Nomd npek : Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 3 rsz. |
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 3 rsz.
Gy. Ruitz Izabella fordtsa 2010.01.21. 20:52
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 3 rsz.
XVIII. AZ OROSZOKRL, MAGYAROKRL, ALNOKRL S A KASZPI-TENGERRL
(1) Ami Szartachot illeti, nem tudom rla, hisz-e Krisztusban avagy sem. Annyit tudok, hogy nem akarja magt keresztnynek hvatni, st gy ltom, inkbb csfot z a keresztnyekbl. Szllsa tjba esik a keresztnyeknek, tudniillik oroszoknak,* blakoknak, Kis-Bolgrorszg bolgrainak, szudakbelieknek, cserkeszeknek, alnoknak, akik valamennyien rajta keresztl iparkodnak atyja udvarhoz, s mert ajndkot kap tlk, jobban kegyeli ket. De ha mohamednok jnnek, s tbbet hoznak, azok hamarbb clt rnek nla. Krnyezetben vannak nesztorinus papok is, akik fval harangoznak, s neklik szolglataikat.
(2) Egy msik mongol, Berke nev,* aki Batunak fivre, a Vaskapu fel legeltet, ott, ahol a Perzsibl s Trkorszgbl jv sszes mohamedn tja vezet. Ezek Batuhoz igyekezve, rajta mennek keresztl, s ajndkokkal kedveskednek neki, Berke pedig mohamednnak teszi magt, s nem engedi, hogy udvarnl disznhst fogyasszanak. Visszautunk idejn azonban ppen parancsot kapott Batutl, hogy kltzzn el onnt, s menjen az Etilen tl keletre; Batu ugyanis nem akarja, hogy a mohamedn kvetek Berkn haladjanak keresztl, mert gy ltja, vesztesg ri ezltal. A ngy nap alatt, amelyet Szartach udvarnl tltttnk, egyltaln nem adtak neknk elesget, mindssze egy alkalommal egy kevs kumiszt.
(3) Szartachtl atyjhoz menet nagy flelmnk volt az ton. Ugyanis orosz, magyar* s aln rabszolgik, akik szp szmmal lnek kzttk, sszellnak hszan vagy harmincan; j idejn megszknek, jat s tegezt viselve, s aki csak tjukba akad a sttben, azt meglik. Nappal elrejtznek, s amikor lovaik kimerltek, az j leple alatt megkzeltik a rteken legelsz mneseket, lovat vltanak, s mg egy vagy kt lovat magukkal visznek, hogy megegyk, ha szksget ltnak. Ilyen csapatok rajtatstl rettegett nagyon a mi vezetnk. Ezen az ton bizony hen haltunk volna, ha nem visznk magunkkal egy kevs ktszersltet.
(4) Elrtnk teht az Etilhez, a legnagyobb folyhoz. Mert ngyszerte szlesebb a Szajnnl, s igen mly, az szaki fekvs Nagy-Bolgrorszgbl folyik el, dlnek tart, s egy bizonyos tba, illetve tengerflbe mlik, melyet manapsg Sircan-tengernek* mondanak valamely vros utn, mely perzsiai partjn emelkedik. Isidorus azonban Kaszpi-tengernek nevezi*. Tle dlre a Kaszpi-hegyeket, valamint Perzsit tallni, keletre a mulhidoknak*, vagyis asszaszinoknak a Kaszpi-hegyekkel rintkez hegyeit,* szakra pedig azt a bizonyos pusztasgot, hol mostansg a tatrok jrnak, korbban azonban a kanglinak* mondott kunok laktak, s errl az oldalrl fogadja magba az Etilt, mely nyron gy megrad, mint az egyiptomi Nlus. Tle nyugatra vannak az alnok hegyei,* a lezgek, tovbb a Vaskapu s a grzok hegyei.
(5) A tengert teht hrom oldalrl hegyek krnykezik, szaki partja pedig sksgra nz. Andreas frter kt oldalt bejrta, tudniillik a dlit s a keletit, jmagam a msik kettt, mgpedig az szakit Batuhoz s Menghz menet, majd jvet ugyancsak ezt, a nyugatit meg akkor, amikor Batutl igyekeztem vissza Szriba. Ngy hnap alatt lehet krbejrni, s nem igaz, amit Isidorus mond,* hogy az cen egy ble, mert sehol sem rinti a tengert, hanem mindenfell szrazfld vezi.
XIX. BATU UDVARRL S A FOGADTATSRL, MELYBEN NLA RSZESLTEK
(1) Ezt az egsz vidket az emltett tenger nyugati partjtl, ahol Sndor Vaskapuja van s az alnok hegyei emelkednek, egsz az szaki tengerig s a meotiszi mocsarakig, melyben a Don ered, Albninak szoktk nevezni.* Isidorus szerint oly nagy s fktelenl vad kutykat tallni rajta, hogy a bikkat leteperik s az oroszlnokat meglik.* Ez gy igaz, mert hallottam beszlni, hogy itt, az szaki cen fel, krk mdjra kutykkal hzatjk a kordkat, mivel olyan nagyok s ersek.
(2) Azon a helyen teht, ahol az Etil vizre ereszkedtnk, van egy j falu,* melyet a tatrok ltestettek rszint oroszokbl, rszint mohamednokbl, s ezek mind a Batu udvarba tart, mind az onnan visszatr kldtteket a folyn tszlltjk. Batu ugyanis a tls parton van kelet fel, s nyaranta nem haladja tl ezt a helyet, ahol mi kiktttnk, st mr megkezdett visszafel ereszkedni. Mert is s a tbbiek valamennyien janurtl augusztusig mennek felfel a hideg vidkek irnyba, augusztusban pedig megkezdik a visszatrst.
(3) A falutl teht csnakkal ereszkedtnk le Batu udvarig; ettl a helytl tnapi jrs visz szaki irnyban Nagy-Bolgrorszg vrosaiba. Csak azon csodlkozom, ki az rdg vihette oda Mohamed vallst.* Hiszen a Vaskaputl, Perzsia kijrstl tbb mint harmincnapi jrfld van addig a Bolgrorszgig; tja az Etil folysval szemben vezet t a pusztasgon, melyen egyetlen vrost sem tallni, legfeljebb nhny falut, kzel oda, ahol az Etil a tengerbe szakad. Mrpedig ezek a bolgrok a legvadabb mohamednok, szigorbban tartjk Mohamed vallst, mint akrki ms.
(4) Amikor Batu udvart megpillantottam, elteltem flelemmel, mert lakhelye olyannak ltszott, mint valami hosszan elnyl, nagy vros, melyet hrom vagy ngy mrfldn vgig mindenfell emberek znlenek krl. s amint Izrael npbl* mindenki tudta, hogy a frigylda strhoz viszonytva hol sse fel tbort, gy ezek is tudjk, hogy a kn udvarnak mely oldaln kell elhelyezkednik, amikor jurtikat a fldre lltjk. Ezrt nevezik a kn udvart ordnak, ami az nyelvkn kzepet jelent, mert mindig a hozz tartoz emberek kells kzepn van, annyi kivtellel, hogy tle egyenesen dlre senki sem telepszik, mivel az orda kapui ebbe az irnyba nylnak.* De tle jobb s bal fel tetszskre terjeszkedhetnek, aszerint, hogy hny helyre van szksg, mindaddig, mg az udvar el vagy vele szembe nem kerlnek.
(5) Elszr egy mohamednhoz vezettek bennnket, aki nem gondoskodott szmunkra ennivalrl. Kvetkez napon az udvarhoz vezettek. Batu egy hatalmas strat feszttetett ki, mert jurta nem tudta volna magba fogadni azt a sok frfit s asszonyt, aki mind sszejtt. Ksrnk figyelmeztetett, hogy ne mondjunk semmit, amg Batu fel nem szlt r, s akkor is beszljnk rviden. Megkrdezte tovbb, vajon felsged kldtt-e mr valaha kveteket hozzjuk. Elmondottam, mint kldtt volt felsged Gjk knhoz,* de megjegyeztem, hogy nem kldttetek volna sem ahhoz kveteket, sem Szartachhoz levelet, ha nem hallotttok volna rluk, hogy keresztnyek, mert nem holmi flelembl tetttek, hanem azrt, mert dvzlni akarttok ket abban a hiszemben, hogy keresztnyek. Ekkor a stor el vezettek minket; intettek, hogy ne rintsk a stor kteleit, melyet k olyb vesznek, mint a jurta kszbt. Ott llottunk meztelen lbbal, csuhnkban, hajadonftt, s az szemkben nagy ltvnyossgnak szmtottunk. Plano Carpini-beli Johannes frter* is jrt mr ugyan nluk, de ruht vltott volt, hogy a ppa r kvete lvn, ki ne gnyoltassk.
(6) Ekkor bevezettek minket a stor kzepig, de nem kvntk meg, hogy trdhajtssal adjunk tiszteletet, mint a kvetek tenni szoktk. Ott llottunk ht Batu szne eltt annyi ideig, ameddig egy Miserere mei Deus* elmondsa tart; mindenki teljes csendben volt. Batu trnuson lt, mely olyan hossz s szles volt, mint egy kerevet, az egszet aranyozs bortotta, s hrom lpcsfok vezetett fel r; egyik felesge volt mellette. Jobbrl elszrtan ltek a frfiak, balrl az rnk, s amely helyet az asszonyok nem tltttek meg a maguk rszn, tekintve hogy csak Batu felesgei voltak jelen, azt a frfiak foglaltk el. A stor bejratban llott a pad, rajta a kumisz s a drgakvekkel dsztett nagy arany- s ezstserlegek. Batu figyelmesen vizsglt minket, mi meg t; termetre olyannak talltam, mint Beaumont-i Jnos* r volt – Isten nyugosztalja. Arcn piros foltok virtottak.
(7) Vgre jelt adott a beszdre. Ekkor vezetnk utastott, hogy hajtsunk trdet, s beszljnk. Fl trdre ereszkedtem, mint ember eltt szoks. Erre intett, hogy kt lbbal hajtsak trdet, amit meg is tettem, nem akarva ezen ellenkezni. Ekkor felszltott, hogy beszljek. n meg arra gondolva, hogy most Istenhez fohszkodom, mivel kt trden llok, az ima szavaival kezdtem, mondvn: „Uram, krjk Istent, akitl minden j szrmazik, aki tged fldiekkel elhalmozott, hogy adja meg neked a mennyei javakat is, mivel ezek nlkl a fldiek hibavalk.” Batu figyelmesen hallgatott, n meg tovbbfztem szavaimat: „Tudd meg teljes bizonysggal, hogy az gi javaknak nem jutsz birtokba, csak ha keresztnny leszel. Mert azt mondja Isten: »Aki hiszen s megkeresztelkedik, idvezl, aki pedig nem hiszen, elkrhozik«.”* E szavakra Batu kiss elmosolyodott, s a tbbi mongol gnybl tapsolni kezdett; tolmcsomnak elakadt a szava, btortanom kellett, hogy ne fljen. Mikor jra csend lett, folytattam: „Azrt jttem fiadhoz, mert gy hallottuk, hogy keresztny, s levelet hoztam neki a francik urtl, kirlytl. kldtt ide hozzd. Tudnod kell, mi okbl.”
(8) Ekkor szlt, hogy lljak fel; megkrdezte felsged nevt, valamint az enymet, trsamt meg a tolmcst, s mindent felratott. Azt is megkrdezte, ki ellen visel hadat felsged, mert mr tudomsra jutott, hogy seregetekkel kivonultatok volt orszgotokbl. „A mohamednok ellen – feleltem –, akik Isten hzt megszentsgtelentik Jeruzslemben.” Azt is tudakolta, vajon kldttetek-e mr kveteket hozz. „Hozzd soha” – vlaszoltam. Ekkor hellyel knlt, s ltejet adatott innunk; a mongolok ezt nagy megtiszteltetsnek veszik, ha valaki kumiszt iszik vele az hzban. s mert szememet a fldre szegezve ltem, intett, hogy emeljem fel arcomat, taln azrt, mert jobban szemgyre akart venni, vagy esetleg igzstl tartott; k ugyanis baljs jelnek, mennek vagy rossz szndkrl rulkodnak tekintik, ha valaki lehajtott fvel, mintegy bslakodva l elttk, fkppen akkor, ha arct vagy llt kezbe tmasztja.
(9) Ekkor kimentnk. Kevssel utna odajtt hozznk a vezet, s szllsunkra ksrve a kvetkezket kzlte velem: „A kirly r kri, hogy tartztassunk itt ebben az orszgban; ezt Batu nem teheti meg Meng tudta nlkl. Teht neked s tolmcsodnak el kell mennetek Menghz. Trsad s a msik ember visszatr majd Szartach udvarba, s ott vr be tged, mg visszarsz.” Mire Homodei,* a tolmcs, vesztt vlve benne, sirnkozni kezdett, trsam meg ervel bizonygatta, hogy inkbb fejt hagyja venni, semmint tlem elszakadjon. n is mondtam, hogy trsam nlkl nem kelhetek tra, s hogy komoly szksgnk van kt szolgra, mert ha az egyik trtnetesen megbetegszik, nem hagyhatjuk magra. Erre a vezet visszament az udvarhoz, s tovbbtotta e szavakat Batunak, aki gy rendelkezett: „Menjen a kt pap s a tolmcs, a klerikus pedig forduljon vissza Szartachhoz.” A vezet visszajve tudtunkra adta e hatrozatot, s amikor a klerikus rdekben akartam szt emelni, hogy velnk jhessen, azt mondta: „Ne beszljetek tovbb, mert Batu mr eldnttte, s n nem merek tbbet visszamenni az udvarhoz.”
(10) Felsged alamizsnjbl Gosset klerikus huszonhat yperpert kapott s nem tbbet, ebbl tzet megtartott magnak s a finak, s tizenhatot tadott Homodeinek a mi rsznkre; gy aztn knnyek kztt elvltunk egymstl: megindult vissza Szartachhoz, mi meg ott maradtunk.
XX. A MENG KN UDVARA FEL VEZET TRL
(1) Nagyboldogasszony elestjn* klerikusunk megrkezett Szartach udvarhoz; msnap a nesztorinus papok a mi ruhinkba ltzve jelentek meg Szartach eltt.
(2) Minket egy msik szllsadhoz vittek, aki hajlkkal, lelemmel s lovakkal kellett hogy ellsson. De mert nem volt mit adjunk neki, mindent rosszul teljestett. t hten t Batuval egytt szekereztnk lefel az Etil mentn. Trsamat nha olyan hsg fogta el, hogy szinte srva panaszolta nekem: „gy rzem, mintha soha letemben nem ettem volna.” Batu udvart ugyan mindig kveti egy vsr, de tlnk olyan messzire esett, hogy nem tudtunk elmenni. Tetejbe lovak hjn gyalogosan kellett mennnk.
(3) Vgl nhny magyar keresett fel minket, akik valamikor klerikusok voltak; egyikk mg sok mindent tudott nekelni emlkezetbl, a tbbi magyar mintegy papjnak tekintette, s t szokta elhvni halottai temetshez. Egy msik a grammatikban elg alapos tudst szerzett volt, mert mindig megrtette, amit rsban kzltnk vele, csak felelni nem tudott. k nagy vigaszt jelentettek szmunkra, mivel hoztak kumiszt inni s olykor hst enni. Nagyon fjlaltam, hogy amikor valami knyvet krtek tlnk, nem tudtunk adni, mert nem volt semmink a Biblin s a breviriumon kvl. Akkor azt mondtam nekik: „Hozzatok paprt, s msolok nektek, amg itt lesznk.” Ezt meg is tettk. n meg kirtam mindkettjknek a Boldogsgos Szz hrit s a halottak zsolozsmit.
(4) Egy napon egy kun ember csatlakozott hozznk, latin szavakkal kszntve, mondvn: „Salvete domini!”* Elcsodlkozva viszonoztam ksznst, s megkrdeztem, ki tantotta erre az dvzletre. Azt mondotta, hogy Magyarorszgon a mi frtereink kereszteltk meg, k tantottk meg r.* Elmeslte azt is, hogy Batu sokat rdekldtt nla fellnk, s elbeszlte neki rendnk feltteleit.
(5) Tbb alkalommal lttam Batut ksretvel lovagolni; az sszes csaldf vele tart. Becslsem szerint nem lehettek tbben tszz frfinl.
(6) Vgre a Szent Kereszt felmagasztalsnak nnepe* krl eljtt hozznk egy tekintlyes mongol, akinek az apja ezredes volt – ez magas rang nluk –, s gy szlt: „Rem bztk, hogy titeket Meng knhoz ksrjelek; ez ngyhnapi t, s olyan hideg van arrafel, hogy a kvek s fk megrepedeznek a fagytl, ti lsstok, kibrjtok-e.” Azt feleltem neki: „Bzom Isten hatalmban, hogy ki fogjuk brni, amit ms ember is el tud viselni.” Erre gy szlt: „Ha nem brjtok ki, ott foglak hagyni az ton.” n gy vlaszoltam: „Ez nem volna rendjn, mert nem a magunk jszntbl megynk, hanem mert a ti uratok kldtt, teht miutn rd bztak, nem hagyhatsz cserben minket.” Mire azt mondta: „Rendben van.” Azzal megmutattatta magnak valamennyi ruhnkat, s amit nlklzhetnek tlt, ott hagyatta hzigazdnk rizetre. Msnap mindegyiknknek hoztak egy gubancos juhprm kdmnt, ugyanabbl nadrgokat, valamint csizmkat, illetve cipket, a nluk hasznlatos nemezharisnykkal, s olyan prmkucsmkat, amilyet k hordanak.
(7) Szent Kereszt felmagasztalst kvet napon* elindultunk lhton – neknk hrmunknak volt kt mlhs lovunk –, s megszakts nlkl lovagoltunk keleti irnyban egsz Mindenszentek nnepig. Ezen az egsz terleten, st mg rajta tl is, a kanglik laktak, akik a kunokkal rokonok. Tlnk szakra Nagy-Bolgrorszg fldje fekdt, dlre pedig a mr emltett Kaszpi tenger.
XXI. A JAJIK* FOLYRL; KLNBZ VIDKEKRL S NPEKRL
(1) Miutn az Etiltl kiindulva tizenkt napot mentnk, egy nagy folyhoz rtnk, melyet Jajiknak hvnak; szakrl jn a baskrok fldjrl, s az emltett tengerbe mlik. A baskrok* ugyanazt a nyelvet beszlik, mint a magyarok; psztorkodnak, vrosaik nincsenek; orszguk nyugatrl Nagy-Bolgrorszggal rintkezik. Ettl a fldtl kelet fel haladva az szaki oldalon nem tallni tbb vrost, gy Nagy-Bolgrorszg az utols tartomny, melynek vrosai vannak.
(2) Innen, Baskria tartomnybl jttek a hunok, akiket ksbb magyaroknak neveztek, s ezrt hvjk Nagy-Magyarorszgnak*. Isidorus azt mondja rluk*, hogy frge lovaikkal ttrtek a falakon, melyeket Sndor lltott a Kaukzus szirtjein a vad trzsek megfkezsre, gyhogy Egyiptomig az egsz terletrl nekik adztak. Franciaorszgig is feldltak minden orszgot, teht nagyobb hatalomra tettek szert, mint manapsg a tatrok. Velk egytt jttek a blakok, bolgrok s vandlok.
(3) Ugyanis ebbl a Nagy-Bolgrorszgbl jttek azok a bolgrok, akik Konstantinpolyhoz kzel, a Duna tls partjn laknak. s a baskrok mellett vannak az illakok,* ami ugyanannyi, mint blak, csak a tatrok nem tudjk a b-t kiejteni, s tlk jttek azok, akik most Aszen fldjn vannak. Tudniillik mind a kettt illaknak hvjk, ezeket is, meg amazokat is.
(4) Az oroszok*, lengyelek, csehek s szlavnok nyelve megegyezik a vandlokval, mindezek a hunokkal tartottak, s most nagyobbrszt a tatrokkal tartanak, akiket tvoli tjakrl hozott el Isten, hogy legyenek np, mely nem np s bolond nemzet, miknt az r mondja: „n azzal ingerlem ket – tudniillik azokat, akik nem kvetik az trvnyeit –, ami nem npem: bolond nemzettel bosszantom ket.”* Ez betrl betre beteljesl azokon a npeken, amelyek nem kvetik Krisztus trvnyt.
(5) Amit a baskrok fldjrl mondottam, a domonkos bartoktl* tudom, akik a tatrok jvetele eltt utaztak oda. Azta a szomszdos mohamedn bolgrok leigztk ket, s sokan kzlk mohamednn lettek. A tbbit a krnikkbl lehet megtudni, mert bizonyos, hogy e Konstantinpolyon tli tartomnyok, melyeket most Bulgrinak, Blakinak, Szlavninak neveznek,* a grgk tartomnyai voltak; Magyarorszg Pannnia volt.
(6) A kanglik fldjn teht Szent Kereszt nneptl* Mindenszentek nnepig* lovagoltunk ltal; csaknem mindennap akkora utat tettnk meg, ha becslsem helytll, amekkora az t Prizstl Orlans-ig,* olykor tbbet is, aszerint hogy milyen mrtkben voltunk elltva lovakkal. Nha ugyanis napjban ktszer vagy hromszor vltottunk lovakat, mskor kt vagy hrom napot is mentnk, anlkl hogy egy llekre akadtunk volna, ilyenkor lassabban kellett haladnunk. A hsz vagy harminc l kzl – idegenek lvn – llandan a legrosszabbakat kaptuk, a jobb lovakat a tbbiek elkaparintottk ellnk; nekem mindig ers lovat adtak, mert nagyon slyos voltam. De hogy vajon knnyedn megy-e vagy sem, azt mr nem mertem megkrdezni, s ha rzsan vitt, nem mertem felpanaszolni; mindegyiknknek vllalnia kellett a maga szerencsjt. Ebbl szmunkra igen komoly nehzsgek szrmaztak, mivel lovaink sokszor kimerltek, mieltt emberek kzelbe rtnk volna; ilyenkor sztklnnk s ostoroznunk kellett ket, t kellett rakni ruhinkat ms teherhordra; kicserlni a htaslovakat a mlhsokkal, nha kettnknek kellett egy lra lni.
XXII. HEZSRL, SZOMJAZSRL S MS,
TJUKBAN KILLOTT NYOMORSGOKRL
(1) Az hezsnek, szomjazsnak, hidegnek s fradalmaknak sem vge, sem hossza. Nem adnak enni, csak este. Reggel valami kis innivalt adnak vagy egy hrpints kst. Estnknt ellenben hst adtak, juhlapockt bordval, s a levbl annyit, amennyi tetszett. Amikor jllaktunk hslvel, teljesen feldltnk, s gy talltam, hogy igen egszsges s flttbb tpll ital. Pntekenknt tartottam a bjtt, egsz jszakig semmit sem ittam. Akkor nagy sajnlatomra s bnatomra hst kellett fogyasztanom. Tzreval hjn nha flig ftt vagy csaknem nyers hsokat knyszerltnk enni, olyankor, amikor a mezn aludtunk s j idejn szlltunk le a lrl, mert ebben az idben nem tudtunk knnyszerrel tehn- vagy ltrgyt gyjteni. Egyb tzelre ritkn akadtunk, legfeljebb nhol egy-kt csipkebokorra. Nmely folyparton imitt-amott ltni erdket is, de csak elvtve.
(2) Vezetnk kezdetben nagyon lenzett minket, s utlkozott, hogy ilyen jelentktelen embereket kell vezetnie. Ksbb azonban, mikor kezdett bennnket kzelebbrl megismerni, elvezetett gazdag mongolok szllsra, s ott imdkoznunk kellett rtk. gy, ha megfelel tolmcsom lett volna, alkalmam nylott volna a j magvak elhintsre. Dzsingisznek, az els knnak ngy fia volt, ezeknek sok ivadka lett, akik most valamennyien nagy udvarokkal rendelkeznek, s naprl napra sokasodnak s terjeszkednek azon az irdatlan pusztasgon, mely olyan, mint a tenger. Sokukhoz elvitt ht kisernk. s mdfelett csodlkoztak azon, hogy nem akarunk aranyat, vagy ezstt, vagy drga kelmket elfogadni. A nagy ppa fell is faggattak, vajon csakugyan olyan reg-e, ahogy hallottk. Mert azt hallottk rla, hogy tszz ves. Krdezskdtek orszgainkrl is, van-e ott sok juh, marha meg l? Az cenrl fel nem foghattk, hogy nincsen hatra, sem tls partja.
(3) Mindenszentek elestjn* letrtnk a keletnek tart trl, mert a lakossg mr jval dlebbre hzdott volt, s bizonyos havasokon* keresztl, nyolc napon t sznet nlkl egyenest dlnek vettnk irnyt. E vadonban sok szamarat lttam, kulnnak* nevezik, s inkbb az szvrhez hasonlt; vezetnk a trsaival soknak utna eredt, de sikertelenl, mert szerfelett gyorsak. Hetedik napon dl fell risi hegyek* kezdtek feltnedezni, s egy kertszeren ntztt sksgra rtnk, s megmvelt fldekre talltunk.
(4) Mindenszentek nyolcadn* egy bizonyos Kencsek* nev mohamedn vrosba jutottunk; kapitnya mr a vros hatrn kvl srrel s serlegekkel vezetnk el sietett. Az a szoks ugyanis, hogy az sszes meghdolt vrosbl elesggel s itallal fogadjk Batu s Meng kn kldtteit. Ez id tjt itt mr jgen jrtak, s Szent Mihly napjtl* kezdden fagyok kszntttek rnk a vadonban. rdekldtem e tartomny neve irnt, de mivel mr ms vidken jrtunk, nem tudtk megmondani, csak vrosnak nevt, amely nagyon kicsiny. A hegyekbl nagy foly* mlik al, mely ntzi az egsz vidket, ahov csak vizt vezetni akarjk, s nem torkollik tengerbe, hanem a fld issza be, valamint sok mocsarat kpez. Errefel lttam szltkket, s kt zben ittam is bort.
XXIII. BRI MEGLETSRL S LAKHELYKRL
(1) Kvetkez napon egy msik faluba rtnk, kzelbb a hegyekhez. Krdeztem a hegysg nevt, s megtudtam, hogy az a Kaukzus,* mely kelet-nyugati irnyban hzdva mindkt vgvel a tengert rinti. Megtudtam tovbb, hogy mr tljutottunk azon az emltett tengeren, melybe az Etil mlik.
(2) Talasz* vrosa utn is rdekldtem, hol Bri nmet szolgi ltek, akikrl Andreas frter* szlott; sokat krdezskdtem utnuk Szartach s Batu udvarnl, de semmi mst nem sikerlt megtudnom, mint hogy urukat, Brit kivgeztk a kvetkez esetbl kifolylag: Bri legeli nem voltak jk, s egy napon ittas llapotban gy beszlt embereihez: „Ht n taln nem Dzsingisz kn nemzetsgbl val vagyok, mint Batu?!” Mert Batunak unokaccse vagy ccse volt.* „Mirt ne jrhatnm az Etil partjt, mint , hogy ott legeltessek?!” Ezeket a szavakat visszamondtk Batunak. Ekkor Batu rt Bri embereinek, hogy urukat bilincsbe verve vigyk elbe, amit azok meg is tettek. Ekkor Batu krdre vonta, mondott-e ilyen szavakat. Bri beismerte. De mentegette magt, hogy rszeg volt, mert a rszegeknek meg szoktak kegyelmezni. Batu gy felelt: „Hogyan merted rszegsgedben a nevemet kiejteni?” s levgatta a fejt.
(3) A nmetekrl semmit sem sikerlt megtudnom, mg Meng kn udvarba nem rtem, azt azonban megtudtam az emltett faluban, hogy Talasz ott van mgttnk hatnapi jrfldre a hegyek lbnl. Mikor pedig eljutottam Meng kn udvarba, rtesltem rla, hogy Meng Batu engedlyvel tteleptette ket kelet fel egyhnapi jrfldre Talasztl, egy bizonyos, Bolatnak* mondott vroshoz, ahol aranyat snak* s fegyvert kovcsolnak; gy ht sem odamenet, sem visszajvet nem tudtam ket felkeresni. Odafel ugyan meglehetsen kzel, mintegy hromnapi jrsra haladtam el attl a vrostl. De nem tudtam, s ha tudtam volna is, nem trhettem volna le utamrl.
(4) Az emltett falutl a hegyek vonulatt kvetve mentnk kelet fel, s ettl kezdve Meng kn emberei kz kerltnk, akik mindentt dalolva, tapsolva fogadtk vezetnket, mert Batu kvete volt. Ugyanis klcsnsen megadjk egymsnak a tiszteletet azltal, hogy Meng emberei az emltett mdon fogadjk Batu kveteit, valamint Batu emberei hasonlkppen Meng kveteit. Batu emberei azrt bszkbbek, s nem teljestik olyan buzgalommal.
(5) Nhny nappal ezutn a havasok kz jutottunk, hol egykor a karakitajok laktak. Itt egy nagy folyra* talltunk, melyen csnakkal kellett tkelnnk. Utna valamely vlgybe ereszkedtnk, ahol egy romba dlt vrat lttam, melynek falai tisztn agyagbl voltak; ezen a vidken mvelik a fldeket. Ksbb egy jkora vroshoz rtnk, melyet Iki-gznek* mondottak; itt perzsa nyelven beszl mohamednok* laktak, jllehet igen messzire vannak Perzsitl.
(6) Kvetkez napon, miutn tkeltnk azokon a havasokon, amelyek dlen emelked nagy hegyek nylvnyai, egy gynyr szp sksgra kerltnk; ezt jobbrl magas hegyek vezik, bal oldaln meg egy tenger-, illetve tfle* van, melyet tizent nap alatt lehet krbejrni. Az egsz sksgot bsgesen ntzik a hegyrl lefut vizek, amelyeket mind a tenger fogad magba. Nyron e tenger szaki partjn jttnk visszafel, ahol ugyancsak magas hegyek emelkednek. Az emltett sksgon egykor nagy vrosok voltak, de legnagyobbrszt leromboltk, hogy a tatrok itt legeltethessenek, mert kitn legelk knlkoznak rajta.
(7) Talltunk itt egy Kajalig* nev nagy vrost, melynek van vsra, s sok keresked ltogatja. Tizenkt napot idztnk benne Batunak egy bizonyos rnokra vrva, akit vezetnk trsul rendeltek a Meng kn udvarnl elintzend gyekhez. E fldet valamikor Organum-nak* neveztk, s megvolt a sajt nyelve s rsa, de most az egszet a trkmnek* tartjk megszllva. Az ideval nesztorinusok is ezzel az rssal* s e nyelven szoktk szolglataikat vgezni, s knyveiket rni. Taln onnan nyertk az Organa nevet, mivel kivl citersok vagy orgonsok voltak, mint beszltk nekem. Itt lttam elszr [buddhista] blvnyimdkat,* kikrl is tudja meg felsged, hogy sok szektjuk l keleten.
|