrva; ezek a szlben sztterlnek, mint kt, a halntkbl kinv szarv. Ha a szl tlsgosan lebegteti ket, sszektik fent a mitra kzepn t egyik halntktl a msikig, s ilyenkor mint valami karika nyugszik keresztben a fejen, s nagyon szp kessge a fejnek.
(6) Valahnyszor a legfbb kvet az udvarba jtt, mindig egy simra csiszolt, rfnyi hossz s tenyrnyi szles elefntcsont tblt tartott a kezben. s amg a knhoz vagy ms tekintlyes emberhez beszlt, egsz id alatt e tblcskra nzett, mintha onnan olvasn le mondandjt, s nem pillantott sem jobbra, sem balra, sem szembe azzal, akihez szlott. Mialatt a kn el jrult vagy tle tvozott, azalatt is folyvst e tblra szegezte szemt.
(7) Az ismertetett trzseken tl ms emberek laknak, akiket – mint bizonyosan megtudtam – muknak* neveznek; vrosaik vannak, de nem tartanak semmifle hzillatot. Ennek ellenre sok nyj s szmos csorda legelszik fldjkn, de senki sem rzi. Mikor valakinek valamire szksge van, felmegy egy dombra s kilt egyet; a kilts hallatra az llatok mind krje gylnek s engedik, hogy hzillat mdjra bnjon velk. Ha pedig kvet vagy ms idegen rkezik e tartomnyba, bezrjk egy hzba, s minden szksges dologgal elltjk, mg csak gyt el nem intzi; mert ha az idegen keresztl-kasul jrn a vidket, szagtl az llatok eliramodnnak s elvadulnnak.
(8) Ezen tl fekszik a nagy Kna,* amelyet az antik korban, azt hiszem, Seresnek neveztek.* Ugyanis tlk jnnek a legjobb selyemkelmk, melyeket serici-nek neveznek arrl a nprl, a np viszont egyik vrosa utn viseli a seres nevet.* Megtudtam, hogy ezen a vidken van egy olyan vros, melynek falai ezstbl, bstyi meg aranybl vannak. E tjon sok tartomny van, tbbsgk mg nem hdol a mongoloknak. Kzttk s India kztt a tenger fekszik.*
(9) Ezek a knaiak kicsiny emberek, s beszd kzben ersen llegeznek az orrukon t; ltalnos jellegzetessg, hogy valamennyi keleti embernek kis szemnylsa van. A knaiak kivlan rtenek minden mestersghez, orvosaik behatan ismerik a fvek gygyerejt, s kitnen tlnek az rversbl; vizeletvizsglatot azonban nem folytatnak, s nem tudnak semmit a vizeletrl; ezt magam is lttam, mert sokan kzlk Karakorumban lnek. Mindig az volt a szoks nluk, hogy amilyen mestersget az apa folytat, sszes fia azt a mestersget kell hogy kvesse, s ezrt fizetnek olyan nagy adt. Ugyanis mindennap ezertszz jasztukot* adznak a mongoloknak – a jasztuk tz mrka slynak megfelel ezstdarab –, teht naponta tizentezer mrkt, nem szmtva a selyemanyagokat s telflesgeket, melyeket a tatrok innen kapnak, s egyb szolglatokat melyeket tlk megkvetelnek.
(10) E npek mind a Kaukzus* hegyei kztt, spedig ennek szaki lejtin lnek, a keleti cenig,* Szktia dli rsze fell, melyet mongol psztorok laknak; valamennyien az adfizetik. Mindnyjan blvnyimdk: reglnek egy sereg istenrl, tbb istenn lett emberrl s az istenek leszrmazsrl, mint a mi kltink teszik.*
(11) Jvevnyek gyannt lnek kzttk elszrtan nesztorinusok s mohamednok is egsz Knig. Kna tizent vrosban laknak nesztorinusok, s a Szikingnek* mondott vrosban van a pspksgk, ezeken tl tisztn blvnyimdkat tallni. Az emltett npek blvnyainak papjai valamennyien b srga selyemkpenyt viselnek. Akadnak kzttk remetk is – mint megtudtam – az erdkben s a hegyeken; ezek csodlatos s szigor letmdot folytatnak.
(12) A nesztorinusok nagyon tudatlanok errefel. Szolglataikat ugyanis szr nyelven vgzik, szent knyveik is szr nyelvek, ezt a nyelvet viszont nem ismerik, amirt is gy nekelnek, mint nlunk a grammatikban jratlan bartok. Innt ered, hogy olyan romlottak. Elssorban haszonlesk s rszegesek, st egyesek, akik a tatrok krben lnek, ezekhez hasonlan tbb felesget is tartanak. Mikor a templomba lpnek, als tagjaikat megmossk, mint a mohamednok, pnteken hst esznek, s lakomikat is e napon tartjk a mohamednok szoksa szerint.
(13) A pspk ritkn ltogat el ezekre a fldekre, taln tizent venknt egyszer. Ilyenkor az sszes figyermeket, mg a blcsben fekvket is papp avatjk, ezrt frfiaik gyszlvn valamennyien papok. Ksbb meghzasodnak, ami ppensggel ellenkezik az egyhzatyk trvnyvel, s tbbnejek, mert az els hitves elhunytval msikat vesznek felesgl. Tovbb mindnyjan szimonikusok, mert egyetlen szentsget sem szolgltatnak ki ingyen.
(14) Felesgeikrl s kicsinyeikrl szpen gondoskodnak, amirt aztn nem a hit terjesztsn fradoznak, hanem anyagi haszonra trekszenek. Ezrt van az, hogy egyes nesztorinusok, akik mongol nemes ifjakat nevelnek, jllehet az evangliumra s a hitre oktatjk ket, rossz letkkel s kapzsisgukkal mgis inkbb elriasztjk neveltjeiket a keresztny vallstl, hiszen maguknak a mongoloknak s a tojinoknak,* azaz blvnyimdknak lete tisztbb az vknl.
XXVII. TBAN MENG KN UDVARA FEL
(1) Szent Andrs nnepn* eltvoztunk az emltett [Kajalig] vrosbl, s tle hrom mrfldre egy tisztn nesztorinus falura talltunk. Templomukba lpve rmmel zendtettnk r a Salve Regin-ra, amilyen hangosan csak tudtunk, minthogy mr hossz id ta nem lttunk templomot.
(2) Innen hromnapi utazssal elrtnk e tartomny szlhez, az emltett tenger* vgnl, mely oly viharosnak mutatkozott elttnk, akr az cen. Egy nagy szigetet is lttunk benne. Trsam megkzeltette partjt, s egy vszondarabot megnedvestett benne, hogy megzlelje vizt, mely kiss ss ugyan, de azrt ihat. A nagy hegyekbl, dlkeleti irnybl egy vlgy ereszkedik al, s amott, a hegyek kztt egy msik nagy tenger van.* A vlgyn keresztl foly mlik a tls tengerbl az ittenibe, s szinte sznet nlkl olyan hatalmas szl jn a vlgyn t, hogy az thalad embereket komolyan fenyegeti a veszly, hogy belesodrdnak a tengerbe.
(3) tkeltnk teht a vlgyn, szaknak a vastag hval fdtt nagy hegyeknek tartva.* Ekkor mr h bortotta a fldet, gy aztn Szent Mikls nneptl* kezdden fokoztuk az iramot, mivel mr nem talltunk ms emberekre, csak a jamokra, vagyis azokra a szemlyekre, akiket egynapi jrfldenknt a futrok fogadsra lltottak. S mivel sok helytt a hegyek kztt szk svnyen visz az t, s kevs a legel; gy nappal s jjel kt jamot is tba ejtettnk, teht egy napbl kt napot csinltunk, s tbbet mentnk jjel, mint nappal. Errefel zord hideg uralkodott, amirt szrkkel kifel fordtott kecskebrket klcsnztek neknk.
(4) dvent msodik szombatjn* este egy bizonyos helyen szrnysges szirtek kztt kellett tmennnk; vezetnk hozzm kldtt, krve, hogy mondjak valami hathats fohszt, ami kpes elriasztani a dmonokat, mert ebben a szurdokban a dmonok hirtelen el szoktk ragadni az embereket, s nem tudni, mi lesz bellk. Olykor a lovat raboljk el, s az embert ott hagyjk, mskor kitpik az ember belt, s a testet ott hagyjk a lovon; mr sok ilyen eset fordult itt el. Ekkor fennhangon nekelni kezdtk a Hiszekegy-et, s Isten kegyelmbl az egsz trsasggal psgben tjutottunk. Ettl fogva krlelni kezdtek, hogy rjak nekik lapocskkat, amit a fejkn hordjanak; n azt mondottam r: „Megtantalak titeket egy fohszra, melyet a szvetekben fogtok hordozni, s ltala testetek, lelketek egyarnt rk megvltst fog nyerni.” De valahnyszor tantani szerettem volna ket, a tolmcs mindig felmondta a szolglatot. Azrt mgis lertam nekik a Hiszekegy-et s a Miatynk-ot, mondvn: „Itt le van rva az, amit az embernek Istenrl hinnie kell, s egy imdsg, amelyben krjk Istentl mindazt, amire csak az embernek szksge van. Higgytek ht ersen a benne foglaltakat, mg ha megrteni nem is tudjtok, s krjtek Istent, teljestse krseiteket az itt lert imdsg szerint, melyet szemlyesen sajt ajkval tantott meg bartainak, s n remlem, hogy Isten meg fog vltani titeket.” Mst nem tehettem, hiszen ilyen tolmcsra bzni a tants igit veszlyes vllalkozs volt, st lehetetlen, mert nem ismerte a szavakat.
(5) Ezek utn arra a sksgra rtnk, ahol Gjk kn udvara volt,* s valamikor a najmanoknak – Jnos pap npnek – orszga volt. De ekkor nem lttam az udvart, csak visszatban.
(6) Mgis itt beszlem el felsgednek, ami az rokonsgval: fival s felesgeivel trtnt. Mikor Gjk kn meghalt, Batu azt akarta, hogy Meng legyen a kn. Magnak Gjknek a hallrl semmi bizonyosat nem sikerlt megtudnom. Andreas frter gy mondotta, hogy valami orvossgot adtak neki, az okozta hallt, s gyantottk, hogy esetleg Batu tette. n azonban mst hallottam. Gjk kn ugyanis felszltotta volt Batut, hogy hdolatra jruljon elbe; Batu nagy pompval tnak is indult. De nagyon flt, gy maga, mint emberei, s egyik fivrt, a Siban* nevt elre kldte. Miutn Siban megrkezett Gjkhz, s ppen a serleggel knlta volna, vita tmadt, s megltk egymst.* Siban zvegye egy napra ott tartott minket, hogy ltogassuk meg hzt, s mondjunk ldst rja, vagyis imdkozzunk rte. Mikor teht Gjk meghalt, Batu kvnsgra Mengt vlasztottk meg, s mr akkor meg volt vlasztva, mikor Andreas frter itt jrt.
(7) Gjknek volt egy bizonyos fivre, nv szerint Siremn,* aki Gjk felesgnek s vazallusainak* tancsra nagy ksrettel felkerekedett Menghz, mint aki hdolni akar eltte. Valjban azonban azt tervezte, hogy megli t, s egsz udvartartst kiirtja. s amikor mr egy- vagy ktnapi jrfldre megkzeltette Mengt, egyik taligja tkzben eltrtt, s lemaradt. Mialatt a kocsis javtsval bbeldtt, Meng egyik embere ott rte, s segtsgre sietett; kzben addig-addig faggatta tjuk fell, mg a kocsis felfedte eltte Siremn tervt.
(8) Erre Meng embere flrefordult, mintha nem sok gyet vetne r, odament a mneshez, kikereste a lehet legersebb lovat, s jjel-nappal szlsebesen nyargalt, mg bert ura udvarba, hrl adva, amit hallott volt. Meng rgtn sszehvta valamennyi embert, s ngy sor fegyveressel krlvette udvart, hogy senki azon t ne hatolhasson se be, se ki. A tbbieket Siremn ellen kldte. Azok elfogtk Siremnt, aki nem is gyantotta, hogy terve kituddott, s egsz ksretvel egytt az udvarhoz vittk. Mikor Meng szemre lobbantotta vtkt, azonnal beismerte. Ekkor megltk t s Gjk kn idsebb fit, valamint velk egytt hromszz tatr elkelsget.* Az asszonyokrt is kldtek; mindnyjukat tzes botokkal tlegeltk, hogy valljanak sznt. Amikor beismertk vtkket, kivgeztk ket. Gjk kicsiny fit, aki kornl fogva nem lehetett rszes a cselszvsben s nem is tudhatott rla, letben hagytk; apja udvara minden tartozkval, tudniillik llatokkal s emberekkel egytt re maradt.
(9) Mellette haladtunk el visszatban, de vezetim sem menet, sem jvet nem mertek betrni. Mert „rvn l a fejedelemasszony, s senki sincs, ki vigasztaln”.*
(10) Ekkor jra hegynek haladtunk felfel, llandan szaknak tartva. Vgre Szent Istvn napjn* egy nagy laplyra jutottunk, mely szles, mint a tenger, mg csak egy kicsiny domb sem ltszik semerre, s Szent Jnos evanglista nnepnek msnapjn* elrtnk a nagy r udvarhoz. Mikor azonban mr tnapi jrfldre megkzeltettk, a jam, akinl meghltunk, valami kerl tra akart terelni minket, gyhogy mg tizent napot kellett volna fradnunk. s ezt azrt, mint megtudtam, hogy Onan–Kerlent, az sajt fldjket tba ejtsk, ahol Dzsingisz kn udvara van; msok azt mondtk, azrt akartk, hogy az utat meghosszabbtsk s hatalmukat annl jobban fitogtassk elttnk. Mert gy szoktak tenni azokkal az emberekkel, akik a meg nem hdolt vidkekrl rkeznek hozzjuk. s csak nagy nehezen rte el vezetnk, hogy az egyenes ton mehessnk. E krdsrl vitzva ugyanis hajnal hasadttl egszen kilenc rig feltartottak minket.
(11) Utunk e szakaszn az a bizonyos rnok, akit Kajaligban bevrtunk, azt mondotta nekem, hogy a Batu ltal Meng knnak kldtt levl szerint felsged sereget s segtsget kr Szartachtl a mohamednok ellen. Ezen nagyon elcsodlkoztam, st aggdni is kezdtem, mivel ismertem felsged levelnek tartalmt, s tudtam, hogy errl egyetlen sz emlts sincs benne, nem szmtva a Szartachhoz intzett figyelmeztetst, miszerint legyen minden keresztny jakarja, magasztalja a keresztet, s a kereszt valamennyi ellennpnek legyen ellensge. De mert a fordtk Nagy-rmnyorszgbl* val rmnyek voltak, akik mlysgesen gyllik a mohamednokat, tartottam tle, hogy a mohamednok irnti gylletkben s srelmeik miatt ersebben tolmcsoltak, sajt rdekeik szerint. Hallgattam ht, nem szlva sem ellene, sem mellette, mert fltem Batu szavainak ellentmondani, nehogy sszer ok nlkl rmnykods vdjba essem.
XXVIII. MENG UDVARRL S AZ ELS KIHALLGATSRL
(1) A nevezett napon teht megrkeztnk a mondott udvarhoz. Vezetnknek egy nagy jurtt jelltek ki, neknk hrmunknak egy kis kunyht, melyben alig tudtuk holminkat letenni, fekhelyet csinlni s egy kis tzet rakni. Sokan jttek vezetnket megltogatni, s hosszks, fell szk nyak korskban rizssrt hoztak neki, melyet egyltaln nem tudtam volna megklnbztetni a legjobb auxerre-i bortl, eltekintve attl, hogy nincsen borillata.
(2) Hvattak, s alaposan kikrdeztek jvetelnk okrl. gy feleltem nekik: „Azt hallottuk volt Szartachrl, hogy keresztny; hozz jttnk, a francik kirlya zrt levelet kldtt neki ltalunk; Szartach apjhoz kldtt, apja pedig ide kldtt minket. bizonyra megrta az okt, hogy mirt.” Krdeztk, vajon felsged szeretne-e bkt ktni velk. Azt feleltem: „A kirly Szartachnak mint keresztnynek kldtt levelet; ha tudta volna, hogy nem keresztny, sohasem kldtt volna levelet neki. Ami a bkektst illeti, azt mondom, hogy a kirly semmivel sem bntott titeket; ha bntott volna valamivel, amirt ti hbort kellene hogy indtsatok ellene vagy nemzete ellen, igaz ember ltre nknt helyreigaztan a hibt s keresn a bkt. Ha viszont ti a jvben ok nlkl akarntok re vagy nemzetre hbort hozni, bzom benne, hogy Isten, az igazsgos, meg fogja segteni ket.” A mongolok csak lmlkodtak, minduntalan hajtogatva: „Mirt jttetek, ha nem a bkt biztostani jttetek?”
(3) k ugyanis mr annyira felfuvalkodtak ggjkben, hogy azt hiszik, az egsz vilg vgyik a bkt biztostani velk. Pedig bizony, ha engedlyt kapnk r, tlem telhetleg hborra tzelnm ellenk az egsz vilgot. De nem akartam nekik nyltan megmagyarzni jvetelem okt, nehogy esetleg olyasvalamit mondjak, amivel a Batu zente szavakat megcfolom. Ezrt odarkezsem egyedli okaknt azt hangoztattam: mert kldtt.
(4) Msnap az udvarhoz vezettek, s azt hittem, meztlb is mehetek, mint a mi tjainkon, ezrt levetettem sarumat. Az udvarhoz igyekvk azonban nluk mr messzire leszllnak a lrl, egy nyllvsnyire attl a jurttl, melyben a kn szkel, s ott hagyjk a lovakat meg a rjuk gyel legnyeket. gy mikor leszlltunk, s vezetnk a kn hzhoz ment, egy ott lldogl magyar legny felismert minket, illetve a mi rendnket. S amikor az emberek krlvettek bennnket, s mint valami szrnyeket, bmulni kezdtek, fkppen amirt meztelen lbbal voltunk, s krdeztk, hogy nincs-e szksgnk a lbunkra, mert azt gondoltk, tstnt el fogjuk veszteni – akkor ez a magyar megmagyarzta nekik az okt, elbeszlve rendnk szablyait.
(5) Ekkor odajtt a frnok, egy nesztorinus keresztny,* akinek tancst gyszlvn minden dologban kvetik, hogy megnzzen minket; gondosan szemgyre vett, majd odahvta azt a magyart, s sok mindent krdezett tle. Vgl azt mondottk, hogy trjnk vissza szllsunkra. Mikor visszafel tartottunk, az udvar keleti vgvel szemben, tle kt szmszerjlvsnyire, egy hzat lttam meg, melynek tetejn kis kereszt keskedett.
(6) Nagyon megrltem, felttelezvn, hogy itt valami keresztnysggel kapcsolatos dolog van; btran belptem, s egy igen szpen elrendezett oltrt talltam. Volt itt arannyal hmzett szvet, rajta a Megvlt, a Boldogsgos Szz s Keresztel Szent Jnos, valamint kt angyal kpe – az alakok s a ruhzat krvonalai gyngykkel voltak kirakva –, tovbb egy nagy ezstkereszt, a sarkain s a kzepn drgakvel, s ms ereklyetartk; az oltr eltt nyolclng olajlmps gett. Egy rmny szerzetes ldglt benn, fekets, szikr ember lbszr kzepig r durva szrcsuhba ltzve, azon egy fekete, prmmel blelt szrkpnyeggel, a csuha alatt lnccal krlvezve.
(7) Amint belptnk, mg mieltt a szerzetest kszntttk volna, rgtn leborulva elnekeltk az Ave regina coelorum-ot,* s felemelkedve velnk egytt imdkozott. Majd miutn dvzltk, leltnk mell; eltte egy tlban kicsinyke tz gett. Elbeszltk neki jvetelnk okt, s ersen buzdtott minket, hogy beszljnk btran, hiszen Isten kvetei vagyunk, aki hatalmasabb minden embernl.
(8) Ezutn az jvetelrl meslt neknk, mondvn, hogy egy hnappal elttnk rkezett ide; korbban remete volt Jeruzslem krnykn, s Isten hrom alkalommal megjelent neki, parancsot adva, hogy menjen a tatrok uralkodjhoz. s mert elhanyagolta az indulst, a harmadik alkalommal Isten a fldre tertette s megfenyegette, hogy meg fog halni, ha nem megy. Elbeszlte tovbb, amit Meng knnak mondott volt, hogy ha tudniillik felvenn a keresztnysget, az egsz vilg elbe jrulna hdolatra, s a francik s a nagy ppa is engedelmeskednk neki. Figyelmeztetett engem, hogy n is hasonlakat mondjak. Ekkor gy feleltem: „Testvrem, szves rmest figyelmeztetem majd a knt, hogy legyen keresztnny, hiszen azrt jttem, hogy mindenkinek ezt hirdessem; azt is meggrhetem neki, hogy a francik s a ppa nagy rmmel veszik majd, s testvrkk s bartjukk fogadjk t, de hogy a szolgiv legyenek, s ms itteni nemzetek pldjra adt fizetnnek neki, azt sohasem fogom meggrni, mert lelkiismeretem ellen beszlnk.” Erre hallgatott.
(9) Visszatrtnk ht szllsunkra, melyet hidegen talltam; enni sem ettnk a nap folyamn. Fztnk egy kis hst, s a hslben klest, hogy kortyolgassuk; vezetnk s trsai az udvarnl dzsltek, rnk kevs gondjuk volt.
(10) Ebben az idben Vatatzsz* kvetei voltak rajtunk kvl itt, de nem tudtunk rla. Pirkadatkor udvarbeli emberek jttek felkelteni nagy sietsggel. n amgy meztlbasan velk mentem a rvidke ton a mondott kvetek szllsig; megkrdeztk tlk, hogy ismernek-e minket. Ekkor az egyik grg katona felismerte rendnket, st trsamat is, mert ltta volt t Vatatzsz udvarnl Thomas frterrel, tartomnyfnknkkel egytt, s valamennyi trsval egyetemben ers tansgot tett mellettnk. Erre megkrdeztk, vajon felsged bkben avagy hadilbon van-e Vatatzsszel. „Sem bkben – mondottam –, sem hadilbon.” Tudakoltk, hogyan lehetsges ez. „gy – feleltem –, hogy orszgaik tvol vannak egymstl, s nincs semmi dolguk egymssal.” Erre Vatatzsz kvete kijelentette, hogy bke van kztk; ez vatossgra intett. Elhallgattam.
(11) Ezen a reggelen lbujjaim vge annyira megfagyott a hidegtl, hogy nem jrhattam tovbb meztelen lbbal. E tjakon ugyanis metsz hideg uralkodik, s attl fogva, hogy elkezd fagyni, nem hagy albb mjusig, st mjus havban is fagy. Fagyott is minden reggel, de napkzben a nap erejtl flengedett. Tlen azonban sohasem olvad, hanem fagy, akrmilyen szl fj is. s ha olyan szelek jrnnak erre tl idejn, mint nlunk, semmi sem maradna letben, a leveg azonban mindig csendes egsz prilisig, s csak akkor tmadnak fel a szelek. Amikor itt voltunk hsvt tjn,* szmtalan llatot lt meg a szllel egytt felled hideg. Tlen csak kevs h hullott errefel, hsvt krl azonban, mely prilis vgre esett, akkora h hullott, hogy Karakorum valamennyi utcja tele volt vele, s kordkkal kellett elhordani. Ekkor trtnt elszr, hogy az udvartl juhprm kdmnket, ugyanabbl nadrgokat s csizmkat hoztak neknk. Trsam s a tolmcs elfogadta. n azonban nlklzhetnek vltem, mert elegendnek ltszott a Batutl magammal hozott bunda.
(12) Aprszentek nyolcadn* elvezettek bennnket az udvarhoz; nesztorinus papok jttek, akikrl nem tudtam, hogy keresztnyek, s megkrdeztk, hogy melyik irnyba fordulva szoktunk imdkozni. „Kelet fel” – feleltem. Azrt krdeztk, mert vezetnk tancsra leberetvltuk szakllunkat, hogy a kn eltt haznk szoksa szerint jelenjnk meg, s ebbl azt kvetkeztettk, hogy tojinok, vagyis [buddhista] blvnyimdk vagyunk. A Biblibl is vizsgztattak. Ekkor megkrdeztk, hogyan akarjuk a knnak megadni a tiszteletet, a mi szoksunk szerint avagy az szoksuk szerint. Amire gy vlaszoltam: „Isten szolglatra hivatott papok vagyunk. A mi tjainkon a nemesurak Isten irnti tiszteletbl nem kvnjk meg, hogy a papok trdet hajtsanak elttk, mi azonban Istenre val tekintettel minden ember eltt megalzkodunk. Messzi vidkrl jvnk; elszr teht, ha nektek is gy tetszik, Isten dicsrett fogjuk zengeni, aki minket oly tvolbl psgben elvezetett idig, s azutn gy tesznk majd, amint azt a ti uratok megkvnja, feltve hogy semmi olyat nem parancsol, ami Isten imdsgval s tiszteletvel ellenttben van.”
(13) Ekkor belptek a jurtba, s megismteltk szavainkat. Az r beleegyezett; minket a hz bejrata el lltottak, s az eltte fgg nemezt felhajtottk. Minthogy a karcsonyi nnepkrben trtunk, elkezdtk nekelni:
Onnt, hol feltmad a nap,
Vgig az egsz fldn t
Hirdessk mindnyjunk urt:
Kit Mria szlt, Krisztus az.*
Miutn e himnuszt elnekeltk, vgigmotoztk lbszrunkat, oldalunkat s karunkat, hogy nincsenek-e ksek nlunk. A tolmcsot kln lltottk, s vn fgg kst kvl hagyattk vele az egyik ajtnll rizetre.
(14) Ekkor belptnk; a bejratban pad llott kumisszal, a tolmcsot amell lltottk, minket pedig leltettek egy padra az rnkkel szemkzt. A jurta bellrl teljesen be volt bortva aranyszvettel, s egy kis tzhelyen a hz kzepn csipkebokrokbl s az errefel nagyra megnv rmnek gykereibl, valamint tehntrgybl gyjtott tz gett. A kn egy kereveten lt, beburkolzva egy pettyes s nagyon fnyl szrmbe, amely fkaprmhez hasonlt. Tmpe orr, kzptermet ember, negyvent v krl jrhat; egy fiatal felesge lt mellette. Egy igen csf, nagyocska lenya, nv szerint Cirina, a tbbi gyermekkel mgttk lt egy kereveten. Mert ez a jurta korbban egyik keresztny felesg volt, akit a kn nagyon szeretett, tle szrmazik a nevezett leny. Ksbb a kn mg azt a fiatal nt is felesgl vette, de azrt a leny volt ennek az egsz, anyjtl re maradt jurtnak az rnje.
(15) Ekkor a kn megkrdeztette, hogy mit kvnunk inni: bort-e avagy daraszunt,* azaz rizssrt, vagy karakumiszt, azaz vilgos kancatejet, vagy balt,* azaz mhsrt? Tlen ugyanis e ngy itallal lnek. Azt feleltem: „Uram, mi nem olyan emberek vagyunk, akik az rmt az italban keresik, megelgsznk a te jakaratoddal.” Ekkor a rizsitalbl adott neknk, mely vilgos, s zben a fehr borra emlkeztet; irnta val tiszteletbl egy keveset megkstoltam belle. Balszerencsnkre tolmcsunk a pohrnokok mellett llt, akik bsgesen mrtk neki az italt, s rgtn lerszegedett.
(16) Ekkor a kn slymokat s ms madarakat hozatott be, kezre vette s nzegette ket, majd hossz sznet utn parancsot adott, hogy beszljnk. Most trdre kellett ereszkednnk. A knnak egy bizonyos nesztorinus volt a tolmcsa, akirl nem tudtam, hogy keresztny; neknk ott volt a magunk tolmcsa, olyan amilyen, tetejbe mr rszegen. Ekkor gy szltam: „Elszr is hlt adunk s dicsretet mondunk Istennek, hogy oly messzi vidkekrl elvezetett minket Meng kn szne el, kinek e nagy hatalmat adta vala a fldn. s krjk Krisztust, akinek uralma ltal mindannyian lnk s halunk, hogy adjon neki boldog, hossz letet.” Ezt ugyanis elvrjk, hogy letkrt imdkozzk az ember. Majd elbeszltem neki: „Uram, hallottuk volt Szartachrl, hogy keresztny, s ennek igen megrltek a keresztnyek mind, akik csak hallottk, kivlt pedig a francik ura, kirlya. Eljttnk teht Szartachhoz, s a kirly r levelet kldtt neki ltalunk, melyben bks szndk szavakat intz hozz, tbbek kztt tanstja, hogy mi mifle emberek vagyunk, s kri engedelmt, hogy orszgban idzhessnk; mert minket hivatsunk arra ktelez, hogy megtantsuk az embereket Isten trvnye szerint lni. Szartach elkldtt bennnket atyjhoz; Batuhoz, Batu pedig ide kldtt hozzd. Te vagy az az r, akinek Isten nagy birodalmat juttatott a fldn, krjk teht hatalmassgodat, engedje meg orszgotokban maradnunk, hogy istentiszteletet vgezhessnk rtetek, asszonyaitokrt s gyermekeitekrt. Nincsen aranyunk vagy ezstnk, nincsenek drgakveink, melyeket nektek tnyjthatnnk, csak nmagunkat ajnljuk fel, hogy Istent szolgljuk s knyrgjnk hozz rtetek. Legalbb addig adjl engedlyt a maradsra, amg ez a hideg elmlik. Trsam ugyanis annyira gyenge, hogy lete kockztatsa nlkl semmikppen nem brja tovbb a lovagls fradalmait.”
(17) Trsam tudniillik elmondotta volt nekem az ertlensgt, s krve krt, hogy eszkzljem ki a maradst, mert jl sejtettk, hogy vissza kellene trnnk Batuhoz, hacsak a kn klnleges kegye folytn meg nem kapnnk az engedelmet a maradsra.
(18) Ekkor a kn gy kezdte vlaszt: „Amint a nap, sugarait szerterasztva mindenv elhatol, gy az n hatalmam, valamint a Batu is mindenhov kiterjed. Nincs ht szksgnk a ti aranyatokra vagy ezsttkre.” Eddig rtettem a tolmcsomat, de ezentl egyetlen p mondatot nem voltam kpes felfogni, s ebbl vilgosan lttam, hogy rszeg. Maga Meng kn is mmorosnak ltszott. Szavai bezrsakppen, ha jl rtettem, nemtetszst fejezte ki, hogy elbb Szartachhoz mentnk s nem hozz. Ltva tolmcsomat kidlni, nem beszltem tovbb, mindssze arra krtem a knt, hogy ne vegye zokon az arannyal s ezsttel kapcsolatban mondottakat, hiszen nem gy rtettem, mintha ilyesmire szksge volna vagy efflkre htozna, csupn azt akartam kifejezni, hogy rmest megtisztelnnk muland dolgokkal s lelkiekkel egyarnt.
(19) Ekkor intett, hogy lljunk fel s jra ljnk e, majd rviddel utna bcst vettnk t
|